Heey,
Als het in een andere subforum moet verplaats het maar:)
Op onze laptop staat Vista, nou wil ik er weer XP van maken, hoe moet dit?
Ik had een gebrande XP(legale Key) Bootable. maar als ik de dvd erin doe gebeurt er niks? hij start gewoon Vista op.
05 mei 2008 23:14
kevinvn
Je moet kijken als in de boot je dvd speler als first boot device staat ingesteld..
Zoja zodra je de laptop aanzet moet je op f12 blijven drukken dan komt er een boot menu en daar kun je uit kiezen waarvan je wilt booten.
daar klik je dan dvd speler aan of hoe die ook heet bij jou
en dan start ie op vanuit de dvd
05 mei 2008 23:19
stephan90
Dit kan je instellen in de BIOS, op de meeste pc's kom je via Delete hierin.
Op bijv. Packerd Bell pc's moet je op F2 drukken op de BIOS op te starten.
Hierin kun je de volgorde van Boot Devices bepalen, zet CD-Speler als 1e
(ook al heb je een DVD-Speler, als optie staat er meestal CD-Speler).
Als je dan op F10 drukt slaat hij de instelingen op en herstart de pc,
dan zou je het volgende bericht moeten krijgen:
"Druk op een knop om de pc vanaf de cd op te starten" o.i.d.
06 mei 2008 00:06
mitashi
"Druk op een knop om de pc vanaf de cd op te starten" o.i.d.
Dat staat er niet, Misschien niet goed bootable gebrand?
06 mei 2008 09:51
ali
Ten eerste is het waarschijnlijk niet bootable. Ten tweede lukt het je toch niet om Vista eraf te halen en dan Xp erop te zetten.
Moet je SATA op IDE zetten ofzo in de bios. Zoiets heb ik een keer gehoord...
06 mei 2008 10:15
Account verwijderd
Nee hoor, je kan gewoon via de XP cd booten en dan de partities verwijderen en herformatteren naar XP. Daar hoef je niets anders voor te doen als de setup van XP te volgen ;)
Ik denk dat de cd wel bootable is, dat zijn ze tegenwoordig allemaal wel. Anders moet je gewoon even de installatiediskettes van XP downloaden en gebruiken.
Maar probeer eerst eens in het bios in te stellen dat je vanaf cd opstart, als je niet weet hoe dit moet kan je hiervoor gemakkelijk iets via google vinden. Probeer ook eens F8, een bootmenu bij een aantal BIOS waarin je geen instellingen hoeft te veranderen maar gewoon kan zeggen dat je via de cd wilt booten voor 1 keertje. ;)
06 mei 2008 10:21
mitashi
Hij start al op vanaf DVD, ik ga even opnieuw proberen de DVD te branden
06 mei 2008 10:33
ali
@Soemie:
Ik bedoel dat je dan problemen krijgt met drivers, het beste kan je een slipstream cd maken?
Meerdere mensen hebben hiermee problemen. Je krijgt dan bv te zien: Er is geen harde schijf gevonden.
En verder zegt Google genoeg...
Mijn mening: gewoon slipstream cd/dvd (torrents etc.)
(Slipstream werkt makkelijk met nLite (google))
06 mei 2008 10:44
mitashi
Hoe werkt dat Slipstream?
En overal lees ik over SATA-drivers, maar het is een laptop en hoe kan ik de juiste drivers vinden?
06 mei 2008 10:54
Account verwijderd
[quote=110931]
Ik snap niet waarom er driverproblemen zullen optreden, dat is bijna ongemogelijk omdat vanaf het moment dat de cd opstart vista geen enkele controle meer heeft over de pc.. Dus hardwareproblemen kunnen zich er niet echt voor doen ivm vista. Drivers komen gewoon meteen van de xp cd hoor.. :O
Even een kijkje in het hardwareprofiel zegt me dat het niet nodig is om drivers te integreren hoor, die heeft windows zelf ook al dusja..
06 mei 2008 11:40
mitashi
De laptop staat(nog) niet in mijn hardware profiel
06 mei 2008 12:13
knarf
Wil je hem er dan even inzetten a.u.b?
06 mei 2008 12:19
alfran
Als het een Acer is,dan kan ik je wel helpen.Ik heb hetzelfde gedaan,op de laptop van mijn vrouw.
Is echt niet zo moeilijk.
In het bootmenu van ASCI(osf ACSI) naar IDE zetten.
Boot vanaf CD (of DVD-station) op de eerste plaats zetten.
Dan normale Windows XP installatie cd in het dvd-station doen-opstarten,fragmenteren en of partitioneren en de normale installatie-procedure doorlopen.
N.B.Zorg ervoor,dat je alle XP-drivers op een cd-rom hebt.Downloaden van Acer Europe.com.
Maar als je al een goede iso-cd hebt,dan moet je eigenlijk alles al hebben.
Nog iets-niet perse de laatste bios-versie nemen,want die is vaak alleen geschikt voor Vista.Even zoeken dus.
Succes