vba: automatisch programma's opstarten
april 2008
-
sjzNu ja, de luiheid slaat weer toe. :P Het leek mij interessant om een vba-scriptje te maken die meerdere programma's kan opstarten.
Wat ik hiermee eigenlijk wil bereiken, is dat ik 1 bestand op mijn desktop heb, waar ik enkel op hoef op te dubbelklikken en dat hierdoor Photoshop, Gimp, map 'Mijn Afbeeldingen' etc automatisch worden opgestart.
Dit lijkt mij mogelijk, maar op Google is er weeral is niets te vinden (no surprises there, ik ben een slechte zoeker). Termen die ik o.a. gebruik hebt zijn: "automatic startup program", "vba start up program", "vba script" enz, ook Wikipedia geraadpleegd en het Engelstalig vba-pagina gelezen. :|
Tijd om mijn vraag dus hier te stellen. ;)
Ojah, liefst ook nog even rekening houden dat ik met Windows Server 2003 R2 werk. Mochten jullie raad weten en het een kleine moeite is, zou ik deze info ook wel is voor XP SP2 willen hebben.Alvast bedankt eig!
Ik denk overigens niet dat ik mijn pc meteen teveel belast door meerdere verschillende programma's ineens op te starten (zie mijn HW-profiel, en negeer de MacBook, 't is de Athlon).15 april 2008 00:20 -
keitaroWaarom in VBA?
Een bat file kan het zelfde aangezien je alleen wat exes wilt starten.
@echo off
c:\program files\adobe\ photoshop.exe etc etc etc
save as .bat file.
Dubbel klik en photoshop wordt geopend. Daaronder kan je dan mijn afbeeldingen en alle andere in zetten.
Op deze manier start ik ook mijn afsluit programma af:
[code]defrag c: -f
defrag d: -f
shutdown -s -f -t 0
[/code]
Save as bat. Klaar, hij defragt mijn schijven en sluit af.15 april 2008 07:53 -
sergioDankje Keitaro, dit was ik net aan het zoeken!!! Moet echt uren wachten voordat alles is gedrafmenteert xD, nu kan ik het gewoon zo doen... (Y)15 april 2008 08:32
-
druipsnuitJe kan het ook gemakkelijk via VBS doen.
CODE
Set oWS = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set shl = CreateObject("Wscript.shell")
shl.Run "Hier path naar programma neerzetten"
(sorry voor de emoticons gewoon die komen door een tekenreeks van het script)
Dan sla je het op als jounaam.vbs
je zou hem eventueel in je opstartmap kunnen zetten
offtopic:
Hoe gebruik je eigenlijk die quote's enzo? met html of zijn er forum code's o.i.d ?15 april 2008 10:20 -
blacksorcererVolgens mij doelde de TS eigenlijk ook op VBS (VB-Script) in plaats van VBA. Dus het is niet zo gek dat hij niet vond wat hij wilde, aangezien VBA vooral voor gebruik in bepaalde programma's (Microsoft Office producten bv.) is, in plaats van om ze op te starten.
Voordeel van batch files is dat iedereen het snel onder de knie heeft (of gewoon een tabelletje met de commands erbij) en het voor de TS voldoende is. VBS is echter veel uitgebreider, maargoed dan heb je wel ook meer kennis erover nodig om er goed mee om te gaan.
[offtopic]@Druipsnuit: er zijn forum codes door rechtsklik, of tekst te selecteren, in het tekstvak waar je een bericht typt. Kan zijn dat jouw browser het niet laat zien? je kan in ieder geval de ubb codes gebruiken: [noubb][code][/code], [quote][/quote], [/noubb] etc. Zie hier voor wat meer.[/offtopic]15 april 2008 10:31 -
sjzHmm dat is best wel lomp van mij.Ik heb mij inderdaad vergist tussen vba en vbs.
De bat-file van Keit werkt uitstekend, zeer vriendelijk bedankt. Uw defragmentatie-truckje is ook zeer handig, ga ik gelijk ook even opslaan op mijn desktop. ;) Bedankt! ;)
@ Anderen: bedankt voor jullie reactie uiteraard!15 april 2008 14:35