ik heb de nieuwste sound driver nodig. maar dat is lastig zoeken.
ik heb het volgende gevonden, en dat is dat me high definition audio is ondersteund door REALTEK HD.
nu moet ik hiervan de laatste drivers hebben maar ik weet niet welke volstaan..
zou iemand me kunnen helpen?
H? toevallig ik was juist ook naar een high definision driver aan het zoeken :p.
02 januari 2008 12:55
sjz
Wat ik maar niet kan begrijpen is waarom erg eigenlijk vrij veel mensen zijn die achter hun audio-drivers zitten te zoeken.
1. Fabrikant-website + model van je audiokaart en/of ingebouwde audio = driver gevonden.
2. Fabrikant driver-CD erin en gewoon installeren.
3. Realtek.com.tw. + beetje zoeken = gevonden.
Wow, dat is wel moeilijk ja. ;)
Het is zoals Lordie zegt, een driver kan je ook makkelijk met Google vinden. Zelf denk ik dat het beter is om de driver te downloaden van de fabrikant-site.
02 januari 2008 16:53
lordievader
BTW 3. is niet altijd goed! sommige hebben een pre-installed SB van Creative.
02 januari 2008 17:40
sjz
[quote=99389]
Ja, daar ben ik het inderdaad met je eens. Ook als het een doodgewoon ingebouwd audio betreft, zou ik de driver van de fabrikant-site halen of gewoon ineens van de fabrikant-cd (bespaart je opzoekwerk, w?l heb je kans dat die driver verouderd is natuurlijk).
02 januari 2008 18:08
lbjornl
Ik heb geen cd-rom gekregen van mijn audio drivers, ik heb een c-media high definision audio device. Nadat ik er vista heb opgezet waren mijn drivers e allemaal af en heb ik windows in mijn "oude windows map van mijn vorig OS" laten zoeken naar die driver maar zo vindt ik hem niet op internet :s.
02 januari 2008 20:56
lordievader
Kan je iets specifieker zijn? C-media heeft namelijk geen geluids-chip met zo een naam, ik neem aan dat het een onboard ding is. http://www.cmedia.com.tw/?q=en/driver
EDIT: het gaat hier om de C-media CMI9880, C-media heeft hier zelf geen vista driver voor. Zal nog wel even wat op google zoeken.
EDIT2: Misschien dat je hier wat aan hebt: http://www.jcxp.net/forums/index.php?showtopic=10447
02 januari 2008 22:56
sjz
@ Lbjonl: dat heb je natuurlijk altijd met onbekende merken. Ze bieden (veel) slechtere ondersteuning dan bekende fabrikanten. Neem de volgende keer misschien beter een Creative geluidskaart ofzo, daar ga je dikwijls betere ondersteuning voor krijgen.
02 januari 2008 23:08
lordievader
@Sjz: Die geluids-chip zit op zijn mobo, dus waarom zou hij die niet gewoon gebruiken, ik heb hier ook een SB audigy liggen maar die gebruik ik niet aangezien ik een onboard ding heb en ik een videokaart ga kopen die dat slot opeist.
02 januari 2008 23:13
lbjornl
Ja idd maar ik ben er meer dan ook tevreden over, je merkt zeker niets in de qualytijt(hoe dat je het ook schrijft) van het geluid. In taken beheer staat alleen c-media .... audio ... Maar het besturingssysteem moet niet compatibel met xp zijn want mijn die van mijn vorig OS(xp) werkt dus ...
EDIT: Ik heb de driver hoor, ik vond hem alleen niet op internet. Alleen zou ik er nog graag een backupje van hebben.
EDIT2: forums genoeg gevonden maar linken staan er niet veel op, de meeste zijn dood ...
02 januari 2008 23:13
sjz
Quote Lordievader:[quote]@Sjz: Die geluids-chip zit op zijn mobo, dus waarom zou hij die niet gewoon gebruiken[/quote]
Sorry, mijn fout. Ik dacht dat het een audiokaart was, en geen onboardchip.