-
sjz
Grote kans dat dit topic meteen op slot vliegt, maar aub iedereen probeer het wat van mijn kant te zien. Dit mag niet mislukken! Bovendien heb ik hierin geen enkele ervaring mee...
Ik wil dus een volledige image van mijn harde schijf maken. Na heel wat gelezen te hebben maak ik hierop uit dat je hiermee je volledige Windows + programma's + data + instellingen en noem maar op volledig back-upped.
--> klopt dit?
Een goed programma zou Norton Ghost zijn. Dit is een commercieel programma, maar dat kan mij op zich niet echt interesseren. Voor mij zou het zeer interessant zijn (mits bovenstaande info correct is) die prijs leg ik daar dan wel voor neer (illegaal ga ik me hiermee niet bezighouden, kans dat er iets misloopt ofzo... Bovendien verdient Norton zijn geld dan wel in mijn ogen)
--> klopt dit, of zijn er betere 'alternatieven'?
Nu een vraag. Mits bovenstaande info allemaal correct is (heb dus al wel wat opzoekwerk verricht) hoe plaats je dan zo'n image terug? Dit weet ik niet echt terug te vinden. Het is te zeggen, ik weet wel wat te vinden, maar ik moet er echt zeker van zijn, er mag niets fout lopen.
Waarom?
Ik heb games ge?nstalleerd staan op mijn pc, en heb weinig zin om die achteraf allemaal opnieuw te installeren. Bovendien ben ik de cd kwijt van Rayman 2, en werk ik dus met een no-cd crack. Maar ik heb de installatie-bestanden dus niet meer! :s Rayman 2 valt overigens ook nergens meer te kopen. Kleine toevoeging: cd niet kwijt, wel kapot. :|
Ook is het natuurlijk veel interessanter omdat je dan niet meer de instellingen van programma's enzo zou moeten instellen, zeer interessant allemaal dus.
Hopelijk kan ik een antwoord krijgen op deze (hopelijk) simpele vragen aan jullie.
Situatie
Alles verhuizen naar een 40 Gb Hdd, en de 160 Gb hdd dan formatteren en gebruiken als ext. hdd via zo'n case.
13 maart 2008 21:55
-
keitaro
Microsoft NTBackup is jouw oplossing ;)
Gratis, zit in XP/Vista ingebouwd...
Start, Run, NTbackup intypen.
Volg de stappen... Bij de eerste stap zie je ook meteen hoe te restoren ;)
13 maart 2008 22:03
-
leviathan
Met Norton Ghost heb ik geen ervaring. Maar er zijn ook alternatieven. Zo is het mogelijk om (freeware of niet) je HDD 1 op 1 te kopi?ren, aangezien het hier toch om een verhuisactie gaat. Je zou na het kopi?ren eventueel nog kunnen controleren of alles werkt, voordat je de huidige HDD formatteerd.
En waarom denk je eigenlijk dat dit topic grote kans loopt op slot te gaan?
13 maart 2008 22:06
-
keitaro
Norton Ghost is een zeer goed programma... Maar is voornamelijk voor de comsument om one click het werk te laten doen... Het maakt, naar wens, om de x aantal aangegeven tijd weer een backup naar locatie. + het is wat beter in comprimeren van data.
NTbackup levert het zelfde, als het gestart wordt via CLI met de juiste parameters er bij heb je het zelfde resultaat... NTbackup kan zelfs naar tapedrives schrijven en medialabels aan tapes schrijven.
Plus, het heeft ook gewoon een selectie van hoe en wat je wilt hebben... of compleet je hele pc.
Zo zou je dus ook alleen je gameslocatie kunnen backuppen. Dit wordt naar een .bkf file geschreven, die via NTbackup utility weer terug geschreven kan worden... als je wilt restoren met NTbackup buiten het OS dient het gedaan te worden met een diskette, die aangemaakt kan worden voordat de backup gemaakt wordt. Dit kan ook tevens op een usb stick wat ff pielen is.
Hierin is Norton Ghost weer wat beter in tho... met een boot cd... Maar daar komt weer de centen bij kijken. Voor een server of MCE voor een consument raad ik Ghost aan... Voor een backup omschreven als hierboven raad ik aan ff half uurtje in NTbackup te verdiepen en het gratis op die manier optelossen.
En waarom zou dit topic meteen dichtgaan? Je hebt een prachtige OP gemaakt en gaat niet tegen de regels in!
