-
cetow
Beste TW mensen,
Onlangs had ik een topic geopend met als titel ''Malware (virus) in mn pc, naam: Mrofinu1001186''
Tot mijn grote angst heeft mijn broer deze virus ook boven in zijn computer. Nou twijfel ik..... Kan het zijn dat deze virus in ons netwerk verborgen zit? Ik downloadde een programma'tje via torrent (wat ik nooit meer van mn leven meer doe) en mijn antivirus(kaspersky) vond geen virus. Nu kan ik bijv. geen Internet Explorer starten, geen paint openen, geen games installeren, geen java, foto's bekijken etc...
Mijn provider is orange, en hoe moet ik dit uitleggen aan hun, iemand tips
Ik hoor t graag !
14 mei 2008 23:52
-
blacksorcerer
[url]http://www.prevx.com/filenames/2171928572467343730-X1/MROFINU1001186.EXE.html[/url]
Prevx zegt dit te kunnen ontdekken (en verwijderen), dus ik zou dat tooltje op iedere pc/laptop in je netwerk draaien, als het daar overal verwijderd wordt en er niets achterblijft, ben je er vanaf.
Je provider heeft er verder niets mee te maken en het kan zich niet in je netwerkkabels/router/modem zetten ;)
Oplossingen in je andere topic kun je nu natuurlijk ook toepassen.
15 mei 2008 08:57
-
erwin_w
Als je even gebruik had gemaakt van Google (haal uit jou verhaal niet eruit dat je dit ook gedaan had) dan waren er diverse hits gekomen over deze malware.
In de eerste hit dit ik vond wordt netjes uitgelegd wat dit nu precies is en doet en wat je er aan kan gaan doen.
Dit is wel in het engels maar ik mag er wel vanuit gaan dat de meeste de engelse taal wel aan kunnen.
Dit was een van de eerste hits:
http://www.prevx.com/filenames/2171928572467343730-X1/MROFINU1001186.EXE.html
15 mei 2008 08:58
-
louwrens
[quote=111590]
zie post boven je :P
[size=8][color=red] Mod: [/color][color=black]Beetje onzinnige mededeling vind je ook niet, zie het tijdsverschil van ca. 1 minuut waarbij wij beiden aan het schrijven waren. [/color][/size]
[offtopic]Wie zei ook alweer dat Prevx niet te vertrouwen was?[/offtopic]
15 mei 2008 21:55
-
cetow
@Blacksorcerer & Erwin_w
Ik ging volgens jullie advies naar die website en trachtte een licentie te krijgen, maar dit is niet gelukt. Ik had wel een scan gedaan en hij vond idd. een aantal malwares (stuk of 6)
Ik weet nog wel dat deze erin zaten:
Mrofinu1001186.exe
17pholmes1001186.exe
Amvo0.exe
amvo.exe (op google gekeken en is idd malware. Sommige amvo.exe zijn geen virussen werd er gezegd)
Ik herinner de andere 2 niet, maar het waren er 6.
Ik kon dus gewoon voor 1 maand een licentie krijgen volgens prevx, maar kreeg niets? Er stond gewoon free en dat vond ik wel dom. Als ik ervoor zou betalen zou ik het alsnog niet krijgen denk ik:D Nja, weet ik wel zeker..
Ik weet dus gewoon 100% zeker dat die dingen in mn router zit, want mn pc boven is ook besmet met diezelfde malware. Ik zit daar af en toe achter en hij was echt schoon.. Snap niet hoe die rot malware er in komt..
Iemand tips misschien(niet denken dat ik geen google gebruik, want dat doe ik wel!.. Maar kom er gewoon niet uit omdat ik niet precies weet wat ik moet typen, vandaar dat ik graag hulp wil)
17 mei 2008 02:00
-
keitaro
Je router kan onmogelijk besmet zijn. Want:
om malware, vaak .exes, hun werk te kunnen laten doen moet er een OS zijn die ze activeerd.
Een Router heeft GEEN OS. Maar een Firmware.
Statement dat het onmogelijk is:
De gemiddelde router heeft maar 2 mb werkgeheugen en verder 128 kb aan rom geheugen waar die zijn config in opslaat.
