-
lorre851
Hallo,
Ik heb het de laatste tijd nogal veel dat mijn pc na een tijdje aanstaan niet meer reageerd en mijn scherm bevriest. (zal met de aankomende winter te maken hebben zeker?)
Nu heb ik eens in het logboek gekeken en ik zie steeds van deze meldingen die gemaakt worden voor het scherm bevriest:
Bron: disk:
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk4\D.
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk6\D.
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk2\D.
Bron: atapi
Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.
-------------------------------
Het gaat dus blijkbaar om ??n van mijn hdd's: een Quantum Fireball van 6 GB die ik gebruik als backup - schijf.
Valt hier een oplossing voor te vinden?
16 november 2007 18:32
-
blacksorcerer
ga even met HDTune o.i.d. scannen op foute op de hdd's.
(geen quick scan doen, maar een volledige scan)
Als er fouten in zitten, valt er meestal niet veel aan te doen en zal het gewoon door de ouderdom van de schijf komen ofzo, al zijn er wel progjes die beweren dat jze fouten nog kunnen oplossen...
Een format kan ook wel eens helpen, maar ik gok er dan toch nog op dat je schijf gewoon aan het overlijden is.
16 november 2007 18:35
-
lorre851
De schijf heeft (denk ik) al zeker 4 PC's meegemaakt, waaronder ook nog dos computers. Ik denk dat dat wel al genoeg zegt over de ouderdom... Ga ff scan doen, maar als ik geen oplossing vind gooi ik die hd er gewoon uit.
16 november 2007 18:38
-
rubenus
Waarschijnlijk heeft je HDD het eind van zijn leven bereikt. Nieuwe HDD dus.
16 november 2007 18:41
-
louwrens
Hitachi 500GB dan maar? kun je ff vooruit:P
welke van de 2pc's in je profiel is van jou?
16 november 2007 18:48
-
lorre851
Wel, dat profiel moet ik nog aanpassen... Mmentje.
@HDtweak heeft geen fouten gevonden...
@Louwrens: ik heb wel al een 80GB hd'tje. Ik kan daar dus wel ff mee voort. Ik zet desnoods mijn backups wel op een dvd of zo...
16 november 2007 18:51
-
louwrens
het kan ook een driverfout wezen, driver beschadigt oid
ik bedoel de IDE controller driver
16 november 2007 18:55
-
lorre851
Sja, maar voor zo'n oude schijven ga je echt geen nieuwe drivers meer vinden.
(mochten jullie toch zin hebben om te zoeken: ik heb een quantum fireball. Meer weet ik er niet van, want ik heb ze al afgekoppeld.)
offtopic: mijn hardwareprofiel is aangepast. Het is die K7SOM+ waar het over gaat.
16 november 2007 18:58
-
blacksorcerer
Bedoel je met HDtweak -> HDTune?
HDtweak ken ik namelijk niet, terwijl HDTune toch een bekende prog is (en dan laatste tab kiezen en niet Quick Scan aanvinken).
Je kan eens alle hdd-controllers in apparaatbeheer eens verwijderen en dan bij de reboot zou XP het weer allemaal correct moeten herstellen.
Kijk ook eens of de fouten ontstaan op een nieuwe lege OS (ff op een andere partitie op dezelfde hdd zetten).
Check ook ff of de kabels van de hdd's er ook wel goed inzitten bij zowel de hdd als mobo zijde.
En waar ik bij dergelijke freezes ook aan denk, al is dat tegenstrijdig met wat de foutmeldingen aangeven, is een fout in het geheugen.
Even een nachtje laten controleren met Memtest86 kan natuurlijk geen kwaad.
17 november 2007 02:00
-
lorre851
Daar begin ik niet aan. Die hd is al zeker 12 jaar oud.
Ik koop mij wel een nieuwe. Of ik maak een partitie
EDIT: de hd is nu weg, maar ik heb nog steeds de zelfde fout....
17 november 2007 11:22