-
sparky
Dit probleem kennen jullie ongetwijfeld allemaal wel.
mijn pa zat gewoon op de pc op youtube, en toen hij terugkwam was het scherm gewoon zwart.
pc draaide nog, maar reageerde op niks meer.
Dus maar reset gedaan, en toen een BSOD. En toen weer gereboot en toen weer die gekende BSOD.
Even wat vooraf
Geen nieuwe software geinstalleerd,geen virussen enzo.
Op C:\ staat mijn huidige WINXP (prof), op D:\ staat mijn oude WINXP (home).
C en D zijn 2 fysieke aparte HDD's. D wordt niet meer gebruikt.
over de fout
Het gaat dus om de fout unmountable_boot_volume.
Nu, na wat zoekwerk kun je dit oplossen door de REPAIR uit te voeren van de windows-cd.
En dat heb ik ook maar even geprobeerd.
Bijkomend probleem?
Maar wat ik bijzonder raar vind is, wanneer ik moet kiezen om welke windoswversie het gaat zie ik enkel staan:
[code]
1: D:\
[/code]
Uiteraard wil ik mijn C:\ herstellen. Ik heb nog even gecheckt en het is wel degelijk mijn windows xp (prof) cd. Maar dat maakt denk ik niks speciaals uit.
conclusie
Mijn windows start voordurend op met een BSOD. Via de REPAIR wens ik liever niet te werken omdat ik niet zeker weet wat er dan gaat gebeuren.
Ik zou hem uiteraard eens kunnen binnengooien bij een pc boer die dan mogelijk de bestanden backupt (documenten,foto's,...) en dan repairt of eventueel formatteerd.
Maar wat ik hier ook nog even wil navragen is :
1) dat "probleem" ivm mijn D:\ schijf ?
2) Wat er eventueel kan gebeuren? (C:\ niet meer werkend ofzo?)
[i]Nog even ter achtergrondinformatie, ik ben geen pc-expert. Dus ik kom liever niet aan de bekabeling van de HDD's en/of dergelijke.
Ik wil mijn computer niet (nog) meer naar ***** helpen. Maar zijn er eventueel dingen die ik kan doen?[/i]
01 mei 2008 17:27
-
masterwillems
Als je de D: schijf er uit haalt (want het zijn 2 apparte schijfen) start hij dan op of niet? want het kan ook zo zijn dat de hardeschijf waar de C: op staat, dat die stuk is.
en kwa spelling niks op te merken maar dat kan je zelf altijd nog voor een 2e of een 3e keer controleren;)
01 mei 2008 18:29
-
sparky
[quote=110252]
Kheb net even gekeken in BIOS. Ik zie wel degelijk 2 harde schijven staan.
Dus dat C:\ kapot is kan ik uitsluiten? (of ben ik mis?)
01 mei 2008 18:55
-
masterwillems
dat de BIOS 2 hdd's ziet betekent dat ze het allebij nog doen, dus waarscheinlijk is de hdd niet stuk.
als je de computer opstart via de instalatie cd van windows zelf, ziet hij dan ook de 2 hdd's staan en 1 C: partitie en 1 D: partitie?
en als ik het goed heb kijkt Repair naar de dingen die op de hdd zitten en wat er op het cdtje staat en vervangt de dingen die stuk zijn (dus laat het persoonlijke bestanden zoals word documenten, plaatjes ed. gewoon met rust)
01 mei 2008 19:26
-
sparky
Ik heb geprobeerd te repairen ( met chkdsk / r) maar helaas zonder succes.
Hij vind toch maar enkel D (schijfnaam WINXP) en dat is dus mijn andere HDD.
Nja, ik zal die morgen of in de loop van volgende week even binnengooien bij mijn pc-boer.
Toch bedankt.
(mag slotje op)
02 mei 2008 17:00
-
erwin_w
Laten we nog even wachten met een slotje.
Als je bij de pc-boer bent geweest e hij heeft het antwoord voor je kunnen achterhalen kan je die info misschien eens hier plaatsen. Wie weet wat dat in de toekomst kan bieden voor andere met dit probleem.
Dus als je een antwoord weet, deel die dan eens met ons.
02 mei 2008 17:34
-
sparky
Zoals beloofd geef ik hierbij mijn antwoord.
Mijn pa is achter de pc geweest, dus kan ik geen details geven ( anders had ik die wel even gevraagd).
Blijkbaar was er om te beginnen al een probleem met de tweede harddisk , die hebben ze uit de pc gehaalt.
Vervolgens bleek dat je handmatig die D kon veranderen in C (al weet ik niet hoe).
Dan hebben ze dus 2x "chkdsk /p " uitgevoerd en toen bleek de pc terug te werken.
-hierbij ook een lock indien mogelijk?-
06 mei 2008 19:33