Hallo,
Ik wil mijn PC graag multiboot maken, dus met (in mijngeval) Windows XP en Ubuntu.
Nu heb ik dus drie hardeschijven in mijn Computer. Op de D:\ schijf wil ik graag Linux zetten. Maar weet iemand of dit wel kan, want op het begin af aan stonden alle drivers erop. En nu nog steeds. Maar kan ik die drivers niet op de systeem-schijf zetten zonder conflicten?
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt
~~Vosruben~~
05 mei 2008 16:27
davy16
je kan op de D schijf Linux installeren want dan vraagt hij bij het begin met wat je wilt opstarten
dus Windows xp of Linux
05 mei 2008 16:30
vosruben
Alleen staan op de D:\ schijf alle Drivers, is it dan niet gevaarlijk?
05 mei 2008 16:32
leviathan
Je zult dan wel zelf handmatig alle linken in het systeem die naar de drivers leiden om moeten schrijven. Om linux te installeren kun je het beste gewoon een ongepartitioneerde ruimte op je HDD hebben, die Ubuntu dan zelf, stapsgewijs met jou, naar een EXT3 partitie kan bouwen, waar uiteindelijk Ubuntu op komt te staan. Dit zal niet de D: schijf worden zoals windows deze kent.
05 mei 2008 16:32
vosruben
@Leviathan.
sorry hoor, maar ik weet niet of ik 'ongepartitioneerde ruimte' op mijn HDD heb.
05 mei 2008 16:34
keitaro
[quote=110874]
Dat moet je dan eerst uit dokteren. Want linux kent geen C:, D: etc etc.
05 mei 2008 16:56
desinger
Ongepartitioneerde ruimte is niet nodig om linux ubuntu te installeren.
Ik heb namelijk zelf ook linux ubuntu gutsy gibon op mijn laptop op de D geinstalleerd (met C:als system schijf, E: als recover en B:als backup schijf) waar ook allerlij drivers enzo opstaan van xp. Wanneer je linux installeert vraagt hij om die partitie te verkleinen endan een nieuwe te maken, dat vormt linux dan om naar het type EXT3. Deze HOWTO heb ik dan gevolgd http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
05 mei 2008 16:56
lorre851
Linux is perfect compatibel met al zijn voorgangers en alle versies van Windows. Je kan gewoon doen wat Designer gezegd heeft. Als je je PC opstart zal hij vragen waarin je wil opstarten: Linux of Windows.
05 mei 2008 17:00
vosruben
@Designer
Ik zal kijken of het werkt, maar werkt het ook met Feisty? of alleen met Gutsy?
05 mei 2008 17:01
desinger
Ik heb het kunnen installeren met Gutsy 7.10, feisty heb ik nog niet geprobeerd.
Maar ik denk wel dat dat ongeveer het zelfd zal zijn ;)
05 mei 2008 17:04
vosruben
oke ik zal het testen.
05 mei 2008 17:08
marijn100
Ik neem aan dat je wel de nieuwste versie va Ubuntu 8.04 neemt?
Die is nu een paar weken uit.
05 mei 2008 17:18
vrome8
En als het niet lukt kun je nog altijd Wubi gebruiken, dat installeert Ubuntu linux door een installer in windows, zo hoef je je geen zorgen te maken over de partities. Wubi installeert Ubuntu linux in een paar bestanden op je harde schijf. Maar tijdens het opstarten van je PC krijg je gewoon een scherm net zoals je een dualboot zou ge?nstalleerd hebben. Wubi is te downloaden op de Wubi website
05 mei 2008 18:13
druipsnuit
wil je pers? ubuntu ?
knoppix kan ook met ntfs werken. Zo kun je de partitie met beide OSen gebruiken.
05 mei 2008 18:54
vosruben
Yup, ik wil eigenlijk pers? Ubuntu.
Die tutorial van designer werkt niet. Als ik mijn C:\ schijf wil laten scannen op fouten, blijft die alleen maar op 0% staan...
05 mei 2008 19:16
marijn100
Die stap kan je best overslaan ;)
Ga maar gewoon naar het gedeelte dat je gaat booten van de cd.
05 mei 2008 19:19
desinger
Ja die eerste stappen defraggen enzo heb ik ook niet gedaan.
05 mei 2008 22:10
vosruben
Maar ik heb het nu geprobeerd om Ubuntu op de D:\ schijf te zetten, En als die klaar is met instaleren geeft die een error. En nu staat er nog maar 123MB op de d:\ schijf, en eerst stond er nog 63 GB op...
06 mei 2008 10:27
leviathan
Zoals ik al zei, de D schijf zal geen D schijf meer zijn, maar een EXT3-partitie. Er is een stuk uit je D gehaald en daar is linux op gezet, windows kan dat van nature niet zien.
06 mei 2008 14:15
blacksorcerer
Vosruben, de D: schijf bestaat niet... er is wel een D: partitie of D: schijfstation, en het komt er gewoon op neer dat je dus op 1 harde schijf gewoon 1 grote partitie hebt.
Indien je een OS erop wil zetten met een ander type filesystem, dan moet je daar een aparte partitie voor gebruiken. Dat betekent dus dat je eerst een stuk van de D: partitie hebt moeten afhalen, en vervolgens van de vrij gekomen ruimte op die harde schijf een nieuwe partitie moet maken, die vervolgens het EXT3 filesystem gebruikt.
Op die manier zou er helemaal niets aan je D: partitie moeten mankeren na afloop, deze heeft immers verder niets met de nieuwe EXT3 partitie te maken.
Je harde schijf wordt niet kleiner, alleen de D: partitie heb je zelf verkleint. De waarde waarnaar je het verkleint hebt, zou vervolgens in je Windows OS gewoon zichtbaar moeten zijn, inclusief alles wat erop staat.
Maargoed dat is misschien meer een samenvatting van wat al eerder min of meer is verteld. Nu zeg je dus dat er blijkbaar toch iets is misgegaan en er een error optreed.
1 - Welke error was dat dan?
2 - In welk OS kreeg je die error?
3 - Vanuit welk OS zie je dat er nog maar 123MB is?
4 - Werkt je Windows OS wel nog correct, inclusief al die drivers die je erop gezet hebt?