ik wil nu definitief van Windows Vista naar Windows XP. En ik wil dat al mijn programma's die nu op Windows Vista staan meegaan. Ik weet dat dit kan door een back-up. Ik heb hier de Windows XP pro installatie CD voor me liggen en de Restore Plus! Ik geloof dat ik deze 2 nodig heb moet ik dan nog iets bijzonders weten, want als ik de Windows XP via de CD installeer gaat Vista er toch automatisch af..
Gr. Bram
05 juli 2008 18:18
sjz
Ehm, sorry?Voor zover ik het begrepen heb, wil je je huidige programma's meenemen naar Windows XP, klopt dat?
05 juli 2008 18:21
bram94
Ja ik wil het liefst de programma's die ik nu heb meenemen naar Windows XP.
05 juli 2008 18:23
sjz
Ik vrees dat dat nauwelijks te doen is (als het al mogelijk zou zijn). Sommige programma's bijvoorbeeld zijn enkel Vista-compatible, en bij andere programma's had je tijdens de setup aangegeven dat je op Vista werkte... Dus die importeren in XP gaat volgens mij nauwelijks lukken. En dan heb je natuurlijk nog de standaard Vista-programma's, die krijg je al helemaal niet mee. Met wat geluk kan je enkele standaard Vista-programma's op Google vinden, maar die kans schat ik niet te hoog in (Vista Sidebar, skin, enzo kan je wel op XP krijgen).
Kortom, ik vrees dat je alle programma's (als ze niet Vista-only zijn) moet herinstalleren wanneer je XP installeert.
05 juli 2008 18:31
bram94
Ok?, dan zal ik een back-up moeten maken ;)
Maar moet ik nu niet eerst alle programma's verwijderen want tijdens de setup moet je kiezen voor een station waar je XP op wilt installeren
05 juli 2008 18:33
sjz
Ik raad je gewoon een schone installatie aan, dus je schijf formatteren en dan XP erop installeren. Een back-up kan je maken van je data (documenten, muziek, video's, noem maar op...) maar van je programma's betwijfel ik ten sterkste, tenzij je deze programma's opnieuw op een Vista wilt zetten (dan heeft het wel een kans van slagen). ;)
05 juli 2008 18:36
bram94
Dus ik laat deze programma's gewoon zo op Vista staan en ik formatteer de (C) schijf. Kan ik dat zo doen?
En welke schijf moet ik dan formatteren (Screenshot):
Of via de Windows XP Setup formatteren?
05 juli 2008 18:39
sjz
Als je de C-schijf formatteer zijn zowel je Vista als je programma's weg. Maar ik heb je alreeds gezegt dat die programma's niet onder XP gaan werken, hier ben ik vrijwel zeker van (op een paar kleine applicaties na dan denk ik).
Via de XP CD opstarten, Setup volgen en de C-schijf formatteren en dan XP erop installeren ja. Maar hierbij gaat alles verloren (Vista, data, programma's). Met andere woorden: maak een back-up van je data (documenten, films, ...). Dit kan je makkelijk doen met een ingebouwde functie van WinVista:
1. Klik op Start en wijs Programma's aan.
2. Wijs eerst Bureau-accessoires en daarna Systeemwerkset aan.
3. Klik op Back-up.
Als u het hulpprogramma Back-up nog nooit hebt gebruikt, ziet u eerst het welkomstscherm van de wizard Back-up. Klik op Volgende en volg de aanwijzingen van de wizard.
Bewaar het bestand dat je krijgt op een usb-stick oid en houd het nauwkeurig bij...
05 juli 2008 20:25
bram94
Ik heb al mijn belangrijke documenten, muziek enz. al op mijn USB-sticks gezet en ehm, als ik ga formatteren op de C-schijf krijg ik dan al mijn standaart geheugen weer terug?
05 juli 2008 20:44
msuper
[quote=116606]
Ja want je leegt je hele schijf dus heb je het weer terug.
05 juli 2008 20:51
bram94
Ok? bedankt iedereen (y)
Van mij mag er een topiclock op. Ik heb genoeg info om Windows XP te installeren.