PC herstart tijdens installatie van USB-randapparatuur
juli 2007
-
erwin_wMensen,
Gisteren iets vreemd tegengekomen op een XP-computer (SP2) tijdens het installeren van USB-randapparatuur (ongeacht welk soort).
Tijdens een installatie van b.v. een webcam of scanner werd deze netjes herkend en ging XP op zoek naar drivers e.d., tot zo ver niets vreemd (zowel van de originele cd als de drivers van internet)
Halverwege het kopi?ren van de drivers kwam een herstart van XP, pc werd weer opgestart, randapparatuur werd weer gevonden en begon weer met kopi?ren, en ja hoor, halverwege weer een herstart.
Ik heb in de logboeken van systeembeheer gekeken en zag dat deze vastliep tijdens de update via Windows Update en een foutmelding met alleen maar hexadecimale gegevens (laatste was abacadabra)
Voor de zekerheid heb ik de pc opgeschoond m.b.t. spyware/malware e.d (kwamen 131 meldingen uit), en de firewall maar eens aangezet.
Nu bleek de fout van de Update via Windows Update zich niet meer voor te doen maar die andere fout wel.
Wat mij ook opviel was dat de icoon van het beveiligingscentrum in het configuratiescherm geen normale resolutie had (blokkerig) en de tekst was ook verdwenen.
Het activeren van het beveiligingscentrum lukte ook niet middels dit icoontje, andere omweg lukte wel.
Tot nu toe is het nog niet gelukt om wat voor USB-randapparatuur dan ook fatsoenlijk te installeren, reeds eerder geinstalleerde onderdelen werkte wel (zaten al vanaf het gebin er op)
Dacht eerst dat het misschien een fout van de voeding van de USB-poorten zou zijn maar dan zouden de reeds eerder geinstalleerde USB-apparaturen dit probleem ook moeten ondervinden.
Heeft iemand van jullie ooit ook eens met dergelijke fouten te maken gehad en zo ja, wat hebben jullie hieraan gedaan?
Persoon in kwestie gaat nu de pc een volledige recovery geven van XP, dus zoals die werd afgeleverd, om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet.
Zou dat nog steeds zijn dat is er toch waarschijnlijk iets defect aan de USB-poorten (pc was ook al een jaar of 3 oud)
NB, ik heb de correcte drivers gedownload die bij het systeem horen dus daar ligt het probleem niet.
ook geprobeerd om de chipset-drivers en andere drivers van de Packard Bell 3350 te vernieuwen maar de laatste drivers bleken er al op te zitten.
Via google gezocht maar daar kwam ik niet verder.
Ik hoor graag van jullie30 juli 2007 17:23
augustus 2007
-
rax*kick op request*
Aangezien het probleem zich alleen voordoet bij het installeren van de apparatuur en niet bij het aansluiten ervan lijkt het mij een softwarematig probleem. Je kan inderdaad het beste een recovery uitvoeren of het systeem formateren.11 augustus 2007 11:48 -
keitaroDit lijkt idd zoals Rax al zei een software matig probleem. En dan denk ik eerder een kwaadaardige code probleem.
Ondanks dat je je pc gescand hebt is je Windows nog steeds niet helemaal blij. Ik raad je aan backup files te maken *en grondig te scannen* en nieuwe start te maken. Want zelfs voor Windows is dit probleem niet iets wat vaak voorkomt en hoort te zijn.11 augustus 2007 12:12 -
masterwillemsAls je een webcame wou instaleren moest je eerst de software instaleren die je erbij kreeg voordat je hem aansloot op de computer (meestal na de instalatie krijg je zoiets als "plug de webcame nu in een usb poort" ) het zelfde geld vogensmij ook voor een scanner en eigenlijk voor 9v/d10 usb apparaten alleen:
muisen
keyboards
mp3 spelers (zonder bijgeleverde software!)
usb sticks
Digitale foto camera's (wel voor zorgen dat je camera uit staat als je hem inplugd en pas aanzet als hij is aangesloten op de computer)
hoef je geen software voor te instaleren.
voor de rest heb je bij alles eigenlijk wel software nodig.11 augustus 2007 12:19 -
erwin_wLet wel, het was een PC van een bepaald persoon waar ik normaal niet kom, werd gevraagd om dat 'probleem' op te lossen.
Aansluiten van USB-hardware doe ik zelf altijd in de volgorde: 1.software 2. hardware aansluiten.
Persoon in kwestie had dit dus, voordat ik daar kwam, al op de verkeerde manier geinstalleerd, eigen risico dus.
Zoals deze persoon onderdelen installeerd adviseer ik dus nooit, er wel bij hen op aangedrongen om toch maar eens na die twee jaar dat ze de pc hadden deze te voorzien van een firewall (of activeren daarvan) en anti-virus-software (dit had men al die tijd er niet op staan), wel te laat natuurlijk.
Zoals ze dus met die pc omgaan kon je er gif op innemen dat dit ooit een keer stond te gebeuren.
Ik heb ze dus al geadviseerd om alles te backuppen wat belangrijk voor ze is en daarna een complete recovery te doen.
Tot op vandaag niets meer van ze vernomen maar weet nu dat dit 'waarschijnlijk' door hun eigen fouten is gebeurt (in dit verheel vermeld)
Bedankt to nu toe.11 augustus 2007 13:40