[Mededeling] 'Post rating' op het forum
juli 2008
-
blacksorcererSinds de introductie van de nieuwe versie van TweakWindows.nl (codename Vitreus) is er ook iets veranderd in de rating van de content. Bij dezen wil ik jullie voornamelijk wijzen op de introductie van de beoordeling van forumberichten, de zogenaamde post rating.
Ieder bericht kun je nu een waarde toekennen, van 1 tot 5 sterren. Daarbij staat 1 ster voor 'slecht' en 5 sterren voor 'goed'. Zodra 2 personen reeds van mening waren dat een post met 1 ster beoordeeld moest worden, dan zal dat bericht verborgen worden, omdat het waarschijnlijk geen nuttige toevoeging voor het topic betekent. Mochten anderen van mening zijn dat het wel degelijk een nuttig bericht is, dan kunnen zij het bericht hoger raten en zal het bericht bij een gemiddelde van ten minste 2 sterren weer normaal zichtbaar zijn.
Bij de beoordeling kun je onder andere er rekening houden met:
[list][*]het volgen van de regels; [*]ontopic of offtopic; [*]inzet van de poster m.b.t. kwalitatieve/kwantitatieve inhoud; [*]het (correct) gebruik van ubb tags.[/list]
[list]?[/list]
Waarom leggen we dan nu pas de nadruk op deze functie?
Tot op heden wordt er slechts sporadisch gebruik gemaakt van de post rating, op de stafleden en enkele leden na. De staf zou natuurlijk graag zien dat meer mensen het systeem gaan gebruiken, zodat het een betrouwbaarder resultaat levert.
[list]?[/list]
Waarom zouden de leden de moeite moeten nemen die berichten te beoordelen?
Met de veelvuldige beoordeling van berichten be?nvloedt je de status die een bepaalde poster op het forum heeft. Zo voorkom je dat mensen in status stijgen, puur door veelvuldig (slechte) berichten te plaatsen. Tevens kan je hiermee helpen het topic nuttig te houden, doordat slechte berichten verborgen zullen worden en alleen behulpzame/nuttige berichten zichtbaar zijn. Hierdoor hebben ook de gewone leden een aandeel in het modereren en kunnen ze laten zien hoe zij bepaalde berichten zouden beoordelen.
Misbruik?
Momenteel wordt er nog weinig gebruik gemaakt van het systeem en hebben we reeds gespot dat er personen zijn die elkaar gewoon hoog raten, ongeacht de inhoud van die post. Dit is natuurlijk ook zeer ongewenst en als er een duidelijk patroon is zullen ze er ook spoedig op aangesproken worden. Zodra veel meer actieve leden meebeoordelen kunnen dus niet alleen onterecht laag beoordeelde berichten een betere rating krijgen, maar juist ook die onterecht hoge beoordelingen.
[size=8]Is je post met 1 ster gerate en 'verborgen', terwijl je zelf denkt dat het geen correcte beoordeling is ?n heb je ook goede redenen waarom het hoger gerate zou zijn, dan kan je een PM sturen naar een mod of admin. Daarin dient dan ten minste te staan een link naar de juiste pagina van het desbetreffende topic, het berichtnummer (het nummer dat er ook staat als je wil quoten) ?f een quote van het bericht en de reden waarom het verhoogd moet worden.
Vervolgens zal de mod/admin zelf beslissen of het verhoogd moet worden. Dit zal hij doen door te kijken naar o.a. de inhoud van de post en de hoeveelheid mensen al de post beoordeeld hebben.[/size]
Hopelijk willen jullie meehelpen beoordelen en ontstaat er toch weer een stukje meer kwaliteit wat betreft de inhoud op het forum. Bij voorbaat dank.01 juli 2008 23:26 -
lbjornlIk vindt het eigenlijk nogal raar, als je een peroon echt niet kan hebben door hem steeds slechte beoordeling te geven is nogal doorzichtig. Maar omdat de mods/admins zich daar niet elke keer mee kunnen bezighouden is ook wel iets :P. Mss een soort "ad" toevoegen met korte rede waarom je die rate geeft?01 juli 2008 23:36
-
blacksorcererIk denk dat dat teveel tijd kost om bij iedere post te doen. Nu is het juist een heel eenvoudig systeem.