Onmogelijk om daar malware .exes bij te krijgen aangezien die hardware vol zit met gegevens van de router zelf.
Een netwerk virus is nog steeds wel mogelijk, op 1 van de andere machines eventueel.
En je weet nooit dat die pc schoon was. Er gebeurt meer met pc's op het net dan je denkt ;)
Ik zou is een goede antivirus _aanschaffen_ als ik jouw was.
17 mei 2008 09:23
-
cetow
@Keitaro..
Ten eerst wil ik je bedanken voor je antwoord:)
Maar wat ik inderdaad erg raar vind is, wanneer ik bijv. mn schijf formatteer en opnieuw installeer met win.XP prof, zie ik deze 2 malwares: Mrofinu1001186.exe en 17pholmes1001186.exe, gelijk in mijn pc. Dat is toch onmogelijk? HOE kunnen ze zo snel nou komen. Ik plug me kabel uit mn pc wanneer windows net voltooid wordt, en installeer dan mijn driver voor internet die op cd staat. Wanneer installatie voltooid is update ik mn computer, meestal iets van 90 updates die komen. En daarna gaat mn explorer weg:D wel erg raar.
Soms denk ik van, kan ik beter niet verhuizen en een laptop aanschaffen, ben ik er vanaf..
Nja, maar waar moet ik heen :P Domme vraag natuurlijk.. Ik moet een andere oplossing vinden.
En over dat antivirus, ik installeerde een trial-versie van Kaspersky (geen torrent)... En wanneer het klaar was moest ik mijn pc opnieuw opstarten. Nadat ik dat gedaan had, ging mijn explorer weer weg, geen start menu of wat dan ook. Alleen dat achtergrond van Ierland bleef erop. Ik kan echt niks meer bedenken. Heb me nooit zo rot gevoeld :S
17 mei 2008 12:52
-
blacksorcerer
Is die XP Pro wat je installeerd wel een legale versie?
Als het gedownload is kan het best zo zijn dat er gewoon rotzooi in zit...
17 mei 2008 12:58
-
cetow
Het is een illegale versie die ik had gekregen. Maar normaal gesproken gebruikte ik deze altijd al. Nooit waren er problemen. Ik had een enorme fout gemaakt door iets te downloaden via torrent, een muziekprogramma. Dat is de reden dat die malwares er in kwamen. Nu heb ik gewoon 1 aangeschaft die werkt. Maar ja, nu wil ik graag dat die malwares er uit gaan.. Daardoor zoek ik me dus kapot om een oplossing te vinden...
17 mei 2008 13:00
-
keitaro
Alle pcs afscannen met een goede antivirus scanner.
Of alle pcs formaterren.
Of althans... Alle netwerk apparaten die content kunnen bewaren en doorsturen naar andere apparaten herinstalleren is proberen.
Maar ik zou eerst is aan de gang gaan met een goede antivirus scanner. Die heb je zowiezo nodig op het inet dus dat is nooit een miskoop.
17 mei 2008 13:03
-
druipsnuit
als je, je pc opnieuw installeert neem ik aan dat je ook een aantal standaard programma's erop zet die je altijd gebruikt (office paketten, foto programma's enz) als je een virus hebt gekregen die deze install paketten geinfecteerd hebt dan kan dat ook een oorzaak zijn.
18 mei 2008 14:53
-
cetow
@Druipsnuit.
Dat kan inderdaad ook het geval zijn natuurlijk. Maar als ik bijv. mijn pc opnieuw installeer (Wat ik zo dadelijk even ga doen:() wat moet ik dan allemaal doen om dat niet te krijgen? Ik had(voordat ik deze xp installeerde) Kaspersky gedownload en geinstalleerd. Nadat ik moest opstarten ging mijn explorer weg. Ik weet zeker dat het door die 2 malwares, of 6 (prevx scan) komt. Ik vertrouw Prevx niet, dus ik moet een andere oplossing vinden. Wat ik ook erg raar vind is; Ik installeer xp, en later wordt hij voltooid, dan update ik hem even niet. Normaal gesproken komen update xp en windows installer als eerst. Die zet ik even uit tijdens de installatie (updates uitschakelen). Dat is de reden toch niet he? Dat doe ik omdat ik mijn driver voor internet nog moet installeren en die zit op cd.
