Partities en Dual Boot maken
maart 2008
-
stijnbHi,
Ik heb een kleine vraag.
IK heb boven op een hele oude pc(pentium 3) windows server 2003 en windows 98 draaien.
Maar die hebben automatish een partie aangemaakt & dual boot.
Maar nu zou ik graag op me gewone pc een van de linux versie's op me pc installeren.
Hoe maak ik een partie?
Wat is het beste programma?
Hoe maak ik een dual boot?21 maart 2008 09:27 -
blacksorcerer[color=blue]Topictitel veranderd van 'Partie' naar 'Partities en Dual Boot maken'.[/color] Regels: [quote]Geef een topic een logische titel die de inhoud ervan samenvat.[/quote]
Dat heet een partitie ;)
Wat heb je zelf al ondernomen om een antwoord op je vraag te vinden? (Dit is eenvoudig te vinden met bijvoorbeeld Google)
Het 'beste' programma bestaat helaas niet, aangezien dat nogal subjectief is.
Ik ken wel het bekende Partition Magic, maar doe het zelf gewoon tijdens de installatie van een OS met de dvd/cd waarmee je dat OS installeert (meestal komt de installatie vanzelf al met de vraag hoe je de hdd wil indelen en waar je het OS wil plaatsen.21 maart 2008 09:38 -
stijnben dan de dual boot.
maar het is omdat me vader direct kwaad komt als er wat mis is met de pc dus ja.
Ik vraag het dan liever hier nog eens ;)
21 maart 2008 09:41 -
leviathanNou, zorg er dus voor dat je 2 partities hebt, of 1 partitie en nog een hoop ongepartitioneerde ruimte. Het meest recente OS moet je het laatste installeren, tenzei je een windows met linux/bsd/solaris whatever combo maakt. Installeer dan windows het eerst en de andere daarna pas. Deze hebben namelijk een aparte bootmanager die w?l werken. De bootloader van microsoft heeft erge moeite met nieuwere versies van windows of non-windows installs.21 maart 2008 12:20
-
vrome8je kan een ook een tweede OS installeren zonder dat je een tweede partitie hoeft te maakten, zo kan je Ubuntu linux installeren met Wubi ( http://wubi-installer.org/ ).23 maart 2008 00:49