Installeren Vista over XP
april 2008
-
lorre851Hallo iedereen,
Ik wil Vista installeren op een laptop waar al Xp op staat. (deze XP is door een virus volledig om zeep).
Ik weet wel dat Vista de map 'Windows' dan gaat veranderen in windows.old, maar wat doet dat met Documents and settings? Die map moet ik zeker nog hebben.
Weet iemand of deze map verwijderd wordt of niet?12 april 2008 19:31 -
zoneDeze blijft behouden .12 april 2008 19:50
-
mac[quote=108900] Hmm.. maar het is niet goed om Vista op een XP - pc te installeren.12 april 2008 20:01
-
erwin_wWaarom zou dat niet goed zijn?
Ik heb voorheen op mijn systeem XP gehad en nu Vista Ultimate, werkt als een zonnetje (voor mijn gebruik dan).
Als je de systeemeisen van Vista bekijkt kan je er achter komen of Vista wel op jou pc kan.
http://www.vistainfo.nl/systeemeisen.html
Je kan misschien voor het dilemma komen m.b.t. enkele drivers als je oude componenten er in hebt zitten maar daar zijn tegenwoordig aardig wat handigheidjes voor die dat probleem kunnen oplossen.
Wat wel bekend is, dat als je Vista als upgrade over je XP heen installeert, je het serienummer van jou XP niet meer zou kunnen gebruiken mocht je weer terug willen.
(zullen ook heus wel weer trucjes voor zijn maar niet hier)
12 april 2008 20:09 -
lorre851Ik moest een nieuwe install doen omdat mijn DVD in het Engels was en mijn XP was Nederlands.
De installatie is klaar en ik heb al mijn bestanden nog.
Klein probleempje wel: ik heb een system rating van 1.9 op mijn Aero prestaties, maar ik kan de Aero - interface niet inschakelen... Weet iemand hoe dat zou komen?12 april 2008 21:27 -
blacksorcererJa... omdat je systeem niet goed genoeg is dus ;)
Het is zo ontwikkeld dat je dan dus niet gebruik kunt maken van Aero omdat dan je systeemprestaties er te erg onder zouden lijden. Je videokaart moet geloof ik DirectX9.0c ondersteunen.
Denk je echter dat je systeem het wel moet aankunnen of dat de Vista Prestatie Index rating niet klopt, controleer dan of je overal de nieuwste (WDDM) drivers voor hebt en je systeem niet ergens door beperkt wordt (bijvoorbeeld ondergeklokte cpu of gpu door/om een of andere reden).
Er zijn anders ook nog wel trucjes om het toch werkend te krijgen, mits je een Vista versie hebt die daadwerkelijk Aero heeft (zo zijn er ook trucjes om in Home Basic Aero te laten werken, echter heb je dan wel de Aero-skin, maar niet juist het kenmerkende doorzichtige...). Die truc staat ook hier op TW
12 april 2008 21:50 -
lorre851Is niet nodig. Deze laptop is toch niet van mij, en de eigenaar zit er niet mee in dat er geen Aero in zit. De prestaties zijn zonder Aero al niet schitterend, dus ik hou me vast wat dat zal geven als Aero aan staat...12 april 2008 23:03
-
erwin_wDit zijn de minimale systeemeisen voor Vista:
Home Basic
een recente processor (minimaal 800 MHz)
512 MB systeemgeheugen (als de grafische kaart of chipset gebruikmaakt van gedeeld geheugen, is het noodzakelijk dat er meer dan 512 MB beschikbaar is)
een grafische processor die geschikt is voor DirectX 9.
Home Premium / Business (& Ultimate)
1 GHz 32-bits (x86) of 64-bits (x64) processor
1 GB systeemgeheugen
ondersteuning voor DirectX 9-graphics met een WDDM-stuurprogramma, 128 MB grafisch geheugen (liefst meer), Pixel Shader 2.0 en 32 bits per pixel;
vaste schijf van 40 GB met 15 GB vrije schijfruimte
dvd-station
audio-uitgang
internettoegang.
Als de videokaart deze specs niet of niet geheel in zich heeft zal Aero niet kunnen werken.
Maar als de laptop nu al niet lekker loopt zou ik de overstap naar Vista al niet gaan maken en gewoon bij XP blijven.
Keuze is aan de gebruiker zelf natuurlijk
12 april 2008 23:13 -
lorre851Ik moest het wel doen omdat ik geen XP's bijhad...
Maar normaal gezien moet het werken, want in XP had ik 128MB videokaart en alle spec's waren OK. Nu geeft DXDIAG maar 122MB aan en de AGP texture acceleration is ook niet meer beschikbaar...
Ik heb geen drivers ge?nstalleerd na de installatie van Vista, omdat ik er geen voor Vista heb gevonden...
Kan iemand er een vinden? Ik heb een DELL inspiron 1300 met een Mobile Intel 915GM/GMS,910GML Express chipset.13 april 2008 09:46