13 maart 2008 22:11
-
sjz
Ik ga die NTbackup eens direct proberen, hopelijk doet het alles goed. (a) Ja, ik was niet meteen van plan de 160 Gb hdd te formatteren, als NTbackup (of een ander programma) zijn werk niet correct doet, moet ik nog kunnen terugvallen uiteraard.
Bedankt voor de hints alvast!
[quote]En waarom denk je eigenlijk dat dit topic grote kans loopt op slot te gaan? [/quote]
Er is wel wat informatie te vinden over back-up mogelijkheden e.d., maar ik probeer vooral veel zekerheid te krijgen.
13 maart 2008 22:15
-
keitaro
Oh btw. Vergeten te melden.
Het valt ook te schedulen he!
Als je een batch filetje maakt met de ntbackup, en de parameters... force tape, silent run (niemand ziet het scherm draaien, dan draait de process op de achtergrond) waarheen, etc etc etc
En dat batch filetje in de Windows Schedule Tasks menu zet met aangegeven tijden dan heb je een prachtige backup.
Zo hebben wij op het werk bij ons klanten met Arcserve backup, Backup Exec van symantec maar ook ons eigen gemaakte NTbackup scripts... Tevens valt het ook nog te combineren met kix scripts... (geen support voor vista en w2k8). Dat tevens ook van Microsoft is, waardoor je helemaal een krachtige ntbackup script kan maken..
13 maart 2008 22:20
-
sjz
Ja, ik ben daar "Schedule Jobs" tegengekomen, zeker iets dat ik samen met jouw hint moet onthouden. Is altijd wel zo handig om je data veilig te stellen.
Ik heb nu al het nodige geselecteerd (eigenlijk complete hdd met "system state -- waaronder "boot files" en "Registry" etc...) en hij is deze aan't maken op de Hdd waar ik straks Windows op ga installeren. Uiteraard ga ik straks eerst die backup nog ergens anders plaatsen, zodat deze werkelijk veilig is.
Nu is mijn (laatste?) vraag:
Ik veronderstel dat ik straks Windows XP moet installeren op mijn 40 Gb hdd, dan NTbackup moet opstarten, en moet kiezen voor "backup terugplaatsen" ? Wordt dan ook echt alles teruggezet (toch maar weer voor alle zekerheid vragen). Vind het gewoon een beetje raar dat die programma's kan backuppen met hun instellingen waardoor je die programma's zelfs niet meer hoeft te installeren.
13 maart 2008 22:33
-
keitaro
NTbackup maakt een backup door middel van Volume Shadow Copys.
Wat de naam al beetje doet vermoeden.... Het maakt letterlijk een identieke copy van het (open)(be)staandebestand. Net zo goed als dat een schaduw identiek is aan zijn onderwerp.
Zoals jij hierboven omschrijft om een back up te restoren is mogelijk ja. Ook de instellingen. Die schrijft die dan in Force mode over en tevens controleert hij dat bijvoorbeeld al bestaande DLL's met zelfde versie niet overschreven worden (tenzij je dit forced natuurlijk).
Maar, zoals ik hier verder naar boven al omschreven had. Kan je dit het beste doen met een diskette of usb stick, mits je echt wilt restoren buiten het OS om. Ik heb zelf ervaring met het maken van een backup met NTbackup die volledig is (zie wizard) met files naar diskette toe. Boot van diskette, zorg dat de originele backup file te benaderen is (externe schijf, andere paritie etc) en NTbackup op de diskette doet zijn werk. (nog een keer, dit valt te doen met usb sticks... boot van usb sticks ook etc, maar daar heb ikz elf weinig koek van gegeten).
13 maart 2008 22:40
-
blacksorcerer
Ik gebruik op mijn laptop Norton Ghost 12, en dat werkt al vanaf het begin zeer uitstekend (heb ook al twee keer moeten restoren en binnen enkele minuten is dat gebeurt met de recovery cd) en werkt erg eenvoudig.
Eerst had ik Acronis True Image getest (aangezien die in een artikel van een computertijdschrift stond aangeschreven) echter wilde op geeneen manier, en ook niet met andere versies of zelf samengestelde ervan, de bootcd correct functioneren... Terwijl deze wel functioneerde op de desktop pc, nogal raar en na aardig wat tijd erin gestoken te hebben, had ik het opgegeven en ben voor Norton Ghost gegaan. Dit had ik letterlijk in een half uur: ge?nstalleerd, ingesteld, back-up cd getest ?n ook nog een test gedaan door een backup te maken en terug te zetten op de originele hdd, en op een aparte hdd (die vervolgens ook in een desktop pc werkte na een bootloader fix). Maar met welk progje je ook neemt is het dus verstandig sowieso even een testje te draaien en kijken of een restore met de bootcd werkt.