Hopelijk door dat simpele gaan meer mensen raten. Op die manier worden dan die enkele ik-vind-die-persoon-niet-leuk ratings makkelijks door de rest weggestemd.
Je hoeft ook niet per se een stem uit te brengen die jouw mening voor het bericht weergeeft, maar bijvoorbeeld een erg hoge of lage rating omdat je het wat meer recht wil trekken als er meerdere keren tegenovergesteld aan jouw ening is beoordeeld01 juli 2008 23:41 -
kyenteiVriendjes politiek krijg je sowieso, daarom rate ik gewoon liever niet. Dat laat ik aan anderen over.
Wel, vind ik, moet er een optie zijn in je profiel, waarbij je kan kiezen om ´low rated´ posts weer te geven of niet, want als dit vaker voorkomt, wordt dit klikken op ´low rated´ posts echt een pain in the ass.01 juli 2008 23:44 -
blacksorcererMaar hoe meer mensen gebruik maken van de beoordeling, hoe beter het een correcte algemene weergave van de waarde van de post aangeeft.
Als er slechts 2 personen een rating van 5 sterren geven aan een bepaalde post, gewoon omdat ze die persoon kennen en niet eens ernaar kijken dat die post misschien helemaal niet zo nuttig is...
Als er echter ook nog 4 personen wel naar waarde stemmen, dan zal dat een veel eerlijker beeld geven van die post.
Als er leden zijn die consequent alles maar 1 of juist 5 sterren raten, dan zullen we daar natuurlijk wel wat aan doen in de vorm van OW's bijvoorbeeld. Het kan zo zijn dat er inderdaad zo'n 'rotte appel' bijzit, maar dan is het dus juist dat er ook nog eerlijke en betrouwbare leden zijn die ook hun stem uitbrengen en het aantal nuttige (zichtbare) post in de topics wil helpen verbeteren.02 juli 2008 09:48 -
masterwillemstrouwens ff een vraagje, kan de eerste post (die de TS dus maakt) ook een lage rating krijgen en dat hij dan ook niet direct zichbaar word?>02 juli 2008 10:12
-
blacksorcererNee, dat is niet mogelijk. Uiteraard telt die lage rating wel mee in de beoordeling.
[color=gray]Ik ben er wel voorstander van dat je zelf de OP handmatig kan dichtklappen, vooral bij lange OP's is dat handig als je door de pagina's heengaat. Maargoed dat is een totaal andere discussie en wordt in de staf besproken. Vragen/opmerkingen over de implementatie daarvan a.u.b. niet hier.[/color]02 juli 2008 10:16 -
raymusZo is er op mijn hardware profiel alleen maar slecht gestemt terwijl ik goeie hardware heb:P Dus ik denk dat er mensen zijn die je ook gewoon laag rate omdat ze je niet mogen...02 juli 2008 11:37
-
arjan_saVolgens mij heeft Raymus daar ook helemaal gelijk in. Mijn hardware heeft ook iets van allemaal 1'en en 2'en.
Die sterren worden nu niet benut voor beoordeling van de informatie, maar gewoon of je die persoon mag of niet.
02 juli 2008 11:40 -
blacksorcererMaar dat raten van een hardware profiel heeft vrijwel geen invloed ergens op, vandaar dat ik het hier ook specifiek over het beoordelen van berichten heb ;)
En daarbij lijkt het mij dus wel van belang om meer beoordelaars te hebben, zodat beoordelingen die ontstaan uit voorkeur/afshuw van de persoon i.p.v. het bericht teniet worden gedaan.
