heej .
mijn fans draaien egt hard.. en de geluiden die ze maken zijn iritant..
dus las ik ergens over speedfan.
ik kwam op deze topic uit klik
maar ik snap nog steeds niet hoe ik die automatische ding moet instellen:S
BS had in die post ook links van google gepost. maar hoe ze het uitleggen snap ik niet hhelemaal...
[img]http://www.imgdumper.nl/uploads/479e1406e10c5/sasdasdasdasdasdasd.bmp[/img]
kan iemand mij a.u.b helpen;)
28 januari 2008 18:43
keitaro
De percentages bij Speed01 en Speed02 verlagen...
Dan zet je de fanspeeds omlaag.
28 januari 2008 18:46
blingking
@ keitaro.. ik had gelezen dat je de fans ook automatisch kon intellen. Dus dat op een bepaalde temp. de fans harder draaien ofsow?
@davy, ik vind dat de fans te hard draaien.. het liefst wil ik het wat stiller hebben.
-edit-
Trouwens, op welke % kan ik het het beste zetten..?
28 januari 2008 18:50
keitaro
Trial and error.
Zoek je CPU is op. Kijken tot hoe warm die mag worden. Zet daarna is fan op 50% een tijdje. Ga dan kijken hoe warm die wordt. Vind je dat te hoog zet je de fans op 55% ofzo... Of juist lager als je het mee vind vallen...
28 januari 2008 18:55
blingking
ik heb net een beetje zitten testen... ik probeerde het op 30%:P, Het probleem was dat de RPM niet minder werd.. In everest ultimate, en ook niet bij speedfan:S
28 januari 2008 18:57
leviathan
Het kan zijn dat speedfan niet met je chipset overweg kan, dan werkt het voor geen ene meter.
Ik spreek uit ervaring
28 januari 2008 19:19
blingking
jammer....??
28 januari 2008 19:32
davy16
Je hoort hem altijd wel hoor want bij mij hoor je hem ook? :S
28 januari 2008 19:37
blingking
ja dat weet ik.. maar bij mij hoor je ze egt hard:P..
kan ook komen doordat ik een extra fan erin heb..
28 januari 2008 19:40
davy16
Ja dat kan idd misschien zit erwel veel stof binnen in moet je effies weghalen
28 januari 2008 19:42
blingking
in het weekend nog schoongemaakt..
28 januari 2008 20:15
lbjornl
Zet een honingdraad aan de uitgangen van je kast, scheeld ook al veel. Als je begrijpt wat ik bedoel ;-).
28 januari 2008 20:16
koenh
wees blij dat de pc van jou nog nie zo veel herrie maakt.
Als ik de meine opstart lijkt het net of er een waterstof bom ontploft :p
28 januari 2008 20:34
louwrens
dat jij een straaljager in je kamer hebt, dat weten we al Koen:P
controleer je koelpasta eens, meestal zijn de fans temp. gestuurd
28 januari 2008 21:18
blingking
trouwens wat heeft de koelpasta ermee te maken?
@keon. dan lijkt de mijne er ook op xD.
ik hoor hem gwn door me muziek heen als ik het gwn op de boxen zet.
Ok de muziek staat neit op zijn aller hardst:P, maar dat is een beetje logisch XD
vooral 's nachts , dan hoor je het egt door de hele huis. (klein portiek woning...xD)
wordt me pa wkkr.. door de pc, gaat ie tegen mij flippen.
Super nadelig dus..
tja ik heb vandaag mijn teveel-aan-het-lullen-bui
ik laat de pc zo wel met rust.. dalijk wordt het nog erger... dan begint net een nucleaire bom te lijken xD
29 januari 2008 00:15
blacksorcerer
Wat je eerst moet doen, is kijken welke temperatuur bij welk temp in Speedfan hoort, en welke fan in je pc, bij de fan in Speedfan hoort. Programma's als Everest kunnen je dat vertellen, maar je kan ook naar de Info tab gaan en op Get Config klikken.
