Bestanden zijn er nog?
december 2006
-
aliHeee!!!
Je hebt vast weleens gehoord van die recovery programma's die bestanden terughalen. Zelfs na een format.
Ik vraag me af waar deze verwijderde bestanden in Windows zijn. Want als ik iets verwijder, ook uit het Prullenbak, kan het nog steeds teruggehaald worden.
Ik neem aan dat het verwijderde troep allemaal ruimte kost, dus ik wil ze weg hebben.
Maar dan ook helemaal weg, zodat een recovery programma ze ook niet kan terughalen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Is het waar, dat je door formatteren hardeschijf ruimte kwijt bent? Ja? Hoe haal je dat dan terug?10 december 2006 10:16 -
roy92Het progrmma van TuneUp, Schredder heet het meen ik. Die zit bij TuneUp Utlitis ingebakken. Als je het daarmee verwijderd, ben je het ook echt kwijt en kan je het niet meer oproepen.
Over je 2e vraag;
Je raakt geen ruimte kwijt, maar het is de 1mb=1024kb kwestie. Dus je bent niks kwijt.
Quote van louwrens op 10 Dec 2006 10:42[quote]ik denk dat hij bedoelt met de hdd, 20GB hdd is 18.6GB, 40GB is 38GB hij wil het volledig hebben dus niet 38GB maar 40GB dit is maar een voorbeeld[/quote]
Dat is toch hetzelfde als wat ik zeg? :p10 december 2006 10:34 -
louwrensik denk dat hij bedoelt met de hdd, 20GB hdd is 18.6GB, 40GB is 38GB hij wil het volledig hebben dus niet 38GB maar 40GB dit is maar een voorbeeld10 december 2006 10:42
-
ikkusAls je volledig en goed wil formatterern moet Active @ bootdisk kopen (nfts.com, killdisk.com), als je dan killdisk gebruikt kan je verschillende manieren van formateren keizen, ook hele effectieve (tip, gebruik er een waarbij staat: slow. high security):)
Als je een gewone format doet dan kan je alles zelfs na 7 keer nog terug halen10 december 2006 11:16 -
blacksorcererHet neemt wellicht wel plaats in, maar deze bestanden die je niet ziet worden deeltjes verwijderd zodra de ruimte waar deeltjes ervan staan nodig zijn voor iets anders.
Daarom moeten mensen die per ongeluk iets verwijderd hebben, zo weinig mogelijk met hun computer doen wat betreeft hdd-activiteit, zodat hun verwijderde bestand niet beschadigd raakt.
Mensen die regelatig formatteren hebben hier voordeel bij, omdat deeltjes allemaal bij elkaar worden gestopt.
Het lijkt me iig onnodig om een speciale shredder te gebruiken, tenzij je iets te verbergen hebt voor de CIA ;)
Daarnaast duurt het verwijderen met een shredder langer omdat deze gewoon meerdere malen 0'en of rotzooi op de schijf gaat schrijven en de schijf wordt dus niet echt leeggemaakt. Voor jouw doeleinde dus totaal nutteloos.
Dat 'stukje schijf' wat van je wordt afgenomen wordt voor systeem-doeleinden gebruikt en lijkt mij dus belangrijk genoeg om zo te laten.
Je kunt meer winst behalen door verborgen dingen die veel plaats in nemen uit te schakelen indien je denkt dit niet nodig te hebben, zoals Systeemherstel en pagingfile.
Niet direct een antwoordt op je vraag dus, maar meer adviesen die je doelen beter bereiken dan shredders.
Een hdd kan je namelijk zelf nooit meer fysiek leegmaken, die blijft beschreven ook al formatteer je deze. Het kan alleen leeggemaakt worden met speciale technieken.
Hopelijk ben je hiermee toch goed genoeg ge?nformeerd ;)10 december 2006 11:48 -
aliIk heb veel gehad aan jullie adviezen. Maar nu moet ik toch echt even doorvragen!
Hoe kan ik dan een perfecte format uitlaten voeren? Want ik heb ergens gelezen dat als je te vaak formatteerd, je schijfruimte kwijtraakt en misschien ook wel prestatievermogen. Dit wil ik natuurlijk niet dus ik zou graag willen weten hoe je een perfecte format uitvoert.
Een shredder dacht ik ook al aan, maar het heeft idd niet zoveel nut. Shredder is zeg maar voor bestanden die ik wil verwijderen. Maar ik wil bestanden die al verwijderd zijn, compleet verwijderen. Het kan een beetje ingewikkeld overkomen met mijn uitleg :P Anders vraag je het wel.10 december 2006 12:32 -
blacksorcererMaar mijn punt was dus juist dat het geen nut heeft om die dingen te verwijderen omdat je het zelf nooit fysiek van de schijf kan verwijderen.
Je kan het alleen met nullen of rotzooi laten overschrijven...
En een perfecte format bestaat dus niet, en volgens mij als je 5x achter mekaar formatteerd gaat er niet steeds meer verdwijnen ofzo.
(enige wat een format doet is in een bepaald patroon je pc volschrijven...)
Is er wel zoiets als low-level format en zero-fill (allemaal enen schrijven) enzo, maar dat zou je op google moeten opzoeken, heb ik zelf geen ervaring mee.
Waarom heb je die schijfruimte eigenlijk zo hard nodig...?
Ik denk toch echt dat je je beter kunt richten op andere veel effectievere manier om ruimte te besparen zoals eerder genoemde methoden en bijv. met NLite een lite versie van je XP installatie te maken.
Waar jij je druk om maakt lijkt me alleen nuttig als je een hdd hebt met capaciteit onder de 10 ;)10 december 2006 13:14 -
aliOke, ik heb genoeg informatie van jullie en harstikke bedankt! Ik zal de NLite versie van XP eens proberen...
Wat mij betreft kan topic op slot ;) Thx allemaal!10 december 2006 15:04 -
blacksorcererBTW die "NLite versie van XP" zoals jij het noemt, is een progje NLite, waarmee je m.b.v. een XP Installatie een nieuwe installatie maken, waarin alleen inzit wat jij wil.
Overbodige rotzooi kan eruit, je kan alvast tweaks instellen en ook SP2 en updates slipstreamen.
Mja meer info daarover kom je wel tegen als je het progje download ;)10 december 2006 15:32