Sinds een tijdje ben ik bezig om een script te ontwikkelen, genaamt 'ProblemSearch'. ProblemSearch is een script dat infomatie - die door de gebruiker zelf wordt ingevult - over hem/haar's computerprobleem weergeeft. Ik ben op het idee gekomen, ondat ik steeds/vaak het standaardantwoord krijg. "Ik heb een pcprobleem, kun je er naar kijken of internetprobleem."
Nu wil ik aan jullie vragen, weten jullie nog idee'en voor mij of veranderingen. Natuurlijk mogen jullie ook bug's zoeken, maar het gaat meer om de veranderingen en idee'en.
Wie het wil uitproberen, het beste is om alle vensters te sluiten...
08 juli 2008 09:11
blacksorcerer
Spel-/typfouten:
Regel 46: vertelen moet vertellen zijn.
Regel 48: vertelen moet vertellen zijn.
Regel 56: Mischien moet Misschien zijn.
Regel 69: Besturingssyteem moet Besturingssysteem zijn.
Regel 117: tekeren moet te keren zijn.
Regel 127: B?ta moet B?ta zijn.
Overig:
- Waarom moeten gebruikers hun achternaam en adres prijsgeven?
- Wat ga je vervolgens met die (kleine hoeveelheid) info te doen?
- Waarom heb je voor VBS gekozen?
- Kan je die info niet al gewoon in een voorgevormd formaat gieten, zoals een HTML form, Word tabel of voor meest-compatibel gewoon een .txt bestand. Hierin zouden dan alvast die vragen staan met een vaste opmaak, waar gebruikers hun antwoorden achter plakken.
- Gebruikers zonder Wordpad (zoals ik...) krijgen een keiharde error die niet opgevangen wordt: [img]http://members.lycos.nl/blacksorcerer/images/_ProblemSearch.JPG[/img]
Verder is het voor de 'dummy' gebruiker wel handig dat hij aan het handje wordt genomen om zijn probleem te beschrijven. Voor andere gebruikers is de hoeveelheid pop-up schermpjes wellicht wat irritant en zou een eenvoudig formuliertje op een executable misschien wat gebruiksvriendelijker zijn.
Niet helemaal waar je om vroeg... maar hopelijk kun je hier wat mee
08 juli 2008 09:38
nickk
De Spelfouten zijn er nu uit gehaald.
- Waarom moeten gebruikers hun achternaam en adres prijsgeven?
- Ik heb dat er eerst standaard ingezet (gewoon makkelijk eerst alles op een rij), maar dat kan er straks nog wel uit. - Wat ga je vervolgens met die (kleine hoeveelheid) info te doen?
- Het is een kort antwoord, maar dan heb je al meer infomatie over zijn/haar's probleem - Waarom heb je voor VBS gekozen?
- Omdat het mij eerst makkelijk - niet al te moeilijk - leek om hier mee te beginnen. Weet jij iets anders??
[b]- Kan je die info niet al gewoon in een voorgevormd formaat gieten, zoals een HTML form, Word tabel of voor meest-compatibel gewoon een .txt bestand. Hierin zouden dan alvast die vragen staan met een vaste opmaak, waar gebruikers hun antwoorden achter plakken.
Gebruikers zonder Wordpad (zoals ik...) krijgen een keiharde error die niet opgevangen wordt: [/b]
- Het openen van het programma Wordpad is veranderd in Kladblok. (Word had grote kuren ..)
Maar welk doel gaat dit dienen?
Is het iets wat je maakt voor personen die je zelf persoonlijk wil helpen, of is het iets dat de mensen vervolgens moeten plakken in een post op een forum, of toch nog iets anders?
08 juli 2008 10:17
nickk
Eerst ga ik het gewoon persoonlijk gebruiken, en als het een succes wordt kan ik overwegen om het ook voor forum's te doen.
08 juli 2008 10:23
blacksorcerer
Als je een beetje kan programmeren, dan is het eenvoudig om een executable te maken die gewoon een formuliertje presenteert aan de gebruiker, waar hij dan gebruiksvriendelijk info op kan invoeren.
De mogelijkheden zijn daar zeer uitgebreid en je kunt eenvoudig functies implementeren die de info e-mailen of uitdraaien in de vorm van een text bestand, html, xml, excel, ubb opmaak etc.
Maar dan lijkt het me verstandig dat je eerst wat requirements opstelt en vooral bedenkt welke gegevens je nodig hebt van de gebruiker en op welke manier je dat vervolgens gestructureerd wil gaan gebruiken.
08 juli 2008 10:36
nickk
Ik heb heb - half - overgezet in een html formulier. Het enige waar ik nog niet uitkom is de verzend- en wisknop ...
Mmh.. leuk bedacht. Lijkt meer op die contact formulieren van Canon oid, waarin ze vragen je probleem te omschrijven en dat ze daarna contact met je opnemen. Kun jij zelf dan ook niet beter een formulier maken waarin de gebruiker op jouw vragen antwoord geeft en daarna het naar jou wordt gemaild? Dat is toch wat je hiermee wilt bereiken eigenlijk?
08 juli 2008 12:34
nickk
Daar ben ik ook mee bezig, alleen weet ik nog niet hoe je het formulier verzend (verzendknop), dat werkt steeds nog niet ..
08 juli 2008 12:45
blacksorcerer
Dat kan je het beste met php, cgi of iets anders doen. Met HTML zal ie alleen de gegevens in de standaard e-mailclient van de gebruiker plaatsen en dat loopt niet altijd zo soepel (= mogelijk struikelpunt, zeker voor de 'dummy' gebruiker, dus beter te voorkomen).
PHP/CGI scripts zijn er werkelijk in overvloed op internet eenvoudig te vinden... echter heb je dus wel een server nodig die php (en de mail functie) of cgi ondersteunt.