[color=gray]Waarom mensen laag voten op de hardware zou meerdere oorzaken kunnen hebben (misschien vinden ze het oud of budget etc.), maar dat valt in ieder geval buiten de scope van dit topic.[/color]
Edit: en als jullie van mening zijn dat het ratingsysteem alleen maar misbruikt wordt op dit moment, zou dat dan niet juist een reden zijn om zelf wel berichten te beoordelen...?02 juli 2008 11:44 -
raymusIk beoordeel tot nu toe ook bijna alle berichten netjes... Alleen ja ik zie te vaak dat er nog misbruik van wordt gemaakt;)02 juli 2008 11:47
-
arjan_saDat is idd een reden om het wel te doen, daarom doe ik het ook:).
[size=8][offtopic] Ik kom er nu achter dat ik niet kan stemmen op Hardwareprofiel[/offtopic][/size]02 juli 2008 11:47 -
lbjornlJha je kan zien in welke volgorde je stemmen op je hardwareprofiel gekregen hebt. In mijn geval 2 1 1 3 voor mijn PC terwijl ik echt niet weet wie die 2 ??nen heeft gegeven. Ik zou ook niet weten wat ik er beter aan kan veranderen?! Dat je mss kan zien wie die sterren heeft gegeven en hem op een mooie manier met hem een discutie daarover kunt voeren? (A)02 juli 2008 12:48
-
keitaro[quote=116333]
Dat gaat wel heel erg ver.
Men dient gewoon eerlijk te zijn. En als iedereen normaal en eerlijk stemt, maakt het niet uit dat er 1 iemand negatief stemt. Als er al 50 mangestemt heeft en 1 is negatief, of 2, merk je daar heel weinig van in je rating.
Nu merk je dat veel omdat er maar een handje vol mensen de ratings gebruiken.02 juli 2008 12:50 -
blacksorcerer[quote=116333] Dat van die 2 1 1 3 lijkt me eerder een weergave fout, ik heb daar namelijk "1;1;7;3;5;4 sterren" en die 7 lijkt me nogal sterk :o
Maar wederom, ook dat is offtopic omdat het duidelijk buiten de scope van dit topic valt.
Het is nu al zo vaak gezegd dat meer stemmen gewoon een betrouwbaarder beeld oplevert. En dat er nu nog soms een beetje oneerlijk/belachelijk/hoe-je-het-ook-wil-noemen gestemd wordt, dat is toch alleen reden te meer om jouw stem wel te laten horen ;)
Of je zin hebt om te stemmen, dat moet je helemaal zelf weten, niemand die je verplicht. Maar de argumenten om 'dan-maar-niet' te stemmen vind ik tot nu toe niet echt geldend.
Momenteel heb ik zelf het idee dat de berichten die omlaag gerate worden (naar 1 ster) beter beoordeeld dan sommige posts die 4 of 5 sterren krijgen. Maar zodra meer mensen stemmen trekt dat wel bij. Je hoeft ook niet te vrezen dat als je post 1 ster wordt, dat je bericht direct verdwijnt (dat is pas bij minstens 2 votes die dan dus gemiddeld 1 moeten zijn -- er wordt naar boven afgerond) en een post met 1 ster die door 1 persoon is beoordeeld zal denk ik ook minder zwaar wegen als een post die 2 sterren heeft, maar door 5 mensen is beoordeeld.
Als dan iemand met laag gewaardeerde uploads en berichten zijn balkje bij z'n naam bijna leeg heeft, terwijl hij wel 30 uploads en 300 berichten op z'n naam heeft staan, wil dat toch aardig wat zeggen over de kwaliteit van die uploads/berichten.02 juli 2008 14:18 -
arjan_sa@Bs,
Dit hoeft niet hoor;).
Ik heb zo'n beetje 1000 posts en rond de 30 uploads. Maar als al die uploads niet beoordeeld worden krijg ik ook geen balkje voller ofzo.