Het kan zijn dat de cdrom ook besmet is maar ja... Wat moet ik dan doen? Als ik een usb stop raakt hij ook besmet, heb al 3 usb's die besmet zijn dus ik weet niks meer :S
Plz help me. Ik weet dat jullie mij willen helpen maar een antivirus is geen oplossing. Daardoor moet ik juist Win. XP opnieuw installeren omdat mn explorer weggaat. Geen startmenu, niks zie ik meer..
Pff.. waarom moest dit me nou overkomen :P
18 mei 2008 15:08
-
arjan_sa
zet avast op cd vanuit een vriends pc. Wis dan elke pc die je hebt en installeer xp opnieuw, installeer alleen avast.
Doe dan lan-kabel van je internet erin. Update windows, ga daarna pas opzoek naar drivers voor graka ed.
Installeer dan de programma's die je nodig hebt Via het internet. Dus niet via een backup dvd'tje die je ooit had gemaakt ofz.
18 mei 2008 15:15
-
keitaro
AVG Antivirus kan ook al wonderen verrichtgen.
Is gratis en geheid dat het werkt. Als jij dan met dat pakket ook explorer.exe crashes hebt... Moet je toch echt ergens iets flink om zeep helpen met je OSen.
Enne, legale OSen altijd fijner he ;) Meer support voor. Zo had je, mits je Kaspersky legaal had, met hun contact kunnen opnemen toenertijd waarom explorer.exe crasht.
18 mei 2008 15:19
-
cetow
^ Dank jullie welIk zal z.s.m doen wat jullie mij adviseren.
Ik weet nu dus zeker dat er geen malware of wat dan ook in mijn router zit. Dat vertelde Keitaro hierboven:) Ik dacht erover om Kaspersky, of een betere anti-virus te kopen, in 1 van de pc winkels hier. Ze hebben het vast wel bij Dynabyte denk ik. Oke, kopen is voor mij geen problemen. Ik doe er echt ''alles'' voor om deze malwares er uit te krijgen want ik echt werkelijk niets meer doen met mn pc. Desnoods koop ik een pc/laptop maar dat heeft geen nut volgens mij.
Maar nu heb ik een vraag he. Mijn broer krijgt een originele XP Home cd van een vriend omdat zn pc ook besmet is dankzij mij. En mijn PC had ik toen die tijd in 2006 gekocht bij Dynabyte en het heeft een legale XP Home key aan de zijkant van mn kast. Dus dat kan ik wel doen om een legale OS te hebben of niet? En dan koop ik Kaspersky bij dynabyte. Kan dat heel wat voordelen hebben volgens jullie?
P.s: Nu denken jullie vast waarom ik dit niet eerder had gedaan ^. Dat weet ik niet:O Wel dom dat ik er nu achter kom dat ik een legale key aan de zijkant van mn kast heb:P Had het nooit eerder gezien vandaar dat ik alsmaar formatteerde met een illegale Winxp prof.. Ach ja, beter laat dan nooit.
Bvd
18 mei 2008 15:58
-
wesley123
Je kunt ook gewoon die exe bestanden opzoeken op je pc en dan verwijderen, ben je er ook af ljkt me
18 mei 2008 19:17
-
cetow
^ Ten eerste bedankt voor je advies Wesley123. Dit had ik ook in een ander forum gelezen dat het inderdaad kon. Ik heb via de veilige modus alles verwijderd wat ik kon vinden door middel van zoeken. Maar nog steeds heeft het een effect achtergelaten. Ik kan geen notepad openen, geen WMP, geen updates installeren, geen IE openen, java installeert niet.. En noem maar op
Ik wacht nu op een legitieme XP Home cd die ik zo dadelijk krijg. Heb een legale key van Home, vandaar. Eens proberen met een originele cd:) Hopen dat het helpt.
18 mei 2008 20:20
-
wesley123
Okee Succes daarmee!
18 mei 2008 21:05
-
cetow
Beste mensen..
