-
sonyw810i
Hallo, hier ben ik weer. ik heb voor jullie weer een intresante vraag. ik ben een beetje met linux aan de gang maar je download ze in een .iso . en ik heb alchol20% op mijn computer staan. dus ik het iso bestandje geopent en ik krijg van ja wat wilt u doen map openen afbeeldingen of muziek bijv. maar nu had ik ook deomon tools op mijn computer gezet en die gaf het zelfde effect hoe kan ik dit maken of is er een beter programma heb al op google en op youtube gekeken
Groetjes Sonyw810i
22 juni 2008 15:35
-
sonnyboy772
H? ,
Heb iverlaatst ook linux willen installeren ,deed dat dmv daemon tools , maar ik heb vista , en toen ik wou opstarten en ik klikte linux aan; maar ging hij autamotisch opstarten met vista , ik weet ook noet of dit een veel voorkomend probleem is , maar toch..
22 juni 2008 15:45
-
bj farmore
Linux moet je installeren/booten vanaf een echte cd. Want het is een vervanger van Windows, een eigen OS. Dus je kunt het niet als een spelletje in een Windows openen met daemontools of Alcohol 120%. Dat is niet het verstandigst, dan gooi je 2 OS'en door elkaar heen als het je wel lukt.
Je moet het dus op cd-branden en dan met de computer er van boten voordat Windows is opgestart.
Je zou eventueel het ook nog kunnen virtualizeren, bijv in VMware. Dan werkt het heel misschien nog wel onder Deamontools of een dergelijk programma. En VMware kun je wel gewoon onder windows gebruiken.
22 juni 2008 15:50
-
kyentei
@Bj Farmore: Da's niet helemaal waar. Je kan Linux gewoon installeren op je C:/ schijf, waar windows ook al staat. En dan verschijnt er bij het booten ?cht een dual boot. Z?lfs in vista ;)
22 juni 2008 15:56
-
sjz
Dan mag jij mij toch eens uitleggen hoe je dat doet Kyentei. Linux kan ten eerste al niet direct NTFS schrijven (tenzij het gebruik maakt van NTFS-3g) en hoe ga jij dan schijfruimte toekennen aan je Linux? ;) Ik neem aan dat, als het je al lukt Linux te installeren op de C:-schijf, dit in een mapje op de C zou staan... LIjkt me maar niets, als het al lukt wat ik toch durf te betwijfelen.
Het is zoals Bj Farmore al zei, je moet de ISO op een CD branden. Let wel, brand de ISO als "image op cd"! Niet gewoon ISO-bestandje op CD zetten, daar ga je niet ver mee komen.
22 juni 2008 16:21
-
blacksorcerer
@Kyentei: ?f je gooit hdd's, partities en schijfstations door elkaar, ?f je dacht dat Bj dat deedt, maar kwam m.i. wat ongelukkig uit de hoek?
Want nu beweer jij dus dat je een Linux distro gewoon op/over/naast een Windows partitie kunt zetten, en dat dan zelfs het Windows OS blijft bestaan en er een dualboot situatie ontstaat?
Linux gebruikt meestal sowieso het EXT3 bestandssysteem, waardoor je dus op zijn minst een deel van de huidige partitie waar het Windows OS op staat een aparte partitie van maken en het opnieuw formatteren in dat bestandssysteem.
Dat je ?n het OS (zowel Linux als Windows) een C:\ partitie kan hebben, dat is ook gewoon zo met 2 verschillende Windows OS'en, omdat het niet vast zit aan een bepaalde partitie of harde schijf, maar gewoon in het OS zelf wordt bepaald (en daar kan slechts 1 partitie op het moment van het draaien van het OS de titel C:\ als schijfstation dragen).
Als je met C:\ schijf een harde schijf bedoelt, ja dan kan het, mits je die in partities opdeelt. Net zoals Windows eigen methoden van bootloaders heeft, zo heeft Linux GRUB, wat meestal volledig vanzelf wel al alles aardig goed regelt.
Maar Linux op eenzelfde partitie installeren als een Windows OS, dat gaat zonder virtualisatie gewoon niet (en ook met virtualisatie heb je dus geen dual boot), net zoals je ook al geen 2 Windows OS'en op 1 partitie kan zetten. Ik neem dus aan dat je gewoon iets anders bedoelt met "C:\ schijf".
Edit: spuit11 :p [size=8]ik moet eens wat sneller gaan typen...[/size]
22 juni 2008 16:27
-
arjan_sa
Kyentei heeft gelijk hoor:P
Ik heb het zelf ook, dit kan met wubi ;).
Wubi installeert ubuntu in C:\Ubuntu
In vista zie ik bij C: ubuntu staan.
Of hij nou echt in C: staat en ook boot in NTFS weet ik niet, maar ik installeerde ubuntu terwijl ik in vista zat.
