hejj..
ik heb eens nagedacht over het stiller maken van me pc(zie vorige topic)
nu kwam ik op het idee om de extra fan te verwijderen.
ik heb op google gezocht naar de temp. Maar ik vind niet wat ongeveer standaard temp. is :S
krijg alleen sites als eBay
mijn temps zijn : CPU= 43-45 C
Mobo= 30 C
2e vraagje:P
ik denk dat ik ook zo'n soort van matje ga kopen die de geluidstrilling opvangt.. heeft iemand hier ervaring mee? of weet iemand of het egt helpt /
alvast bedankt ;)
07 februari 2008 18:03
blacksorcerer
Als ik alleen al even op Tweakers een zoekopdracht ingeef vind ik daar z??r zeker genoeg duidelijke antwoorden hierover. Verder kan je zoiets vaak beter vinden op de site van de fabrikant van het onderdeel, zo wordt voor een CPU meestal een max opgegeven van 57 tot 70 gradenzo ongeveer (ligt er maar helemaal aan welke cpu je hebt), voor HDD meestal ~55, chipset kan meestal best hoog aan ~65 maar minder wordt zeker aangeraden, PWMIC meestal max 70, al heb ik ook al 90 gezien, videokaarten 90tot zelfs 115 graden.
Aangeraden temps ongeveer als max aanhouden: CPU idle 45, CPU load 55, HDD 50, Chipset 55, PWMIC 60, graka 90.
Dempingsmatten maken vaak niet zo erg veel uit, bekijk eens wat reviews (ben er al meerdere tegengekomen, ook van vergelijkingen van meerdere merken matten) sommige gebruiken bijvoorbeeeld ook bitumenmatten (erg zwaar, plakkerig, maar schijnt goed te werken, verkrijgbaar bij autoshops rond 20 euro) of goedkope matten van de doe-het-zelf-zaak (welvend schuim) van een tientje. Vaak kan je beter zo iets kopen dan zo'n kant en klaar set, die duurder zijn en meestal niet beter of nog slechter werken (je bent tweaker of je bent het niet ;))
Je kan ook stille fans kopen, zoals Noctua's (beste, maar duur) of Nexus (op 5v bijna zo goed als de Noctua, maar stukken goedkoper en ook goed in 80/92mm naast de 120mm fans).
07 februari 2008 18:34
blingking
ok weer bedankt BS ;) (Y)
ik zal ff meer rondkijken en reviews lezen ;)
ohja trouwens.. ik heb net iets gelezen... en daar zag ik dat het ook kan helpen als je je fans beetje oliet..
is dat waar..?
07 februari 2008 18:43
blacksorcerer
als ze oud zijn en voorheen niet zoveel lawaai maakten,en het niet helpt als je ze gewoon schoonmaakt van stof/viezigheiddan kan een druppeltje olie wel eens helpen ja.
07 februari 2008 18:49
blingking
hmm ja de extra fan is best oud, die van de voeding niet..
ik ga mssg deze avond of morgen eventjes de kast openen, en die extra fan eruit halen, als de temp. niet te hoog word en de geluid veel minder is dan laat ik hem eruit. Zo niet dan geef ik een druppeltje olie en zet hem dan erweer in =)
07 februari 2008 18:53
louwrens
[quote=102707]
Als ik me outtake eruit haal is me pc >10 graden warmer :|
Ik zou m erin laten of vervangen.
tegenwoordig zijn alle pc al standaard uitgerust met een outtake
07 februari 2008 18:54
blacksorcerer
Als je wil kijken of je systeemtemps niet te hoog worden ,moet je dat wel controleren als de pc @load is, het beste kan je dat doen door Prime95 of Orthos te draaien (CPU stress, NB wordt ook warm) of oZone3D (GPU stress) en je HDD gewoon een paar GB met veel kleine bestanden erbij op en neer kopi?ren.
07 februari 2008 19:01
blingking
nee deze was niet standaard.. hij is erin gezet omdat ie vroeger was gesmolten xD, door de stof :P
maaar ik was toen nog 12 ofsow:P toen wist ik zulke dingen niet, Dus had de monteur een extra fan erin gezet
07 februari 2008 19:02
lbjornl
Aan de uitgangen van je pc kan je "honingdraden" hangen. Heeft bij mij wat geholpen ;-). Goedkoop en bij sommmige werkt het heel goed.
07 februari 2008 20:45
xp 2
Jouw PC ziet er niet echt een hitser uit, dus die fan kan er best wel uit, maar let dan wel op met het stof...
07 februari 2008 23:47
blingking
Is goed... bedankt Xp2, jij ook Lbjornl. Die fan ga ik eruit halen, kijken wat voor efeect het heeft
ook ga ik honingdraden zoeken, volgens mij had mij pa dat ooit gebruikt.. nja ik zie wel..
Dankje
08 februari 2008 16:16
lbjornl
[quote=102754]
Even waarschuwen, zie wel dat de honingdraden groot genoeg zijn als je de fan eruit haalt. Als je hem er laat inzitten dan kan je wat kleinere gaten gebruiken. (weet niet hoe ik het mot verwoorden maar hier komt het :p: twee honingdraden die bovenelkaar staan en elkaar gedeeltelijk overlappen werkt nog beter.) Heb dit ergens gelezen en heb hetzelf ook maar mijn pc maakt niet echt zobveel geluid en bij mij staat ie ook niet 's nachts aan dus.
08 februari 2008 18:32
blingking
oh dus je kan wel meerde lagen honingdraden opelkaar zetten, Dus dat werkt nog beter:P
(en nee ik ga niet een superdikke laag maken, zo wanhopig ben ik ook niet xD)
08 februari 2008 18:39
lbjornl
Het is ook te zien in welke richting je ze plaatst maar als je 1 hebt is het ook voldoende hoor ;).
08 februari 2008 18:43
blacksorcerer
Honingdraden ^o)
Wat bedoel je daarmee lbjornl?
Als je de honinggraatstructuur van de kast, of een fangrill, bedoelt kan je die beter weglaten (ik heb dat uit mijn kast gedremeld) aangezien de lucht die ertegenaan blaast juist geluid gaat maken...
Als je dan pers? er een op wil omdat er kabels tegenaan hangen ofzo, neem er dan een die zo'n 3 'ringen' heeft van een soort ijzerdraad (rond van vorm, maakt dus minder geluid als er lucht tegenaan blaast).
08 februari 2008 18:45
lbjornl
Bij mij maakt het juist minder geluid :s. Bij mij is het aan de buitenkant van mijn kast hea.
08 februari 2008 19:00
luccey
Ik heb niet eens een casefan erin zitten en mijn temps zijn ok?!
En de maximale temps van je cpu zitten zo tegen de 55~60 graden celsius aan. ;)