Wat ik hier een beetje mis is een inleidende startpost die alles een beetje op een rijtje zet :S, dat voorkomt veel dubele vragen.
Programma s
Adobe Photoshop CS
Dit is het meest bekende photoshop programma en word ook het meeste gebruikt. Je hebt ontzettend veel mogenlijkheden met dit krachte programma het enige nadeel is, is dat het ontzettend duur is.
Corel Paint shop Pro Photo X2
Dit programma wat gemaakt is door Corel is een stuk gebruiksvriendelijker dan de hierboven genoemde Photoshop, het is ook een krachtig programma en een stuk goedkoper dan Photoshop (namenlijk ?99,- in de winkel en ?69,- op de website.)
De reden waarom profesionele mensen dit programma niet gebruiken is omdat het (volgens de *statistieken*) net iets minder krachtig is dan photoshop en omdat het later op de markt kwam. Dat zegt niet dat dit programma slecht is, het is een uitkomst voor de hobbyist die wel een programma legaal wilt hebben maar niet teveel ervoor wilt betalen.
The Gimp
The Gimp is een gratis foto bewerkings programma die in eerste instantie ontwikkeld was voor Linux, daarom is hij ook opensource en zijn er veel verschillende add-ons voor te verkrijgen.
Sommige mensen zeggen dat The Gimp net zo krachtig is als Photoshop van Adobe, alleen persoonlijk vind ik de indeling van het programma niet handig en daarom heb ik er niet veel mee gedaan.
Dit programma is zeerzeker een uitkomst voor mensen die liever geen geld willen uitgeven aan een programma maar toch de kracht van photoshop willen hebben.
Brushes
Brushes zijn speciale vormen voor Photoshop, Paint shop Pro, en The Gimp.
Voor de meeste brushes moet je betalen en soms werkt een brush voor Photoshop niet met Paint shop pro.
De gratis brushes kan je overal op internet vinden door midel van te googelen op bv *Photoshop Brushes* of *Paint shop Pro brushes*
Fonts
Fonts zijn verschillende letter stijlen die je kan downloaden van internet en dan in de map *C:\Windows\Fonts* kan zetten, hierdoor herkent Windows ze gelijk en elk ander programma waarvan je de font kan veranderen (Office programmas photoshop e.d.)
Een voorbeeld van een website waar je fonts vandaan kan halen is
DaFont.com