Bij Get Config kom je op de site van de makers van Speedfan (waarschijnlijk moet je je even registreren, eerst was dat niet zo, maar blijkbaar werd er misbruik van gemaakt ofzo, registreren is zo gebeurt en ze sturen je verder geen newsletters of andere onzin). Daar kies je voor All Kwon Manufacturers, kiest je moederbord merk (ASRock) en daarna het moederbord model (K7S41GX) en dan zie je meer dan 20 configuraties die andere gebruikers van Speedfan daarop hebben gezet. Daar kies je dan gewoon een recente van, volgt de procedure en je hebt de namen, en meteen ook wat andere handige instellingen. Het is aan te raden een aantal configs te proberen
Hoe kun je nu verder zorgen dat het volautomatisch gecontroleerd en geregeld wordt?
Daarvoor heb je connectors op je moederbord nodig die een variabele RPM aan kunnen nemen (die wat dat in de bios kunnen, zullen dat hwss ook in Speedfan kunnen). In een datasheet van jouw moederbord zul je nog exact kunnen terugvinden welke dat zijn, je kan het ook gewoon even uitproberen.
Je test die controleerbare connectors vervolgens met je pckast open, zodat je kunt zien op welke snelheid ze nog draaien (gewoon op de main Readings tab met de Percentages spelen, steeds 5 omlaag), kijk ook altijd even dat als je ze helemaal stopt, ze dan ook nog wel genoeg krijgen om weer te beginnen met draaien, anders staan ze soms misschien helemaal stil. Of dat ze in ieder geval stil zijn.
Onthoudt die waarden, klik op Configure, ga naar de tab Speeds, klik op een Fan, en vul onderaan bij Minimum en Maximum value, die laagste waarde in, en een hogere waarde waarop de fan moet draaien als het wat warmer wordt. (Ze gaan automatisch naar 100% als het echt veel te warm wordt).
Vervolgens ga je (nog steeds in Configure) naar de tab Temperatures, klikt daar op een temperatuurmeting zoals CPU Temperature, en zet onderaan het venstertje daarvan neer wat je graag voor een temperatuur wil handhaven (Desired) zoals 35c voor de CPU, en een maximale temperatuur, waarna de fan op volle snelheid moet draaien (Maximum), bijvoorbeeld 55c.
Klik als laatste nog op het plusje naast zo'n temperatuurmeting (die CPU Temperature als voorbeeld dus) en klik daar aan welke Fans moeten gaan draaien om die aangegeven temperaturen te handhaven.
Let wel op dat de temperaturen die je hebt opgegeven realistisch zijn, als je dus altijd een nogal wrme CPU hebt van +40 graden, moet je niet 35 graden opgeven als gewenste waarde, aangezien ie dat op full speed al niet haalt en dus zeker niet met de fan langzamer. Als Speedfan ziet dat de temperatuur hoger is, zal ie dus ook gewoon harder blijven blazen. Pas bij lager dan 35 graden gaat ie op bijvoorbeeld een aangegeven 50% snelheid draaien.
Als laatste wat belangrijk is, is dat de op main tab (Readings) van Speedfan, het vakje Automatic Fan Speed staat aangevinkt, anders doet ie nog niets vanzelf ;)
Ben je een luie lezer, of begrijp je sommige bewoordingen niet, zoek dan even op Google een tutorial die plaatjes erbij heeft staan ;)
Er zijn echt veel tutorials van, ook genoeg in NL dus dat zal niet zo'n probleem wezen denk ik. Succes dermee!
[color=gray]NB: je zou eventueel ook nog naar wat andere koel oplossingen (lees: andere fans of heatsinks, of eventueel een fancontroller als je moederbord helemaal geen fans kan aansturen) kunnen kijken, want ik neem aan dat nu nog alles stock is, alleen kost dat dan wel weer geld.[/color]
29 januari 2008 04:25
blingking
hehe bedankt BS ;)
29 januari 2008 13:05
enesg
Je moet speedfan wel als administrator openen he,,
kwam ik ook pas later achter
29 januari 2008 13:55
louwrens
[quote=102004]
ohw?:S bij mij is er geen verschil:P wss omdat de fanmate ertussen zit.
ik zie alle temps wel