Maargoed, zoals gezegd kost het wel ook weer wat centen, maar als je er tevreden over bent dan is het je vast ook wel waard als het om je belangrijke data gaat of je veel test op je systeem. Gratis alternatieven (buiten het ingebouwde NTBackup) ben ik niet mee bekend... maar misschien dat je eens op de
SourceForge.net site kunt zoeken of er opensourcesoftware voor is. Ikzelf heb door de Hogeschool Zuyd toegang tot bepaalde sites die zeer goedkoop software verkopen aan scholieren en studenten (in mijn geval Surfspot en MSDNAA) misschien dat jouw school ook zoiets heeft. Bij Surfspot bijvoorbeeld is Norton Backup&Restore (Norton Ghost + extra's + een jaar updates) voor 30 euro al in NL verkrijgbaar.
13 maart 2008 22:47
-
sjz
Voorlopig is het nog mislukt. Ik heb dus mijn back-up al, ondertussen geplaatst op een ext hdd. Maar het terugplaatsen wilt niet echt lukken. :s
Ik heb Windows ge?nstalleerd op de 40 gb, opgestart, niets gewijzigd ofzo, en NTbackup gestart, en gekozen om backup terug te plaatsen.
Nu doet hij zijn werk, vraagt wanneer hij klaar is om een herstart en zodra hij terug opstart... gaat het volledig verkeerd.
1. de 'nieuwe' instellingen zijn toegepast, zo krijg ik dus een klassiek inlogscherm te zien i.p.v. zo'n Welkom-scherm. En dit zonder het aan te passen op mijn verse installatie, de back-up lijkt dus gewerkt te hebben.
Echter, hij doet er zo'n 4 ? 6 minuten over, en dan staat mijn gebruikersnaam ingevuld en mag ik mijn paswoord opgeven. Ik log in en krijg vervolgens een foutmelding voorgeschoteld. :s
Dat is het dan... Ik krijg alleen een wallpaper te zien (om precies te zijn, mijn wallpaper van die backup) maar verder niets... geen taakbalk, geen iconen...
explorer.exe opstarten & uitzetten & terug aanzetten en noem maar op werkt niet. :s
Nu moet ik 1 lomp ding toegeven, het OS dat ik geback-upped heb is een WinXP Pro SP2, mijn verse installatie waarop ik de backup terugplaatste is een WinXP Pro ... heeft zelfs geen SP1. Kan dit er iets mee te maken hebben?
14 maart 2008 23:37
-
keitaro
Dat laatste kan er daadwerkelijk mee te maken hebben ja.
Als je op die manier backupped moet je of precies hetzelfde OS terug zetten met zelfde updates.
Wil je een 100% restore doen kan je dat het beste met het aanmaken van die diskettes.
Als je toch wilt backuppen van je SP2 backup naar de nieuwe XP dien je alleen de losse data gebackupped te hebben, zonder OS bestanden en instellingen.
15 maart 2008 00:03
-
sjz
Liefst zou ik idd een 100% backup terugplaatsen, lijkt me beter. Alleen heb ik voorlopig geen flauw idee hoe. Ik heb geen diskette-station, wel een Ext.Hdd en een Usb-stick.
Nog een probleempje: mijn pc kan niet booten vanaf USB-devices (toch niet voor zover ik weet, in de bios kan ik vooralsnog enkel cd/hdd/netwerk instellen).
Als ik nu in het OS (met alle updates enzovoorts) de backup terugplaats zonder OS-bestanden, instellingen en register... en dus enkel data terugplaats... kan ik dan mijn games terug opstarten? Of gaat dit problemen geven met het register enz...?
15 maart 2008 12:15
-
keitaro
Als je van iedere applicatie aparte register key toevoegingen maakt
en die toevoegt voordat je de applicatie start zou het geen problemen moeten opleveren.
15 maart 2008 12:24
-
sjz
UPDATE: NTbackup.exe is wat in de soep gelopen, wellicht mijn eigen fout. :$ Ik heb het eindelijk allemaal prima in orde gekregen met Symantec Ghost 8.0, werkelijk prachtige software die een must-have is voor eenvoudige thuisgebruikers die hun pc willen back-uppen. :P
[offtopic]Sorry voor de late reactie :$ was dit topic vergeten. :s[/offtopic]
31 maart 2008 13:59