Goedendag, ik heb een dualboot systeem met Windows XP en Windows Vista, Beiden op een andere partitie, nu wil ik graag Windows Vista van de ene partitie verwijderen, mijn vraag is kan ik gewoon de Vista installatie map in zijn geheel verwijderen, of gaat dit anders in zijn werking?
Alvast bedankt
27 september 2007 14:56
keitaro
Opstarten met Windows XP cd. Kies voor Installeren van XP, Dan zie je je partities staan. De ene met XP en de andere met Vista. Volg de stappen (staan er bij) om een partitie te verwijderen, als dat gedaan is, zou je theoretisch gezien verder moeten met de XP installatie, maar dat willen we niet omdat dat er al opstaat.
Herstart je pc, start weer op van CD, ga naar het repair gedeelte van de XP cd en voer daar de commando
[code]fixmbr[/code] in en het zou verwijderd moeten zijn zonder dat het iets achterlaat, aangezien de hele partitie gewoon delete wordt.
27 september 2007 15:02
abdoul
gooi je windows xp cd of vista en verwijder de partitie en dan ken je via apaartbeheer je ruimte die aan vista besteed heb weer aan je normale partitie geven
27 september 2007 15:03
mallo
Kan het ook zonder de gehele partitie te verwijderen? dus gewoon Vista eraf, maar partitie blijft?
27 september 2007 15:06
blacksorcerer
Ja, kiezen voor formatteren ipv verwijderen.
27 september 2007 15:17
dj_appa
Je kunt dit zelfs in windows xp zelf doen, bij: Configuratiescherm>Systeembeheer>Computerbeheer>Schijfbeheer en dan de vista partitie formateren.
27 september 2007 15:45
bj farmore
Volgens mij word dan de boot.ini niet aangepast en op de manier van Keitaro wel.
27 september 2007 15:55
keitaro
Dan wordt idd de boot.ini niet aangepast. Maar dat is optelossen door gewoon Dj_appa's manier te volgen, + alsnog in Dos zien te komen en FixMbr te doen. FixMbr moet je dus zowiezo doen. Maar in princiepe is de partitie van Vista gewoon zo te deleten in XP al ja.
27 september 2007 15:57
dj_appa
Ja en anders kun je het altijd nog in start>uitvoeren>msconfig>boot.ini goed instellen
27 september 2007 16:08
mallo
Ik wil de partitie liever ook niet helemaal formatteren, maar als ik het goed begrijp kan ik ook gewoon de installatie map van Windows Vista verwijderen en dan FixMbr doen?
27 september 2007 16:55
keitaro
Nee. Je moet echt of de paritie verwijderen, of de partitie formateren. Je verliest hoe dan ook je data op die partitie. Tenzij je dat op een andere locatie opslaat. Backuped dus met andere woorden.
27 september 2007 16:58
ikkus
Volgende keer beter zoeken.
Ik heb vroeger een tutorial gemaakt waarin precies staat hoe je dat doet [url]http://www.tweakwindows.nl/index.php?p=tutorials&id=256&zoeken=dual[/url]