Ik heb nu legale Win.Xp Home edition geinstalleerd ?n geactiveerd met mijn legale code aan de zijkant van mijn kast. Nou heb ik dus weer probleem (wat nooit over gaat).
Nadat Windows voltooid werd moest ik, zoals gewoonlijk, drivers installeren. Nou deed ik dit truc als volgt: Ik wachtte nog even met drivers installeren en zocht mn hele pc naar malwares. Inmiddels weet ik hun namen wel. Ik begon dus te zoeken maar er kwam niets uit. Mrofinu1001186 en 17pholmes1001186 heten ze. Nadat ik mijn drivers installeerde(graka, netwerk en audio) moest in mijn pc opnieuw opstarten. Nadat ik dat gedaan had ging ik naar de veilige modus om te kijken of er idd deze 2 erin zaten. En ja....... helaas, ze zaten erin. Ik verwijderde deze 2 bestanden. Zette hun namen uit via msconfig. 17pholmes zat in mijn prefetch map, dus de hele map leeggegooid en tenslotte prullenbak leeggemaakt. Opnieuw opstarten... Nadat ik opnieuw opstartte kon ik de volgende dingen niet meer doen. Rechtermuisknop op bureaublad om mn resolutie te wijzigen. Hij is nu erg groot. Dat vind ik jammer. En dingen openen zoals Internet opties, auto. updates, software. Makkelijker gezegd, hele config. scherm.
Ik weet nu dus HEEL zeker, dat het door die netwerkdriver komt. Totdan was er niks:S
Ik stopte een cd erin, want daar zat hij in. En tadaa.. welcome malware:D
Als ik nu een laptop aanschaf, en g??n cd-rom of usb gebruik, wat ik dus gebruikte toen mn pc onder malwares zat(nu ook), gaat het dan over? Kan ik gewoon msn'en, internet en van alles?
Help me...:)
19 mei 2008 15:53
-
unknown
als ik jou was zou ik die cd, die volgens jou malware bevat, regelrecht de prullenbak in smijten, download dan gewoon de drivers van de site van de fabrikant, en nergens anders!
19 mei 2008 16:11
-
erwin_w
Is het een CD die niet via de originele kanalen in jou bezit is gekomen maar die je middels de key die op de zijkant van je kast wel origineel hebt gemaakt?
Zo ja, dan is zeer waarschijnlijk de CD al besmet met het virus en zit er niets anders op dan een originele te bemachtigen.
Je hebt gewoon een ****** CD in handen gekregen.
Over het downloaden van dergelijke zaken praten we hier niet dus zal je het via via moeten proberen.
Met een originele-versie heb je hier zeker geen last van en kan je netjes MSN-en/internetten/enz.
19 mei 2008 16:32
-
cetow
Daar ben ik dan.. Nee, dat Xp Home cd is origineel van HP, althans, dat staat erop! Ik had mijn pc in 2006 bij Dynabyte gekocht.
@Sander. Dat wil ik ook doen, maar ik h?b een driver nodig voor internet. En h?e kom ik eraan? Of via een usb-stick die ik via een ander computer er op kan zetten, of branden op een cd.
Dat heb ik dus gedaan. Via cd-rom deed ik dat als eerst. Geinstalleerd en opnieuw gestart. Later kon ik geen IExplorer openen, geen paint en alle functies van het config. scherm.. Noem maar op:)
Erwin, kan het zijn dat mn internetkabel besmet is? Denk het haast niet:).
Dat illegale XP Prof (Home is origineel, zie hierboven) had ik gekregen van een vriend. Hij zei dat die goed was en ik installeerde het hier. Tja, malware.. Wat ik ook probeer ik kan geen resolutie wijzigen van mn graka.. Ik ben echt hopeloos nu. Geen ??n programma wilt installeren. Ik wou Kaspersky bestellen maar ik had een trialversie gedownload om te testen of hij toch wou installeren, maar nee hoor. Setup wordt direct afgebroken. Ik sta hier echt stil bij. Ik ben ook geen prof. op het gebied van computers:) Hopelijk ben ik hier snel vanaf.. pff:)
Ik kan die jongen ook niet in elkaar rammen omdat het zijn schuld is:P Want zo los ik ook niets op..
