-
sjz
Een vriend van me heeft een vrij groot probleem. Met schijfopruiming, een functie dat ingebakken zit in XP, gooide hij wat bestanden weg. Nadien heeft hij handmatig nog enkele bestanden verwijderd.
Nu heeft hij het natuurlijk zitten, hij krijgt zijn computer niet meer opgestart. Er verschijnt een zwart scherm, met het error-bericht:
[b]NTLDR is missing.
Press ctrl+alt+del to restart[/b]
Ik ben ter plekke geweest en heb geprobeerd om in het opstartmenu te geraken, door op F8 te drukken (voor de functies zoals Veilige Modus enzo) dit is me niet gelukt. Je ziet dan ook dat Windows zich niet laadt, je krijgt direct die foutmelding.
Opstarten vanaf een cd gaat gelukkig wel, alleen kan ik via de Home Edition-CD niet naar een vorig systeemherstelpunt gaan (dit moet je normaal doen door bij het begin van het laden van de cd op F2 te drukken, ken het al vanbuiten inmiddels :p )
Wel krijgt hij na een tijd dan de Home Edition (is volledig legaal btw, heb de mooie cd gezien met licentie) Setup te zien, waar je hij kan kiezen uit:
ENTER (installeren)
R (herstellen)
of F3 om af te sluiten...
Bij R komen we in een soort console terecht. Ik meld me aan via het administrator-wachtwoord en heb al bevelen opgegeven zoals :
fixmbr
fixboot
bootcfg /scan
dir
mkdir, rmdir, chkdsk, srservice, enzoverder.
srservice is trouwens "System Restore Service", dit commando vondt hij echter niet...
Enig idee hoe ik dit opgelost kan krijgen voor hem?
[size=8][color=blue]Admin: titel aangepast. 'Groot probleem' is nogal onduidelijk. Zie de regels a.u.b.[/color][/size]
25 april 2007 19:28
-
mattnl
Je zult het toch met een opstartdiskette of een cd moeten doen. Wat je ook kunt doen is het op een usb stick zetten. Sommige pc's kunnen via USB booten. Als dat niet werkt moet je ergens een lege cd-r kopen. (morgen zijn de winkels open, tankstation zal hem wel hebben, buurman heeft ze misschien wel). Daarna download je Knoppix (linux live). Die iso brand je op cd en je boot vanaf de cd. Knoppix start op (geen installatie nodig). Als die opgestart is laat je de cd in de drive zitten. Je zorg ervoor dat je ergens een diskette hebt en gaat naar een werkende windows. Dit moet dezelfde versie zijn! Op die computer zoek je op de windows schijf. Meestal c:\, naar het bestand NTLDR. Je moet zoeken op 'met de text'. Als je het bestand NTLDR hebt gevonden (1x 2x of 3x). Kopi?er je het bestand dat in de windows map staat (zijn het er meerdere kies er 1) naar de diskette. De diskette stop je dan in de andere pc, waar NTLDR is missing. Dan laat knoppix zien dat er een A:\ schijf gevonden is. Deze open je. Daarna ga je naar de 'deze computer' van knoppix en open je de map \mnt. In die map zie je alles wat van windows is. Zorg dat je op de c:\ schijf van WINDOWS komt en kopi?er het NTLDR bestand (de bestanden) van de diskette naar deze map. Dan staan die bestanden in de map c:\ van windows. Vervolgens start je de pc opnieuw op. Als hij opnieuw moet de cd van knoppix eruit zijn. Als het goed is start windows dan opnieuw op. Als dat gebeurt is moet je niet vergeten de bestanden die je net in c:\ hebt gezet m.b.v. Knoppix op verborgen te zetten. (rechtsklik --> eigenschappen --> verborgen aanvinken --> toepassen)
Als het goed is werkt het niet. Anders, is er maar 1 oplossing. Alles eraf gooien. (of eventueel proberen het bestand NTLDR via een opstartdiskette in een DOS-omgeving te Kopi?ren van de originele windows-cd)
Ik hoop dat dit heeft gewerkt
25 april 2007 19:35
-
d3nnis89
- Download het volgende bestand.
klik
- Unrar de bestanden
- Brand ze op een Cd.
- Start de PC via de Cd-rom op (In te stellen via de bios)
(Er zit overigens een
Readme document bij, met verdere uitleg. Is misschien wel verstandig om dat eerst ffies door te lezen. Succes ermee!!)
25 april 2007 20:08
-
sjz
Bedankt voor jullie beide reacties. Ik kan ze pas zaterdag uitproberen, gezien ik een drukke week tegemoet ga en hem dus even niet meer kan bezoeken. Zelf zal hij er niets van begrijpen, ikzelf begrijp het gedeeltelijk en zal dus de tekst maar beter even uitprinten.
25 april 2007 21:14
-
leviathan
25 april 2007 23:33
-
d3nnis89
[quote=64083]
Daar heb ik het ook vandaan.
De manier via die Usb, werkte alleen niet helemaal bij mij.
26 april 2007 01:01
-
sjz
Whaa! Jullie zijn allemaal ontzettend bedankt. Ik heb sterk het gevoel dat het wel zal lukken... Bedankt! Topic liefst nog 2 daagjes openhouden, want overmorgen kan ik terug gaan om te kijken of ik hiermee de pc herstellen kan.
Ontzettend bedankt voor jullie replys!
[edit]Probleem opgelost, dank jullie ontzettend!
26 april 2007 21:23