Ik ben er weer... in de bieb. Ben een lange tijd offline geweest. Komt omdat mijn pc kapot is.
Hij start wel op, maar op het beeldscherm zie je niks. Heb videokaart paar keer vervangen maar doet het nog steeds niet. Beeldscherm vervangen, maar geen resultaat.
Het is volgens mij best ernstig, omdat ik nu besef hoe waardevol een pc is en dat ik er niet zo vaak mee moet klooien.
De avond ervoor stond hij meer dan 12 uur aan. Misschien daarom??
De ochtend ging die niet meer aan...
Ik denk dat het aan de processor ligt.. maar dat weet ik niet zeker. Ik kan natuurlijk een processor gaan kopen, maar is dat wel zo handig? Ten eerste moet ik weten of het daadwerkelijk ook aan de processor ligt. Ideeen en hulp is welkom. Offtopic is (vanzelfsprekend) niet welkom (het is echt ernstig)
16 november 2007 18:27
luccey
heb je je mobo al gereset?
16 november 2007 18:32
sjz
We kunnen er dus vanuit gaan dat het niet aan de grafische kaart ligt, gezien je deze al eens vervangen hebt en tevens hetzelfde verhaal met de monitor. Dat zijn 2 dingen die we dus al kunnen doorstrepen.
Processor... Dat lijkt me van niet. Geeft hij biepjes bij het opstarten? Als er zo'n luide biep weerklinkt, is de cpu misschien stuk ja... Misschien. Maar als je niet overklokt enzo, lijkt me dat eigenlijk nogal onwaarschijnlijk om eerlijk te zijn.
Tja, aan de harde schijf kan het eigenlijk ook liggen, maar hetzelfde geld voor bijvoorbeeld het Ram. Misschien voor de zekerheid eens een BIOS resetje doen, misschien dat daar iets verkeerds staat ingesteld?
16 november 2007 18:33
ali
Pleaseee tell me hoe ik dat moet doen!!
Harde schijf? Mijn pc start niet niet eens op. Aan de andere kant... als ik de harde schijf aansluit op een andere pc, dan start de pc niet op. Dan zegt die: no operation system found ofzo. Want mijn OS zit op D:/ en ik denk dat bij het opstarten naar C: wordt gekeken.
Dus harde schijf weet ik ook niet...
16 november 2007 18:33
sjz
[quote=93468]
Je kan je mobo (bios) resetten via het jumpertje op het moederbord. Voor meer info moet ik je doorverwijzen naar het boekje van je mobo.
16 november 2007 18:34
luccey
[quote=93470]Je kan ook het batterijtje eruit halen, en dan 30 seconden wachten, dan heb je 'm (volgensmij, verbeter me als ik het fout heb!) ook gereset.
16 november 2007 18:35
sjz
@ Luccey: voor de zekerheid heb ik eerst op Google gezocht om mijn reactie te ondersteunen.
Het hangt (zoals ik dus al dacht) van mobo tot mobo af. Bij het ene mobo zal dat batterij-trucje werken, bij het ander niet en is de jumper-manier de enige manier om het BIOS te resetten. Meestal werkt dat batterij-maniertje echter ook denk ik hoor...
16 november 2007 18:38
ali
Ik heb trouwens geen mobo boekje... Medion pc he?
Dus die jumper.. kweet niet waar die is. Ik zal het wel proberen.
Is er ook een manier om te checken of het aan mijn harde schijf of aan mijn processor ligt?
16 november 2007 18:38
leviathan
Voeding misschien dood?
16 november 2007 18:39
rubenus
Gaat de PC helemaal niet aan? Geeft geen bliebjes?
16 november 2007 18:40
sjz
Quote Ali:[quote]Is er ook een manier om te checken of het aan mijn harde schijf of aan mijn processor ligt?[/quote]
Da's nu eens het "leuke" aan pc's, thuisgebruikers hebben geen geschikt materiaal om dat te testen, of het moest nu toevallig zo zijn dat je nog ergens een andere cpu voor dat cpu-slot hebt liggen.
