Yo, misschien wisten jullie al dat ik een nieuwe graka had.
Maar ik merk egt wel dat de pc nu een stuk slomer is, dit merk ik met name het opstarten.
Ik zie dan het windows bootscreen, als dat voltooid is zie ik zo'n 8 seconden zwart en dan komt pas het welkoms venster en het laden duurt dan ook best wel lang. Hoe komt het en wat kan ik hier aan doen?
14 september 2007 08:16
motowfreak
Heb je alle drivers goed geinstalleerd?
14 september 2007 09:07
danox!
Yep.
14 september 2007 09:09
Account verwijderd
Het kan dan bijna niet aan de videokaart liggen lijkt me :P
14 september 2007 09:21
danox!
Nee, maar het is wel allemaal naar de nieuwe videokaart gekomen, maar ik had hiervoor een Nvidia en nu heb ik een Ati.
14 september 2007 09:27
bartseidel
Heb je in de BIOS de onboard Videokaart uitgeschakeld staan, het zou namelijk kunnen zijn dat in die 8 sec zwart beeld, dat hij aan het zoeken is naar een Video kaart.
14 september 2007 10:13
masterwillems
Waarscheinlijk is je moederbord en je geheugen te langzaam, als je die vervangt heb je er geen last meer van
14 september 2007 11:33
blacksorcerer
@masterwillems: hij heeft dit pas n?dat hij de videokaart heeft aangeschaft, dus als cpu en mem te 'slecht' zijn had hij het daarvoor al.
@Bartseidel: dat zou inderdaad kunnen, ik denk dat hij dan wellicht een optie heeft waarbij Primary VGA (ofzoiets genaamd) nu op Auto staat en het systeem dus zelf bepaald of hij Onboard of PCI-E/AGP kaartje neemt.
@Danox: het is toch verstandig na te gaan of je de oude drivers echt helemaal goed verwijderd hebt (liefst ook met een driver-cleaner progje) en daarna pas de nieuwe drivers hebt ge?nstalleerd.
Daarnaast ff alle opties in de bios nakijken of het wel goed staat ingesteld en als je twijfels hebt over instellingen in de bios, schrijf die dan op (of maak een foto van het scherm) en vraag het eerst, aangezien je ook meer problemen kunt veroorzaken als je iets verkeerd zet in de bios (al zou een CMOS reset dat wel weer verhelpen).
14 september 2007 12:36
masterwillems
@BS
niet helemaal 100% de videokaart (de nieuwe 2600) is TE snel en het moederbord en geheugen kan het niet aan, daarom deed hij het wel goed toen hij zijn oude videokaart er nog in had zitten.
14 september 2007 12:39
blacksorcerer
Owja, en waarom dan?
Je doelt vast op een bottleneck, maar dat heeft toch niets met het opstarten te maken...
Die graka maakt de algemene prestaties in grafische toepassingen nou eenmaal sneller beter, dat hij wellicht zijn volledige potentie niet kan gebruiken door de bottleneck van mem/cpu doet er hier niet toe, het wordt sowieso niet langzamer als eerst.
@Hieronder: en je geeft nog steeds niet aan waarom dan? en vervolgens ook nog eens de voeding als mogelijke oorzaak aangeven vind ik ook raar als het voornamelijk een slome start betreft, en als componenten al wat ouder zijn hoeft dat niet te betekenen dat de voeding ook oud of niet meer goed is (maargoed dat weten we dus niet). Ik hoor graag hoe anderen erover denken, maar ik vraag me bij jouw punten wel steeds af 'waarom dan', wat beargumentatie zou wel fijn zijn.
14 september 2007 12:41
masterwillems
ik weet niet zeker hoe het zit met het opstarten, hij controleert wel het geheugen en cpu.
mischien is het handig als we weten wat voor een voeding er in zit? mischien is die niet sterk genoeg. (denk namelijk zelf dat de voeding niet zo goed meer is aangezien de rest van de componenten niet meer zo up to date is.)
14 september 2007 12:57
djoey
[quote=85349]
hij kijkt naar drivers en andere software.. geheugen en cpu worden in de POST al gechecked
14 september 2007 14:14
Account verwijderd
Hoeveeste probleem is dit wel niet met je videokaart en windows?
Installeer windows xp gewoon eens op nieuw joh..
14 september 2007 14:54
keitaro
Als je Danox en Videokaart in 1 zin hebt in search krijg je veel hits ja dat wel ><
14 september 2007 15:16
danox!
Nou, met de 8600 GT ( die beter is als mijn huidige ) deed het wel gewoon goed ?n die is ook nog zwaarder en toendertijd was mijn pc nog snel mijn de 8600 GT ?n een voeding van 350W ( B merk ).
Nu heb ik een 400W van Spire.
14 september 2007 16:22
masterwillems
400 watt valt nog mee voor zo'n pc het verbaast me wel dat je met de 8600gt probleemloos kon werken. je hebt wel de nvidia drivers er af gehaalt?
14 september 2007 16:28
danox!
Ja, en omg dat met die voeding is gewoon dikke BS. Op de doos van de 8600 GT stond minimaal 350W en ik draaide hem op normale temperatuur en nee het ging niet probleemloos, want de pc bleef telkens hangen en dit kwam niet door de voeding, gewoon een of ander conflict.
14 september 2007 16:32
keitaro
[quote=85358]
Die voeding is niet het probleem hoor.
Ik heb ook een Spire 400 watt. Ik draai alles perfect en hou nog 150 watt over zelfs. 4 hdd's, 8 fans, fan controller, Neon, dvd brander, dvd speler cpu overgeklokt, ram extra voltage. Hou prachtig over.
Als een pc meer dan 450 watt nodig heb ben je echt extreem bezig ><
Zelfs servers hebben niet zoveel er inzitten.
14 september 2007 16:58
louwrens
in BIOS Primary Graphics op PCI-e zetten en de aperture size op dehelft wat je graka heeft