Ik heb ondertussen 3XP's op mijn pc gezet, een XP en een vista die verwijderd zijn en een blijvende XP. Dus waarschijnlijk staan er al 4XP's en 2 vista's in mijn bootsector van men bios.
Nu maak ik me een beetje zorgen dat-ie mss gaat volgeraken. Weet iemand of die verwijderde XP's er nog in staan en of er gevaar is dat mijn bootsector volgeraakt?
(hardwareprofiel: zie de MSI - pc)
04 januari 2008 15:40
Account verwijderd
Volgens mij staan ze er toch echt niet meer in hoor.. Maar eigk geen idee, maakt het ook uit? Volgens mij is een mbr niet zo snel vol hoor..Maar het is zowieso niet echt aan te raden om meer als 2 besturingssystemen op 1 harde schijf te installeren ;)
04 januari 2008 15:49
blacksorcerer
Op een PC is het master boot record (MBR) (of partitiesector) de bootsector, dat is de allereerste sector aan van een harde schijf. Niet je bios dus ;)
Hoe kan je zien of 'oude OS's' er nog staan? Kijk gewoon als de PC opstart welke er allemaal staan, of gebruik een bootmanager (als je een Vista MBR gebruikt bijv. VistaBootPro, zoek op Google) daar kan je dan ook meteen dingen in aanpassen of verwijderen. Let wel op dat je geen fouten maakt
04 januari 2008 15:59
keitaro
Ff half offtopic.
Iemand is er zelfs ingeslaagd 132 OSen tegelijk geinstalleerd te hebben staan. MasterBootRecord kan dus nog een heel eind.
05 januari 2008 21:38
lorre851
Ik heb er maar 4... Maar 132??? Hoeveel plek op je HDD moet je dan hebben?
Dat gaat eigenlijk tog niet? Je kan toch maar 26 drives op je pc zetten? (de letters: C:\, D:\, E:\, ...)
Van die bootsector: iemand heeft me dat gewoon gezegd dat ik m'n pc 'pijn doe' en dat m'n bootsector wel eens vol kon geraken...
06 januari 2008 14:22
keitaro
[quote=100075]
Niemand heeft ook gezegt dat het 132 windows machines waren. Waren 8 windows machines. Van 3.11 tot Vista en rest waren Linux en BSD varianten.
06 januari 2008 16:14
lorre851
solaris, OS/2, reactOS, ...
06 januari 2008 17:32
keitaro
[quote=100115]
En wat bedoel je met deze post?
06 januari 2008 19:19
lorre851
Of ik me zorgen moet maken dat dat volgeraakt. Ik heb redelijk wat geld uitgegeven aan mijn pc, ik wil zeker niet dat ie kapot gaat.
(dit is ondertussen al m'n vierde pc. de rest is gecrasht...)
06 januari 2008 19:23
lordievader
Als je een hardware crash bedoeld zou het (denk ik) niet liggen aan een bootsector die groot is, eerder aan de hardware zelf. Bij een software crash is het meestal windows (of een ander) die de handoek in de ring gooid.
06 januari 2008 19:26
lorre851
Er is niets gecrasht bij deze pc, en bij de vorige pc's ook niet:
mijn eerste PC was gewoon te traag (500Mhz), die is bezweken onder XP pro (hdd gecrasht), m'n tweede PC was een pc die enkel de hardware kon lezen die erbij zat (daar kon ik niet mee werken) en mijn 3e pc is gewoon kapot gegaan door een blikseminslag + alle hardware die erop zat is ook kapot gegaan.
06 januari 2008 19:32
leviathan
Moraal van het verhaal, MBR is niet zo groot en er is dus plek zat en je pc gaat er ook niet kapot aan.
07 januari 2008 16:20
blacksorcerer
Dusss laat ik er maar eens een slot opzetten, om herhaling te voorkomen, want er is plaats zat op mbr en je pc gaat er niet kapot van.