hallo,
Ik heb 2 partities op mijn pc
C: 40 gb
D: 120 gb
ik heb het zelf zogedaan maar nu heb ik een probleempje.
ik wil bij D: 100 gb eraf halen en die bij C erbij doen maar dat gaat niet met partion magic
Probleem: Ik kan het wel van de d afhalen maar ik kan niks bij de c bijdoen
Heeft iemand misschieen een oplossing
31 januari 2008 19:27
martensupport
Het zou wel mogelijk moeten zijn, anders even googlen het antwoord is wel te vinden ;)
Edit: GOOGLE eerste link : [url]http://www.antispywareoffensief.nl/forum/showthread.php?p=121582[/url]
31 januari 2008 19:45
kevinvn
ja maar dat doet het niet bij mij ik kan de d wel kleiner maken maar niet de c groter
Het probleem is dat je 20GB op de D: laat staan, ook al staat er niets, dat is dan toch zo gereserveerd. Hij kan dan niets aan C: toevoegen omdat D: in de weg zit. En dan heb ik het dus over de fysieke indeling op de schijf en niet over de station(letters) zelf.
Wat kan je dan doen? doe een back-up van die 20GB wat op D: overblijft, verwijder partitie die D: vormt, ken ruimte van 100GB aan C: toe, maak vervolgens weer die extra partitie aan die je D: meegeeft als letter. Vervolgens zet je eventueel gebackupte 20GB weer terug daarop.
Andere mogelijkheid is er voor zover ik weet niet?
01 februari 2008 05:40
simon8400
Ongeveer zelfde probleem gehad. Bij mij heeft het volstaan om met een Boot-CD de partities in te delen.
01 februari 2008 08:09
steelgate
Welke windows gebruik je?
Vanaf windows xp kan je in windows zelf je partitie uitbreiden.
Ga naar configuratiescherm/systeembeheer/computerbeheer/schijf beheer
Met je rechtermuis knop op je c-schijf en op volume uitbreiden klikken
Normaal gezien kan je kiezen van welke partitie je volume wilt nemen.
01 februari 2008 10:22
blacksorcerer
Dat van Windows zelf is nog beperkte dan Partition Manager dus dat zal denk ik niets opleveren.
Zijn station D: is waarschijnlijk een logisch station op een extended partitie, en er moet echt aan het begin van die partitie ruimte vrij worden gemaakt.
Ik zie zojuist dat Acronis Disk Director Suite dat voor je zou kunnen doen
01 februari 2008 11:20
simon8400
[quote=102230]
Dit gaat niet werken aangezien je geen van de 2 schijven actief mag hebben.
Indien ik je probleem goed versta, denk ik dat BS ook fout is :$ Hij heeft idd een begin nodig maar als deze actief is weigert hij waarschijnlijk elke aanpassing aan de primary partitie zelf.
01 februari 2008 12:00
blacksorcerer
Waarom heb ik het dan fout?
Ik heb het over het verwijderen van een partitie en daarna waar met Partition Magic het veranderen (PM zal zelf wel aangeven of er reboot moet worden) of het met Acronis software te doen, en die zal ook om een reboot vragen als je een actieve partitie wil aanpassen (indien dat al een probleem zal zijn). En over de ingebouwde functie van WIndows heb ik het niet want die kraak ik min of meer nogal af in mijn vorige bericht. [color=gray](NOFI, maarvan jou wss ook niet, maar ik vraag me gewoon af wat er dan fout is)[/color]
Het verhaal van extended partition met daarop logical stations staat los van het verhaal of een schijf actief is.
Edit: [color=gray]@Hieronder: maar dat neemt toch nog steeds niet weg dat de 2 methoden die ik aandraag (Acronis software of de 2e partitie tijdelijk verwijderen) niet zullen werken? Daar doet dat actief zijn van een partitie gewoon niet ter zake... daarnaast is die actieve partitie om aan te duiden op welke partitie Windows de bootbestanden moet zoeken, dus dat je alleen wat ruimte toevoegd aan die partitie lijkt me totaal geen kwaad kunnen. [/color]
01 februari 2008 12:09
simon8400
Ik denk.
De C: partition is de primary partition die aanslaat wanneer er wordt geboot van een OS waardoor deze dus niet kan verwijderd worden. Met een BootCD daaraantegen niet. Deze maakt een extra tijdelijke schijf aan die als primaire wordt beschouwd.