Een tijdje geleden heb ik mijn laptop naar vista geupgrade ,
maar hij loopt echt sloom , dus ik wil hem trg met xp
maar als ik de cd van xp (officiele) bij de boot wil selecteren , loopt hij gewoon door , terwijl gij bij de vista cd gewoon laadt..
met de recovery cd van de laptop , begint hij met xp terug te installeren, maar ofwel herkent hij de cd na een tijdje nietmeer ,of valt hij midden de installatie gewoon weg uit , echter kan ik wel vista installeren , heeft iemand raad?
17 juni 2008 16:20
easyboarder
Vaak is er een speciale toets om handmatig te selecteren waar de laptop van op start. Bij mijn vaste pc is het de F8 toets. ik raad aan om eens met de F toetsen te spelen tijdens het opstarten.
17 juni 2008 16:22
sonnyboy772
Heb ik namelijk al gedaan , ..
17 juni 2008 16:23
arjan_sa
Misschien vista eerst formatteren, en dan XP proberen te installeren?
17 juni 2008 16:25
sonnyboy772
Heb ik ook al gedaan via de cd van vista formatteren van de C schijf ..
17 juni 2008 16:26
stephan90
Heb je First Boot device wel op CD-ROM staan?
17 juni 2008 16:29
sonnyboy772
een autorun op de cd zelf bedoel je , zoja , ja want op andere pc's start hij wel via de boot ( cd h? )
17 juni 2008 16:31
tobiasvs
Heb je ook al de Ultimate Boot Disk gebruikt?
ff googlen, vind je m zo.
Daarop staan allemaal programma's, ook waarmee je schijven kan formatteren. De naam zegt het al: image downloaden en branden, cd in de pc, opstarten en booten vanaf cd.
17 juni 2008 16:32
stephan90
Nee, als je de pc opstart dan heeft de pc een rijtje met hardware die opgestart worden.
Je moet de CD-ROM op 1 zetten zodat hij eerst controleert of er een cd in zit.
Als je Hardeschijf op 1 hebt staan dan start hij meteen het ge?nstalleerde besturingssysteem op.
Je kunt dit wijzigen in de BIOS door tijdens het opstarten op "Delete" of "F2" te drukken.
Als hij de cd op de andere'pc's wel pakt dan gok ik dat daar de CD-ROM wel als First Boot Device staat ingesteld
EDIT
Als hij de CD van Vista wel gewoon pakt tijdens de boot is er denk ik iets mis met de Windows XP CD, of Vista laadt op een andere manier :P
17 juni 2008 16:33
sonnyboy772
er is niets mis met cd's hoor...
op andere pc's werken ze perfect ?
Net alsof m'n pc negeert ze...
Cd staat op 1e plaats ;)
Iemand andere suggesties?
17 juni 2008 16:33
thobe
mss kun je gewoon niet meer downgraden. Vaak is de BIOS van een notebook zelfs specifiek op Widnows Vista aangepast. Op verschillende notebooks is het dan ook onmogelijk om Xp te installeren, omdat de BIOS dit blokkeert. Kijk eens wat er op de site van je laptop staat over downgraden naar XP.
17 juni 2008 16:49
sonnyboy772
het was me al eens gelukt , maar m'n moeder had hem weer geupgrade :s
17 juni 2008 16:51
vistaready
Ik had je kunnen helpen je moest.Vista boot pro downloaden
Dan kan je booten met xp en vista
Ik had zo ook vroeger een trucje .
Koppel je hdd schijf (niet de power) even af en hou de kabel bij de hand .
vervolgens start je op en normaal gaat hij dan automatisch in de xp setup , als het blauw beeld verschijnt van xp plug je je harde schijf weer , normaal werkt het dan w?l.
[offtopic]ik weet dat het een ietwat omslachtige manier is maar bij mij werkt ze [/offtopic]
Probeer eens op een andere harde schijf je xp te installeren , dan je vista hdd te formateren en dan weer daar xp op installeren .
17 juni 2008 21:05
basje1991
je moet wat aanpassen in je bios ik weet niet precies hoe het heet iets van dhcp mode ik weet niet als die aanstaat moet je op disabled aanvinken en als die uit staat moet je moet je hem op enabeld zetten of hie je dat ook typt
17 juni 2008 23:17
bj farmore
[quote=115031]
DHCP komt bij mij voor in de router:S.. dat ken ik niet in de bios.
Ik denk dat je iets als AHCI bedoelt, dus de SATA modus omzetten naar de IDE modus. Dat er een IDE aansluiting gesimuleerd word zodat, als je een sata-schijf hebt, die als IDE word gezien en herkent word door XP. Dit verminderd wel de prestaties.
Maar dat klinkt niet als de fout, want meestal geeft de XP-cd dan gewoon aan dat hij geen hdd kan vinden. Maar het is het proberen waard.
17 juni 2008 23:40
arjan_sa
is dat niet iets met enhanced? Ik zoek het ff op in mijn bios en edit het later hier wel!
17 juni 2008 23:59
keitaro
DHCP is het iig niet. Dat heeft niks met de BIOS te maken tenzij je PXE boots gebruikt.
Daarbuiten is DHCP allemaal software matig. Onrelevant met het onderwerp van dit topic.
18 juni 2008 00:04
arjan_sa
@Keit, dat weten we ook wel:P, we weten alleen ff niet meer hoe het heette, iets met enabled/disabled, bij enabled stond enhanced ofzo als je windows xp hebt (iig, dat staat in mijn bios)