-
wouter
Oke, ik start de pc opnieuw op met de originele xp cd erin. Druk op del voor setup, maar krijg dan een menu waar ik niets van snap. Hoe kan ik xp opnieuw installeren via dat menu.
Dank alvast..
14 juni 2008 16:45
-
kyentei
stop de cd erin, wacht tot er komt te staan "Klik op een toets als u vanaf een cd wilt opstarten..."
Als dat niet tevoorschijn komt, druk je tijdens het booten op 1 van je F knoppen (verschilt per PC, ik ram ze gewoon allemaal in...:$) en dan ga je naar boot. Dan zorg je dat de CD de eerste boot priority heeft. En daarna restart je en krijg je w?l te zien of je het van een cd wilt opstarten ;)
14 juni 2008 16:53
-
stephan90
Zoals Kyentei het verteld klopt het maar ik moet het toch nog even op een rijtje zetten :P
Start je pc op met de CD in de drive, wacht tot hij zegt: "Druk op een toets om vanaf de CD op te starten" oid.
Als hij dit niet zegt dan druk je bij het opstarten op Delete of F2,
Zet dan als First Boot Device CD-ROM, en dan op een knop drukken als hij opstart en hij erom vraagt.
14 juni 2008 17:05
-
lorre851
Mss is het handig als er wat foto's bijstaan. Ik ben dit tegengekomen op google:
[url]http://www.petri.co.il/install_windows_xp_pro.htm[/url]
[size=8][color=red] Mod: [/color][color=black]link fixed[/color][/size]
@mod: thanks
14 juni 2008 17:46
-
arjan_sa
@Wouter, slim hoor:P..
De optie: Druk op DEL voor setup
is voor de optie om naar je bios te gaan, wacht even totdatie dat bericht wat stephan zei gaf.
14 juni 2008 19:09
-
knarf
Via
deze link staat alle uitleg.
15 juni 2008 12:12
-
bram94
15 juni 2008 13:06
-
vistaready
Als je al een besturingssysteem erop heb staan.Dan start je gewoon op met dat besturingssysteem.Dan ga je naar Deze computer.Kies jou xp cd.Verken je cd en druk op setup.En dan ben je net zo ver als booten vie de cd.
15 juni 2008 22:09
-
kyentei
[quote=114773]
Via die optie kun je je C:/ niet eerst formatteren ;)
15 juni 2008 22:32
-
pciweb
voor u schijf de formatteren moet je opnieuw opstarten en via de cd opstarten
[url]http://www.pciweb.eu/Cursus%20besturingssysteem%2001.pdf[/url] uitleg hoe je het moet installeren
(zelf gemaakt en het klopt)
16 juni 2008 06:42
-
wouter
Misschien een domme vraag, maar hoe start je via de cd opnieuw op?
19 juni 2008 17:09
-
erwin_w
Domme vragen zijn er niet, daarentegen domme antwoorden weer wel.
Zorg er voor dat de CD bootable is, dus dat die kan opstarten vanaf cd.
De pc (BIOS) zal zo ingesteld moeten worden dat deze eerst gaat booten vanaf CD-rom, dit kan je in de BIOS dus aanpassen (heet volgens mij boot-sequence), ook middels een functietoets kan je de opstartvolgorde aanpassen, staat vaak onderaan je scherm vermeld zodra je de pc opstart.
Op deze manier kan je de pc opstarten via de cd.
19 juni 2008 17:13
-
wouter
Het is gewoon de cd van XP zelf, ik weet begod niet of hij bootable is..
19 juni 2008 17:24
-
erwin_w
Gewoon even uitproberen, ben je er zo achter, start de pc gewoon door na de wijzigingen van de BIOS of opstartvolgorde dan is de cd niet bootable.
19 juni 2008 17:28
-
wouter
Nja, heb dus gewoon opnieuw opgestart, en op DEL gedrukt. Zo kwam ik terecht bij een blauw scherm, met gele 'teksten'. Ik wil dus xP opnieuw installeren, maar ik zou niet weten wat ik dan moet doen, je kan het wel aanklikken maar dan kom ik niet verder.
19 juni 2008 17:33
-
kaboomski
Je moet niet op DEL drukken, je moet pas op een willekeurige knop drukken als er op het scherm "Druk op een toets om vanaf de CD op te starten" verschijnt.
Zoiets dus, maar dan waarschijnlijk Nederlands bij jou:
[img]http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/using/setup/support/68224press-a-key-to-start-from-cd.gif[/img]
Dan krijg je dit te zien:
[img]http://www.computerfeeling.nl/Plaatjes/WinXPinstall2.gif[/img]
Vervolgens laad de pc een aantal dingen en dan kom je in het menu terecht. Dan moet je eerst de harde schijf formatteren en vervolgens partite's aanmaken als je dat wilt. Dan Windows installeren. Het beste kun je alles even op je gemak na lezen op deze website:
Klik hier
19 juni 2008 18:20
-
wouter
Maar er komt nooit te staan Druk op een toets om vanaf de CD op te starten"
19 juni 2008 18:21
-
bram94
Dat hoeft ook niet. Als je in het menu van Windows XP bent staat er boven aan toch XP installeren ofzoiets ;).