19 mei 2008 18:56
-
keitaro
Heb je toevallig een AMD processor en installeer je ook XP Sp3 toevallig?
Want het niet kunnen openen van MSN/paint etc etc waren wat bug issues in Sp3 van XP...
19 mei 2008 19:34
-
erwin_w
[quote]Erwin, kan het zijn dat mn internetkabel besmet is? Denk het haast niet[/quote]
Dit ga je toch niet menen he, een besmette internetkabel, moment...val net van mijn stoel :P
Vergeet die hele XP Pro van je vriend en ga lekker verder op de Home-versie.
Soms kan ik je verhaal niet helemaal volgen maar misschien andere wel.
Probeer te achterhalen wat voor soort netwerkkaart je hebt en haal daar de drivers van op (dit heb ik volgens mij uit je verhaal begrepen)
19 mei 2008 19:51
-
keitaro
[quote]Erwin, kan het zijn dat mn internetkabel besmet is? Denk het haast niet[/quote]
I Lol'd. *thank god we have Erwin as a mod* :P
Nee hoe wilt je kabel besmet zijn, dat kan geen data onthouden, alleen maar verzenden en ontvangen...
Nee zelfs dat eigenlijk niet eens, het stuurt alleen maar signalen van 1tjes en 0len over de kabel...
19 mei 2008 19:55
-
arjan_sa
[offtopic] Ligt hier dubbel van het lachen XD[/offtopic]
19 mei 2008 19:57
-
Account verwijderd
lmao
Nee daar ligt het niet aan ;)
En een virus in het netwerk? Je bedoelt dat pc elkaar gaan besmetten? Kan, maar als je alle twee de pc's tegenlijk scant terwijl het netwerk eruit ligt, en dan alles cleanen en dan netwerk weer erin moet het opgelost zijn ;) En als het dan nog niet weg is is het geen netwerkvirus, voor zover die al bestaan ;)
19 mei 2008 20:00
-
unknown
misschien helpt het als je een condoom om het uiteinde van je kabel doet ;) je weet maar nooit ! :|
19 mei 2008 20:18
-
keitaro
oke genoeg gelachen nu weer =3
Laten we terug ontopic gaan.
Ik denk dat je toch echt een andere cd moet zien te bemachtigen, 1 die clean is. Alle pcs herinstalleren, beveiligen met antivirus software en nieuwe start maken.
19 mei 2008 20:19
-
unknown
dan ook meteen maar even uitleggen hoe hij een andere moet bemachtigen op een legale manier, zonder opnieuw die weetikveelhoeveelhonderdeuro uit te geven! Je zegt dat je een licentiesticker op je kast hebt, bel even met microsoft, geef je informatie door, en voila ze sturen jou een nieuwe cd!
19 mei 2008 20:30
-
wesley123
Dat weet ik zonet niet microsoft kennende gaan ze vragen om 1 miljoen op hun bankrekening te storten, maar het valt te proberen
19 mei 2008 20:36
-
cetow
lol heheh internetkabel..:P maargoed
Erwin_w kijk, nadat XP voltooid wordt gebeurd er helemaal niets. Geen virus, gewoon duidelijk clean.. Maar wann??r ik 1 keer die driver van mn internet tevoorschijn haal, ook al voer ik hem via cd of usb uit, dan zit die 2 malwares meteen in taakbeheer. Ik kan daarna echt werkelijk niks meer doen. Ik zit nu achter de pc van me broer boven, en deze kan ook geen dingen openen in het config. scherm.
klik voor plaatje!
Ok.. Ik weet dat deze rot malware komt wanneer ik dus tracht mijn driver voor netwerk te installeren. Anders komt hij niet. Maar ik h?b het nodig. Desnoods moet ik een andere laptop halen, maar deze pc dan? Als ik nou ook eens een pc voor me broer koop, of hij zelf, krijgen we dan toch deze malwares binnen?
Shit, voel me zo kl*te gewoon:D
19 mei 2008 20:36
-
erwin_w
Even een helder moment van mijzelf.
