Hallo,
Ik heb een paar agen mij computer dual-boot gemaakt met Windows XP home SP2 en Windows XP Pro SP3, maar ik ond het dus niet zo fijn werken dus heb ik geprobeert Windows XP SP3 eraf te gooien. Het lukten me niet dus ik heb de hardeschijf maar geformateert, de Home edition staat dus op de C:\ schijf. en de Pro edition staat op de Z:\ schijf.
Ik heb Z:\ dus geformateert, alles was er dus af. Maar als ik mijn PC nu opstart dan vraagt die nog steeds wel OS je wilt kiezen. Maar alleen Home Edition staat er op.
Weet iemand wat ik kan doen om XP Pro uit dat lijstje weg te halen?
Een systeemherstel werkte niet. En op Google kon ik ook niks vinden.
Alvast bedankt
~~Vosruben~~
06 juli 2008 12:24
leviathan
Blijkbaar staat er nog in de master boot record dat er 2 mogelijkheden zijn. Dit kun je op lossen door bij uitvoeren fixmbr uit te voeren.
06 juli 2008 12:28
vosruben
Dat werkt niet. Als ik dus bij 'uitvoeren' fixmbr intyp dan krijg ik deze error. 'Windows kan het bestand fixmbr niet vinden'.
06 juli 2008 12:34
leviathan
Oh ik was helemaal vergeten dat het via een opstart-cd moest
Je windows installatie-cd is genoeg. Je kunt dan in een herstelconsole komen door op R te drukken.
06 juli 2008 12:41
vosruben
Maar welke CD heb ik dan nodig? Die van Home Edition of die van Professional?
06 juli 2008 12:42
sjz
Maakt op zich niets uit. ;) 1 van die 2 cd's (je mag zelf kiezen welke) bij het booten van de CD gaat hij dan eerst verschillende bestanden laden. Dan kom je in de Setup terecht, en in plaats van dan op "enter" te drukken ga je op "R" drukken, je aanmelden, en "fixmbr" opgeven.
06 juli 2008 12:46
arjan_sa
wat ook kan is via windows zelf met EasyBCD winxp Pro uit de lijst (van OS'en) wissen.
[size=8](@Sjz, volgens mij is toch echt die van home nodig dacht ik. Die van Pro verandert de mbr toch juist naar die van xp pro? Of heb ik het fout)[/size]
06 juli 2008 12:49
sjz
Fixmbr hersteld de Master Boot Record, waardoor het niet uitmaakt op welke Windows-versie fixmbr staat. In principe zou hij het zelfs met een W2k-cd kunnen doen, alleen heb je dan wel kans dat die fixmbr wat verouderd is.
Edit: Hij kan ook simpelweg boot.ini aanpassen. :P Maar via de cd --> fixmbr gaat het hem zeker ook lukken.
06 juli 2008 12:55
vosruben
Via de CD wekrt niet. Hij kan dan alleen Win Home fixen.
@Sjz
Als het goed is moet je boot.ini toch kunnen openen met Uitvoeren?
Want bij mij doet boot.ini het niet...
06 juli 2008 13:01
leviathan
[quote=116647]Daar komt je bij via msconfig. maar boot.ini is ook gewoon een bestand op je harde schijf hoor ;) daar is nou de zoekfunctie van windows voor. ALs je het zelf in de hand wilt nemen kun je die uiteraard ook daar aanpassen.
06 juli 2008 13:02
vosruben
Bedankt!. Het is gelukt. XP Pro is nog niet uit de lijst maar hij start XP Home wel gelijk op in 3 seconden. Er kan een lock op.