-
tobiasvs
Ik ben bezig met een computer opnieuw te installeren. Enige probleem is dat 'ie z??r oud is.
Voordat ik ermee begon, deed Windows XP het nog. Het leek er echter op dat hij 2x over elkaar was geinstalleerd, want hij had bij 'Documents and settings' All Users.WINDOWS en All Users als aparte map staan.
Afijn, ik beginnen met formatteren, loopt 'ie vast. Ik na een aantal keer proberen maar gestopt, want constant vastlopen lukt dus niet.
Toen maar Linux erop gezet. Ubuntu 7.01 ge?nstalleerd, installatie verliep vlekkeloos. Hierbij liep het formatteren NIET vast. Maar toch, die pc was nogal oud en kon Linux niet helemaal soepel draaien, dus ik wilde weer XP proberen. Dus wat had ik gedaan: Linux opnieuw geinstalleerd op een 2e HDD, die linux opgestart en vervolgens de eerste HDD geformatteerd in Fat32, dus Windows kon ermee aan de slag.
Daarna ben ik Windows gaan installeren, en aangezien het formatteren hier dus niet nodig meer was, liep 'ie daar niet in vast.
Echter, bij het tweede (grafische) deel van de setup van Windows XP, kreeg ik tussendoor meldingen dat 'DISKDRIVE', 'CDROMDRIVE' en 'BATTERY' niet konden worden ge?nstalleerd. Ik keurig op de enige knop 'OK' gedrukt en de installatie ging gewoon door.
En nu komt het rare. Ik heb de setup zo'n 5x gedaan. Een aantal keer kwam 'ie, meteen de eerste keer dat 'ie opstartte met een BSOD 0x0000007B, de andere keer liep 'ie vast in het laatste stadium van de installatie, wanneer 'ie bezig was met 'Instellingen opslaan'. En nog wat andere keren liep 'ie vast in het eerste deel van de installatie, nog voordat de windows-setup is gestart (dus net na 'De hardware-configuratie wordt gecontroleerd' o.i.d.).
Ik denk dus dat het aan de (ontbrekende) scsi-drivers in Windows ligt, aangezien Linux blijkbaar die scsi-drivers w?l in zich heeft zitten. Hoe kan ik nu Windows w?l installeren, en hoe krijg ik daar de benodigde scsi-drivers voor? Ik heb geen idee welke scsi-controller erin zit, en tot nu toe heb ik dat ook nog niet kunnen vinden in Linux.
Oftewel, ik heb 2 dingen nodig:
[li]Een programma om buiten Windows systeeminfo te krijgen, en dan de scsi-controller specifiek[/li]
OF
[li]scsi-controllers die met oude hardware compatible zijn[/li]
Kan iemand me daarbij helpen?
18 mei 2008 20:22
-
andredrummer
Ik heb daar verde geen verstand van.. maar als je pc linux niet helemaal trekt denk ik dat winxp helemaal geen goed plan is.. als je nou een probeert windows 2000 erop te krijgen en kijken of hij het dan wel doet..
Hoewel dit denk ik niet is wat je wil denk ik niet dat xp vlekkeloos zal gaan draaien.
18 mei 2008 20:35
-
tobiasvs
nee windows xp trekt ie wel, t stond er ook op namelijk ;) maar t gaat er meer om dat linux dus blijkbaar wel drivers heeft ofzo die windows niet heeft. en de laatste versies van linux zijn bestwel zwaarder geworden, allemaal effecten enzo
overigens heb ik met 2000 ook geprobeerd, kom ik ook niet verder dan formatteren, ook daar loopt 'ie vast.
18 mei 2008 20:41
-
jensen
een nieuwe pc kopen mss???
18 mei 2008 22:07
-
andredrummer
Heej jensen. Daar gaat het nu helemaal niet om. Lees voortaan wat de TS wil bereiken.
18 mei 2008 22:15
-
tobiasvs
ja idd :P anders zou ik het niet vragen he ;)
en het is niet mijn pc, maar van iemand die haar pc opnieuw geinstalleerd wilde hebben.. dus ik kan moeilijk zeggen: h?, koop es een nieuwe joh! :P
18 mei 2008 22:21
-
unknown
Start je pc is op met ubcd4win, daarin zitten allerlij tools om je hdd te formateren, en ook die systeminfo geven, download dan via een andere pc je scsidrivers, zet ze op een cd/diskette en druk tijdens het laden van windows setup op niet-windows sata/scsi drivers laden, open de drivers en kijk dan is of het lukt!
19 mei 2008 14:36
-
tobiasvs
heb ik al geprobeerdhad geen succes..
iig, heb hd vervangen, bleek dat er dus 2 kapotte hdd's inzaten.. uiteindelijk lag het dus niet aan scsi-drivers *-) maarja..
iig, bedankt allen!
20 mei 2008 16:22