Voordat je XP gaat installeren, zorg er eerst voor dat je een virusscanner e.d. als installatiebestand op je USB zet, installeer XP en daarna meteen de virusscanner. Misschien komen de drivers wel via een website waarbij (zonder dat ze het weten) deze virusbestandje meegezonden worden en omdat je geen virusscanner erop hebt staan heeft de virus vrije kans om zich te settelen.
19 mei 2008 20:44
-
cetow
illegale Xp prof. ga ik toch maar weggooien. Heb er niks meer aan. Heb hier een originele xp home cd liggen die ik gekregen heb. Stel dat ik precies doe wat je me verteld hebt, en n?g is het niet weggegaan.. Is er dan geen kans om een keer lekker te kunnen internetten en nooit het gevoel hebben van ''shit, ik kan geen paint e.d openen''. Dit begint mij echt een beetje veel te worden, maar ik hoop toch dat geduld een keer wordt beloond:P Waarschijnlijk is mn usb ook besmet, maar ik koop wel een nieuwe, dat is geen probleem. Bij een vriend zijn pc download ik Kaspersky, of een ander goeie virusscanner. Gelijk nadat XP voltooid wordt voer ik dat uit.
Trouwens, ik had mijn drivers ook op usb. Toen ik mijn usb stick gebruikte om ze te installeren kwam die malware ook tevoorschijn. Ik hoop dan niet dat die nieuwe wat ik morgen ga halen om die virusscanner op te zetten, ook direct malwares erop zet..
Mensen ik bedank jullie allemaal man.. Nergens werd ik zo geholpen. Echt ''big'' thnx :O
19 mei 2008 20:58
-
keitaro
Download AVG. Gratis en zeer goed voor een gratis virusscanner.
Illegaal wordt nooit echt lkkr beloond ><
Daarom zoveel mogelijk aanschaffen of OpenSource software gebruiken.
19 mei 2008 21:01
-
cetow
Erwin_w.. Volgens jou advies heb ik direct na het installeren van Windows, Kaspersky geinstalleerd. Meteen geupdate en full scan gedaan. Nu heb ik een vraag, zouden jullie hier even naar willen kijken en vertellen wat ik moet doen?
Eerste
^Klik.. Als ik rechtermuisknop klik bij Actions, staat er dit:
Tweede
Ik heb nog geen Windows Update gedaan. Ik bedoel hiermee, na het installeren van Windows zag ik geen geel afbeelding van Update rechtsonder. Ik kan gewoon het gewoon handmatig via Windows Update doen toch?
Maar ik hoop dat alles verder goed is, want ik zit nu achter mn broer zijn pc. Hele D schijf is naar de klote, ik zal hem wel vertellen wat hij moet doen. Heb toch screens gemaakt dus, het ligt aan hem.
Mijn probleem met malware is gewoon, wanneer ik driver voor internet installeer. Dan komt hij pas. Volgens mij gewoon door Autorun. Maar ik heb ook geen andere keus.. Ik ga over een paar maanden een laptop aanschaffen en hopen dat het voorbij is. Hier zit dus een legale XP Home op die we gekocht hebben.
Say goodbye to torrents
20 mei 2008 18:52
-
Account verwijderd
Die oude bestanden wat je hebt gebackupt daar zitten gewoon die virussen enzo in? :P (I)
Dus tjs als je die steeds mee neemt ja dan krijg je dat :P
Niet meer doen dus ;)
20 mei 2008 18:58
-
cetow
^ Ja idd.. Maar daar zitten foto's en veeeel te veel stuff van mn broer in. Dus ik kan ze zo niet direct formatteren snap je. Heb toestemming nodig wat nodig is voor hem, en wat ik gewoon kan verwijderen. Heb hem een sms gestuurd wat er in die screenshots stonden met D schijf etc. Wacht nu gewoon op antwoord. Maar wat moet ik nu doen? Gewoon Close klikken of via Actions iets doen?? Scan is gewoon complete.
Gelukkig doet internet en paint het gewoon. Hoop ook dat alle functies werken in het configuratie-scherm
20 mei 2008 19:19