Sinds een aantal weken heb ik het probleem dat de volgende dag dat ik mijn pc aanzet, de tijd verkeerd staat. Zo ongeveer wanneer ik de pc heb uitgezet, gaat de tijd de volgende dag weer verder.
Wat kan ik hieraan doen? :$
Best wel lastig namelijk, als telkens de tijd verkeerd staat.
05 maart 2007 17:43
deadlock
opletten dat je bij tijdsinstellingen je tijd op Amsterdam hebt (GMT +1.00)
Als dit niet helpt (wat me onwaarschijnlijk lijkt) de biosklok verzetten
05 maart 2007 17:58
froggle
Bios heb ik al geprobeerd. en op Amsterdam staat ie altijd al.
05 maart 2007 18:02
d3nnis89
batterij-tje op het moederbord (bijna) op ofzo?!
05 maart 2007 18:05
bj farmore
klinkt inderdaad alsof je batterij voor je bios op is
05 maart 2007 18:06
christiaan
Maar die laadt toch weer op met het gebruiken van je pc :S?
05 maart 2007 18:18
d3nnis89
Volgens mij niet...
05 maart 2007 18:19
denmen
neej hij laad niet automatische op dus je moet gewoon proberen een nieuwe erin te doen, die dingen kosten geen drol
05 maart 2007 18:23
louwrens
een knoopcel kun je niet opladen.
op het mobo zit een CR2032, het type knoopcel
die dingen zijn duur 5euro maar gaan wel 5jr mee:D
ik zou een Varta kopen zijn goede batterijen
05 maart 2007 18:31
froggle
Ik snap daar geen drol van hoe dat werkt.. ik loop wel eens langs de mycom. Misschien hebben ze daar meteen een gebruiksaanwijzing. ;)
05 maart 2007 19:44
xp 2
Ik heb een pc van 12 jaar oud (Win95)
Batterijtje doet het nog, dus hij laadt volgens mij wel op...
Hij is misschien gewoon stuk.
05 maart 2007 20:35
blacksorcerer
In een elektronica winkel, of bij je lokale pc-boer kun je gewoon om zo een batterijtje vragen.
Vervolgens moet je thuis je pc uitzetten, stekker er ook uit en dan de systeemkast openmaken.
Op het moederbord zul je al snel het batterijtje zijn zitten, die ongeveer 2cm in diameter is (het is een ronde platte batterij), en meestal zit er dan een lipje waardoor je hem er makkelijker in kan duwen.
De nieuwe batterij erin zetten en vervolgens de boel weer opstarten.
Het is erg voor de hand liggend dat het batterijtje het probleem veroorzaakt, maar beter kun je toch eerst even een batterij ergens lenen en dan proberen, vooral als je pc juist nog niet oud is (minstens ouder dan 2 jaar?).
Meeste energie wordt uit het batterijtje gezogen om op te starten, dus als het batterijtje helemaal leeg is, gaat je pc ook niet meer aan :o
06 maart 2007 00:30
djoey
varta batterij is aanbevolen net als louwrens al zei.
deze zijn goed qua prijs/kwaliteit
voor 3,50 heb je meestal wel zo'n dingetje
06 maart 2007 08:50
louwrens
@Djoey: dankje:p heb zelf hier een Varta CR2032 (dat is het type dat erin moet) liggen, altijd handig.
ohja als dat batterijtje er is wordt je BIOS ook gereset, als je dingen in BIOS hebt verandert moet je dat weer doen
06 maart 2007 15:29
gerjan
Lijkt me flink onnozel dat het daar aan ligt. dat batterijtje zorgt ervoor dat je pc opgestart wordt. als die bijna leeg is laat hij heus niet de tijd stil staan en z'n pc nog wel opstarten.
ik denk dat je ergens anders naar zou moeten zoeken. dit lijkt mij in ieder geval onwaarschijnlijk.
06 maart 2007 16:49
louwrens
BIOS onthoud de tijd
06 maart 2007 16:56
2651sb
ja daar heb je wel gelijk in. Download anders de sidebar daar staat ook een klok in.???????
Beneden aan het artikel staat dat als de computertijd afwijkt van de CMOS-klok dat dan bijna de batterij op is.
Verder zou de TS nog kunnen kijken of hte aan dat APM ligt, maar dat kan moeilijk opeens veranderd zijn. En ik neem aan dat de automatische synchronisatie ook niet optimaal werkt en meteen bij het opstarten van de pc het probleem verhelpt door de tijd met het internet gelijk te zetten.
In 8 jaar heb ik inmiddels van een Packard Bell 2x de batterij moeten vervangen (1x omdat hij helemaal niet meer opstarte, 2e keer ivm de tijd, gelukkig hebben we dat ding allang niet meer :p) en 1x van een Fujitsu Siemens. ivm de klok. Steeds was het probleem daarna verholpen van zowel opstarten als de klok.
Mijn eigen (custom) pc's hebben het gelukkig nog niet gehad *klopt af*
06 maart 2007 17:50
abdoul
bios
[color=navy][size=8]Admin: wat is dit voor een nutteloze en nietszeggende post? Dit is niet toegestaan volgende de regels, dus let er aub de volgende keer op.[/size][/color]
06 maart 2007 18:14
louwrens
staat bij Services Windows Time aan?
Start -> services.msc -> wacht ff -> scroll naar beneden naar Windows Time -> is die niet gestart?
dubbelkik erop -> Selecteer bij Opstarttype automatisch -> Status van de service dan op "Starten" klikken -> OK en sluit Services
10 maart 2007 15:20
froggle
Staat aan...
10 maart 2007 17:43
denmen
dan moet het echt aan het baterijtje liggen, dat baterijtje onthoud altjd de tijd enzo dus daar denk ik dat het aan ligt
12 maart 2007 11:15
knutselman
Het batterijtje op het moederbord wordt wel degelijk opgeladen!
Zelfs als dePc uit is! Zolang de kabel 220 volt is aangesloten op de Pc verbruikt de Pc op uit stand nog stroom. Zonder batterijtje start de Pc ook op! Dan krijg je een foutmelding en moet men op F1 drukken.
18 maart 2007 14:11
louwrens
een knoopcel batterij kun je niet opladen
er staat niet eens rechargealbe op