19 juni 2008 18:23
-
kaboomski
[quote=115243]Heb je gedaan wat Erwin_w zei? Want dat is het probleem. Je pc start niet op vanaf cd. Daarom krijg je geen bericht "Druk op een toets om vanaf de CD op te starten" De bootvolgorde moet je aanpassen. 1.CD 2.Floppy 3.HDD is de mijne. Heb ik geen problemen mee.
19 juni 2008 18:34
-
bram94
Offtopic: ik wil eigenlijk ook XP installeren vanaf mijn PC het zou handig zijn als Vista er dan op bleef. Met Virtual PC lukt het niet
20 juni 2008 07:21
-
kyentei
Probeer VmWare (niet gratis)
20 juni 2008 08:16
-
erwin_w
[offtopic]En waarom lukt het niet met VirtualPC, normaal zou dit moeten werken mits je werkgeheugen dit toelaat.
SunVirtualbox is gratis en werkt zeer goed om een vitueel systeem mee te maken.[/offtopic]
20 juni 2008 09:07
-
vincent
Je moet op F8 drukken als ie opstart, een paar keer drukken, dan komt er wel te staan: Wilt u de computer vanaf de cd opstarten...
Ik hoop dat het lukt
20 juni 2008 17:02
-
wouter
Ik ben al heel van stappen verder, o.a door jullie hulp. Maar nu ;)
Ik ben nu bij partitie kiezen, maar kan ik de oude gewoon verwijderen of moet ik die 2e kiezen met het minste geheugen. Ik denk gewoon verwijderen, en daarna de nieuwe xp op toch?
20 juni 2008 19:10
-
kaboomski
Inderdaad alles verwijderen en voor een schone installatie gaan ;)
20 juni 2008 19:11
-
wouter
Dus de 1e en ook de 2e partitie?
Btw, denk dat ik eventjes een back up moet maken of usb stickje pak om belangrijke dingen op te zetten.
Maar nu denk ik ineens ook aan iets, ik heb helemaal geen cd's van bijvoorbeeld Nvidia enz, nu ben ik helemaal niet bekend met computers, maar kan het ook zijn dat het al in de pc kast zit?? #redface
20 juni 2008 19:14
-
kaboomski
De drivers kun je downloaden via internet. Bedoel je dat?
20 juni 2008 19:19
-
wouter
Bijvoorbeeld Nvidia van je beeldscherm enz, en waarschijnlijk nog wel wat meer dingen..
20 juni 2008 19:19
-
kaboomski
Inderdaad meer dingen, denk aan drivers voor je geluidskaart, randapparatuur (printers, scanners enz.). Die dingen moet je dan even opzoeken. Tegenwoordig kun je bijna alle drivers downloaden via internet :).
20 juni 2008 19:23
-
wouter
Weet jij misschien ook waar je op mijn pc die drivers kunt vinden zodat ik ze na de installatie weer kan downen van internet..
20 juni 2008 19:27
-
kaboomski
Ik weet niet wat er in jouw computer zit :). Je geeft aan dat je een Nvidia videokaart heb, maar welke type? Dat moet je allemaal achterhalen. Dat moet je ook met je geluidskaart en overige hardware (wat in je computer zit) doen.
20 juni 2008 19:30
-
wouter
Ja oke, maar heb je daar een overzicht van op je computer zelf..
20 juni 2008 19:31
-
kaboomski
Mijn laptop is van Acer, op de website van Acer kies ik mijn type, en dan komen alle drivers tevoorschijn. Kijk dus even op de website van de fabrikant. Bespaart je veel moeite.
20 juni 2008 19:39
-
bram94
@Erwin_w ik plaats de HP restore Plus! CD dan gaat ie installeren en al. Maar hij geeft aan dan dat ik geen HP PC hep.
21 juni 2008 09:50
-
zone
Je bent best Everest van het internet te halen , daarmee kan je uitgebreid zien welke hardware je hebt en zo beginnen googellen
Download
21 juni 2008 11:03
-
bram94
Ok?, is dat een gratis programma? Of kost dat geld?
21 juni 2008 11:40
-
arjan_sa
is gratis(de home edition)
21 juni 2008 12:12
-
wouter
Ik sta op het punt om te beginnen, maar even vraagje vooraf. Kan ik als hij klaar is met installen, meteen op internet, want als dat niet kan heb ik een probleempje..
21 juni 2008 15:48
-
kaboomski
Als je draadloos internet, dan zou je eerst de drivers op een usb stick moeten zetten. Als je gewoon internet via een kabel, dan zit de kans erin dat je gelijk kan internetten. Als je een usb stick heb met een grote capaciteit, dan zou je eventueel alvast alle drivers erop kunnen zetten.
21 juni 2008 17:19
-
sicilian
Jep, en als de draadloos driver niet werkt... moet je er een keer windows update overheen gooien (dat zal dan wel via de lan moeten) want daar heb ik ook last van gehad ;)
21 juni 2008 19:00
-
mibe
22 juni 2008 21:18