Ook een goed id voor te TS, via Wubi ubuntu installeren, hij maakt automatisch een Dualboot nadat je hebt gezegd ruimte je wilt geven aan ubuntu;)
22 juni 2008 16:34
-
sonyw810i
ja ik heb ook wel ubuntu geinstaleerd hoe groot moet je cd zijn om linux op te kunnen zetten probeer ik dat maar als ik het met alcohol20% doet dat geeft hij automatisch afspelen aan maar ik zal het proberen
22 juni 2008 16:41
-
keitaro
Wubi maakt een virtuele ubuntu aan en past de boot.ini aan van je XP/Vista.
Dus het kan nog steeds niet OP een NTFS partitie. Dat een virtuele hdd geinstalleerd kan worden op NTFS die dan geladen wordt via de boot.ini is een ander verhaal.
Maar een Linux distro OP een NTFS is onmogelijk.
22 juni 2008 16:43
-
arjan_sa
Sony? Weetje hoe je punten gebruikt? Die zit ietsjes onder de L...
Die CD moet 700MB zijn, kleinere CD's bestaan denk ik niet -.-'...
Alcohol120% is een CD emulatie tool. Daar heb je niks aan als je pc uit staat.. Je moet die CD met het programma IMGburn op een CD burnen met de optie bootable. Of je gaat naar www.ubuntu.com en zoekt naar wubi, die installeert het zelf.
22 juni 2008 16:44
-
sonyw810i
ok ik heb een .iso er op gezet van een cd van 1.4gb dat kan toch ook wel pakt ie hem dan ook. oja trouwens ik heb linux-mint die ik er op ga zetten.
22 juni 2008 16:49
-
kyentei
@Blacksoso: Arjan_sa heeft eigenlijk al gezegd wat ik wilde zeggen. Via Wubi is dit mogelijk, dit is recent nog geupload op tweakwindows.nl.
Geen zorgen, als ik ergens geen verstand van heb zal ik ook niet reageren in een topic Bs, maar je kan ubuntu installeren op dezelfde partitie als windows (bijvoorbeeld c schijf). Hiermee bedoelde ik dus niet in de windows map of over windows zelf heen.
22 juni 2008 16:51
-
arjan_sa
Hij zou moeten werken.. Als'ie bootable is gebrandt. Heb je dat wel goed gedaan? ZO nee, doe dat dan met IMGburn, een gratis programma die je kan downloaden;).
22 juni 2008 16:52
-
sonyw810i
oke en ik heb nu een iso gebrandt dat kan dus ook.
22 juni 2008 16:52
-
arjan_sa
[offtopic]Godsamme, lees nou wat ik zei hiervoor, het kan dus als je het goed hebt gebrandt..:P[/offtopic]
22 juni 2008 16:53
-
kyentei
Als dat de vraag was heb ik je verkeerd begrepen. De makkelijkste manier om een ISO te branden is deze te mounten in Daemon tools, dan je brandprogramma opstarten. De source (bron) instellen op de daemon tools cd drive, en "kopi?ren" maar ;)
[offtopic]Edit: @hierboven: Rustig Arjan_sa, denk aan je bloeddruk.. het is het niet waard om je druk te maken... jij zit tenslotte niet met het probleem;)[/offtopic]
22 juni 2008 16:54
-
blacksorcerer
Je kan ook gewoon de ISO openen in/met Nero en een groot aantal andere brandprogramma's.
Wat betreft Wubi, had er nog niet van gehoord, maar die is alleen voor Ubuntu geschikt. Daarnaast kan door een harde reboot (als het systeem zich ophangt, je per ongeluk de stekker van de pc of de stekkerdoos daarvan uitdoet, zomaar de uitknop van je pc indrukt of bij een stroomstoring) direct de root.disk file, waarin het hele Ubuntu zit, corrupt raken en dus niet meer werken. Dat lijkt me nou niet bepaald prettig voor een stabiele, betrouwbare langdurige oplossing, en ik zie dat het op het internet ook meer alleen wordt aangeraden om een distro/versie te testen e.d.
Maargoed je had gelijk, het is dus wel mogelijk zonder virtualisatie, maar op een beetje dubieuze manier. [size=8]Maar als je zoiets er niet bij vermeldt, dan heeft de TS er ook niets aan, formatteert ie dalijk per ongelijk z'n C:\ schijfstation met Windows OS (a)[/size]
22 juni 2008 17:43
-
sonyw810i
oke bedankt iedereen die heeft me geholpen aan dit topic het is mij gelukt om Linux op mijn Computer te krijgen
erg bedankt iedereen, Sony w810i
22 juni 2008 18:30
-
erwin_w
Mooi dat het geukt is maar misschien is het ook handig om deze info te delen met ons zodat andere er ook wat aan kunnen hebben. Dus b.v. hoe je dit voor elkaar hebt gekregen.
22 juni 2008 18:35
-
bram94
Ik ga morgen ook Linux installeren Linux Ubuntu
[size=8][color=red] Mod: [/color][color=black]Is leuk voor je maar geeft totaal geen meerwaarde aan deze topic, dus ?f schrijf iets nuttigs ?f schrijf helemaal niets graag, dit gebeurt te vaak dus let hier op.[/color][/size]
22 juni 2008 20:55