Nee, om daar dus zeker van te zijn moet je daar al mee naar een pc-winkel gaan. Eigenlijk lijkt me dat trouwens sowieso het beste. Voor ons is het evenzeer giswerk, een pcwinkel daarentegen kan de pc controleren en kijken waar de fout zit en hoe deze (indien mogelijk) op te lossen valt.
Quote Leviathan:[quote]Voeding misschien dood?[/quote]
Ik denk dat de pc dan helemaal niet meer opstart Lev. :P Al zou een pc waarschijnlijk ook niet meer opstarten bij een kapotte cpu. :-#
16 november 2007 18:42
arjan_sa
oke...
Geeft je PC wel een beeld van dat je computer aan staat?
Ik bedoel: Laatie de Bios wel zien, maar laad hij bv vista/xp niet??
Dan ben ik bang dat je moet herinstalleren...
Of doetie nix?
wat voor biepjes geeftie?
@hieronder..
Beldscherm zie je nix? Hoe bedoel je nix, gewoon zwart?:P
Kijk, Bij mijn Samsung:
Als je niet aangesloten bent of als hij niks ontvangt via DVI of VGA kabel dan knippert het lampje.
Alsie wel iets ontvangt dan springt'ie naar digitaal of analoog en dan knippert het blauwe lampje niet meer ;)...
oftewel, Wat ik bedoel = krijgt z'n scherm wel iets binnen? (al is het dat het scherm zwart moet blijven) of krijgt z'n scherm nix binnen en blijft z'n scherm op stand by staan (lampje knippert, of is oranje ipv groen etc.)
16 november 2007 18:42
sjz
Arjan, in de TS zie je duidelijk staan:
[quote]Hij start wel op, maar op het beeldscherm zie je niks.[/quote] :p
16 november 2007 18:44
louwrens
wss bios batterij leeg, zo'n kost niet veel, mijne was bijna leeg waardoor ik allemaal BSOD's had
16 november 2007 18:45
bj farmore
Dit had ik dus laatst ook, geen biebjes, geen scherm, helemaal niks. Mijn mobo was dood. Ik zal voor de zekerheid nog wel eerst even je batterijtje kopen. Daar kan het ook aan liggen, heb ik ook gedaan.(heb nu ??n batterij extra:P)
Van de HD dat die niet opstart op een andere pc kan liggen aan dat de jumpers niet goed ingesteld zijn, en ook dat jouw os bij een ander pc is geinstallleerd(in verband met hardware enzo)
Belangrijk:Maar even voor de zekerheid.. je hoort geen piepjes meer????... als dat zo is, grote kans dat het mobo kapot is dan. Bij andere onderdelen begint een mobo vaak te piepen.
@sjz: het kan best zijn dat er een paar voedingslijnen niet correct meer werken waardoor het mobo niet goed meer opstart en niet werkt(waardoor er niets meer werkt).
16 november 2007 19:26
ali
op scherm staat: no signal
pc start wel op, maar maakt geen biebjes. Alleen 1x : bieep. maar dat deed die normaal ook.
Ik ga wel naar winkeltje
18 november 2007 13:57
louwrens
mmm, mss de videokabel?(A)
je pc piept wel 1x wat goed is
18 november 2007 14:53
blacksorcerer
Gaan de fans spinnen?
Gaat de hdd spinnen (hoor je de hdd)?
Als je de hdd in een andere pc erbij stopt kan je er wel eens met HDTune een Error Scan (niet de Quick scan aanvinken) doen (vanuit de OS van die pc, niet van de hdd die je er extra bijstopt uit die kapotte pc).
18 november 2007 15:15
stino
Geen beeld kan zijn:
Geheugen niet goed (kan ook er niet goed inzitten, je weet maar nooit)
videokaart
Monitor zelf (ook de kabels)
moederbord
en het kan ook aan dde processor zelf liggen (dat hij te overhit is geraakt)