ik ben met iets aan twijfelen en ik wil jullie raad,
mijn computer is heel traag en er staan programma op dat ik zelf niet kent.
ik ben aan overwegen voor gans mijn windows xp opnieuw te installeren, want ik heb de cd van windows xp
maar als ik windows xp opnieuw installeer ga ik mijn C + D schijf formatteren
(kan dat; als je u pc opstart via de windows xp cd kan je u schijf formatteren want ik heb dat met mijn laptop gedaan maar kan je ook 2 schijven te gelijk formatteren)
als ik jullie raad heb en van mijn vader (die weet er ook veel af) kan ik beslissen
wat zouden jullie mij aan raden
[size=8][color=blue]Admin:[/color][color=black] Titel aangepast![/color][/size]
15 augustus 2007 19:51
martensupport
beide schijven tegelijk formateren gaat niet dacht ik, een voor een gaat dat meestal.
Maar ik snap niet echt het probleem/vraag?
15 augustus 2007 19:56
andredrummer
Ik heb al mijn waarde volle data zoals installs en foto's op mijn d staan en op c staan alle programmas + windows. als ik mijn pc wil formatteren hoef ik alleen C te formateren en windows er opnieuw op te zetten.
Ik weet niet hoe het bij jou in elkaar steekt...
je kan gewoon met een opstart diskette eerste d en dan c formateren of nog makkeleijker; gewoon in de instalatie van windows allebij je schijven opnieuw in delen, dus in jou geval allebij formateren, dat is in de instalatie veel makkelijker
EDIT: de topicstart is een beetje vaag, ik(wij) weten niet goed wat we je nou precies moeten aanraden...
15 augustus 2007 19:58
arjan_sa
Andredrummer, kijk, dat is nou eens handig! mahaar..
als je nou eens windows op c: hebt en programma's op d:, heb je dan geen probleem met documenten (die staan dus gwoon in windows C:)
Anyway..
Makkelijk = formatteren
Moeilijk maar minder back-uppen = gwoon software wissen...
Het hangt er natuurlijk van af hoeveel "junk" er zit op je pc..
Meer Info! :P
15 augustus 2007 20:02
keitaro
de TS wilt alleen weten of het mogelijk is tijdens een herinstallatie op een Desktop pc 2 schijven of meer tegelijk kan formateren.
ja en nee, ligt er aan wat men bedoelt met tegelijkertijd. Ja het kan tegelijkertijd, indezelfde tijd dat je bezig bent met formateren. Nee de formatatie gaat omstebeurt. Dus eerst schijf 1 en daarna schijf 2.
Suc6 er mee ;)
15 augustus 2007 20:03
dvf
ok? dat was eigenlijk mijn vraag
maar raden jullie mij dat aan voor mij desktop opnieuw te installeren doen jullie dat ook soms
dat is mijn echte vraag,
van die schijven was een bij vraag en daar op heb je al geantwoord nu nog op mijn hoofdvraag is het aan te raden of niet
15 augustus 2007 21:50
doney
Slome PC? Installeer eens [url]www.ccleaner.com[/url], dat ruimt alle overbodige rotzooi van je pc op, zoals cookies, tijdelijke bestanden en mappen, caches, doodlopende snelkoppelingen enz.
Bij mijn laptop 6 GB opgeruimt aan zooi ;)
15 augustus 2007 21:55
dvf
heb ik al
15 augustus 2007 21:58
masterwillems
gebruik je het ook? :')
download ook ff de GRATIS versie van Ad-Aware en laat die ff een full system scan doen.
als hij dan nogsteeds langzaam is defragmenteer de hele boel eens (word alles weer netjes op een rijtje gezet= sneller alles vinden= snellere pc
15 augustus 2007 22:09
keitaro
Wat de TS deze keer wilden weten was of wij wel eens een formatatie deden...
Ja wij doen dat regelmatig, althans, ik doe dat gemiddeld 1 x in de 6 a 9 weken. PC blijft er lkkr schoon door. En het is makkelijk bij te houden. Nadeel er aan is dat je wel je muziek en andere balangrijke bestanden moet opslaan op een andere locatie = andere hdd, externe hdd, andere pc etc etc.
15 augustus 2007 22:15
dvf
[quote=81396]
maar dan moet je elke 6 ? 9 weken al programma's opnieuw installeren
15 augustus 2007 22:29
keitaro
Onder anderen ja. Ik heb voor mezelf een Image gemaakt die ik gewoon 1 x in de zoveel tijd terug zet waar alle programmas al in zitten. Een kopie van me Windows + games + programmas die ik gewoon weer terug zet. Maar idd, bij iedere format zou je weer vanaf 0 moeten beginnen.
15 augustus 2007 22:48
dvf
maar ik zou gewoon dat 1 keer willen doen per jaar
15 augustus 2007 23:35
keitaro
Dan zou je het kunnen overwegen om een clean instal te maken. Al je programma's te maken. En dan een image te maken met norton Ghost bijvoorbeeld. Je zou kunnen booten met een Bart PE cd en daarmee een image maken. Die ergens opslaan. En 1 x in dezoveel tijd die image terug zetten. Dan is het nog maar 30 min schrijf werk voor de HDD en je hebt meteen een schone installatie, maar ook al je programma's er in zitten:)
15 augustus 2007 23:39
martensupport
Het is inderdaad handiger om met Norton Ghost een image te maken. Ook hier thuis heb ik om bijna alle computers een image gezet.
Echter wat wel aan te raden is: Zorg dat je ''Mijn documenten'' op een ander deel zet (of bijvoorbeeld automatisch laat synchroniseren met een map op een andere partitie) Dan raak je die documenten niet kwijt.
om de 6 a 9 weken een schone installatie (of image recover) vind ik zelf wel erg vaak. Echter iedere 4 maanden valt denkik best te doen
Oja de Image altijd op een andere partitie maken, dan de partitie waarvan je een image maakt ;)
16 augustus 2007 00:38
savenner
ik doe gewoon een systemherstel naar de fabrieksinstellingen....
gaat lekker snel:)
16 augustus 2007 00:55
dvf
ik heb met netwerk een cd bij gekregen en daar stond True Image 10 Home op is dat wat jullie bedoelen voor programma over te zetten naar een extreme harde schijf, ik heb 1 van 70Gb
16 augustus 2007 08:36
dvf
maar ik ga eerst eens proberen of ik met True Image 10 Home alles over zet en zou ja dan ga ik misschien doen.
maar eigenlijk voor mijn programma is het niet zou erg office heb ik nu maar 1 programma heb ik niet en dat is photoschop cs en ik zou dat graag hebben dat ligt bij mij vader op zijn werk. en voor te rest heb ik de downloads en de cd 's.
misschien als mijn vader het mee wil pakken dat het lukt
16 augustus 2007 08:50
keitaro
Moet je even proberen of dat werkt, ik heb nog niet eerder van dat programma gehoord maar zoals het zijn werk doet moet het voldoende zijn. En het is letterlijk een beetje spelen met je data tot dat je jouw werkende en fijne manier gevonden hebt
Mod: Wat berichten verwijderd en aangepast
16 augustus 2007 11:07
dvf
ik heb een goede site gevonden met een pdf bestand,
en er word stap voor stap uitgelegd hoe je Windows XP moet installeren + nog een paar aparte instelling
en de site is:
[url]http://members.home.nl/wout.grotenhuis/Installeren%20Windows%20XP%20Professional.pdf[/url]
ik heb een ander handleiding gevonden wel van de zelfde site maar dat is dan voor 1 gebruiker
[url]http://members.home.nl/wout.grotenhuis[/url]
en het is gelukt