Een groot deel van mijn uploads zijn dan ook niet beoordeeld. Wat ons trouwens weer brengt op het probleem: stemmen maar niet misbruiken.02 juli 2008 14:38 -
blacksorcererJe balkje raakt wel voller als je uploads maakt (die tellen zelfs iets zwaarder als posts --als ik het correct heb) ook al worden die niet beoordeelt. Pas als je slechts 1 of 2 sterren beoordeeld wordt kan het zo zijn dat ze niet meetellen (of misschien een minpuntje krijgen) voor het balkje. Hoe het precies zit, dat weet alleen Rax (en dat zal voorlopig ook zo blijven) en dat is verder ook niet zo relevant lijkt me.
En dit nieuwe verbeterde systeem is pas recent ingevoerd, dus het duurt misschien nog even voordat je het resultaat ervan ziet (of dat resultaat positief of negatief is, dat hangt natuurlijk maar net van de kwaliteit af). En een beetje vertrouwen in de leden mag best ;)
En zoals eerder gezegd: duidelijk misbruik zal worden aangepakt.02 juli 2008 14:49 -
louwrensnext topic gaat over de rangen? waar ook niks van deugt(A)...
iedereen is een 'Basic user', behalve de admins/mods (logisch), sommige prem (ook logisch) en een paar 'Business user' (huh?).
voor derest goed werk(Y) alleen dat het scrollen zo vertyft slecht gaat is wel minder(N)
fijn heur:
[code]Fatal error: Allowed memory size of 16777216 bytes exhausted
(tried to allocate 13107227 bytes) in D:\domains\tweakwindows.nl\public\www\php\class\build.class.php on line 232[/code]
[color=red]- Als je je account upgrade dan kun je premium user worden.
- Aan foutmeldingen zonder te vermelden welke pagina, browser etc kan ik helemaal niks mee[/color]
browsert: FF3 (jeweettoch!?:P)
waar?: uhm, weet ik zo 123 niet meer.
prem lid via upgrade weet ik, werkt niet in FF3 :P als ik op bank klik staat er niks in xD
nog steeds geen antwoord op Business user.....02 juli 2008 19:35 -
keitaro@ Louwrens,
Kan je is een lid laten zien met link die Business User is dan? Ik heb nog geen Business Users gezien. Zover ik weet is dat ook een rank die niet in de huidige database te vinden is.03 juli 2008 13:10 -
luccey[quote=116433]
Masterwillems ofzo is Business User volgensmij. ;)03 juli 2008 13:48 -
blacksorcerer[mod]We vinden het prima (en stimuleren het juist) dat leden ook kritiek/feedback leveren, alleen is dit daar niet de juiste plaats voor.[/mod]
Graag het grote Vitreus topic gebruiken of een PM sturen naar de admin Rax als je vragen/opmerkingen buiten de scope van dit topic vallen.
Ontopic: ik merk dat er de afgelopen dagen al wat meer gebruik wordt gemaakt van de post rating (y)03 juli 2008 14:24 -
sjzDe vraag is natuurlijk voor hoelang? Elke post raten begint op de duur ietswat vervelend te worden, niet? In elk geval, de meeste posts geef ik vooralsnog nog een rating.03 juli 2008 15:56
januari 2009
-
blacksorcerer[mod]Ik wil iedereen nog even op dit topic duiden, omdat er de laatste tijd toch weer weinig ratings worden gegeven. En als er al ratings worden gegeven zijn er vaak mensen die er misbruik van maken en alles 1 of 5 sterren raten, puur om anderen een beetje dwars te zitten. Omdat we niet overal na kunnen gaan wie dat doet, roep ik jullie op om ook sterren uit te delen, zo ontstaat er een evenwichtigere weergave van de beoordeling van berichten.
Alvast bedankt![/mod]05 januari 2009 19:24