Op de achterkant van de HD/CD/DVD e.d. kunnen jumpers zitten (van die kunstof brugjes die je over metalen pennetjes kan schuiven, verklaring hoe en wat staat op de HD/CD/DVD), daarmee stel je in wat de master en slave wordt.
De Master is meestal de HD waarvan je ook opstart, dus gebruik die als de HD waarop je OS geinstalleerd wordt.
In de BIOS geef je aan op welke partitie je de OS installeert, staat eigenlijk een beetje los van hoe je de master en slave instelt.
14 augustus 2008 16:48
davy16
ja maar ik kan dit dus nergens vinden om dit tekunnen instellen onder wat moet dit staan?
14 augustus 2008 17:05
erwin_w
Wat ik onderaan had geschreven in het vorige bericht klopt niet, vergeet dat maar.
In de BIOS zorg je er voor dat je de HD's zichtbaar worden, zijn deze zichtbaar dan geef je tijdens de installatie van Windows XP aan op welke partitie je deze geinstalleerd wilt hebben, deze worden vanzelf zichtbaar tijdens de installatie.
14 augustus 2008 17:21
davy16
Ja nu heb ik een klein probleempje:S
De PC kan niet meer aan want er komt geen stroom heb ik dan iets geraakt?
15 augustus 2008 14:27
arjan_sa
Misschien, probeer eens aan te zetten met zo min mogelijk hardware.
Werkt dat wel, dan moet je een nieuwe voeding kopen omdat de ene die je nu heb niet goed genoeg is
[toelichting @ hieronder]
Stel hij gaat niet meer aan, dan zou het kunnen dat hij nieuwe hardware erin heeft zitten waardoor de voeding het niet meer aan kan > niet goed genoeg is voor de hardware die hij nu (erbij) heeft;).
15 augustus 2008 14:30
blacksorcerer
[offtopic]@Arjan_sa: Beetje vreemde conclusie dat de voeding opeens niet 'goed genoeg' is als de pc niet meer aangaat? Hij geeft immers niet aan dat hij nieuwe hardware heeft geplaatst. En mocht die 2e hdd al een nieuwe zijn, dan zou dat in stroomverbruik bij het opstarten niet het probleem moeten zijn. Iets nieuws kopen is dan misschien wel het laatste wat hij moet doen, zolang hij niet weet wat er aan de hand is?[/offtopic]
Zoals Arjan al zegt, even met zo weinig mogelijk hardware aansluiten, om te testen of er iets kapot is gegaan, of dat er iets verkeerd geconfigureerd is (zoals de jumpers op een moederbord of harde schijf).
Voordat je zoiets doet met hardware, sowieso even alle stekker ook van de stroom af en het liefst ook even je pc een paar minuten laten staan, omdat er vaak nog een beetje spanning op zit ;)
15 augustus 2008 17:13
davy16
jah maar ik heb die ene HD al weggehaald maar hij gaat nog niet aan?
Kan ik misschien een draadje hebben geraakt en dat die eruit is gegaan waardoor die niet aan gaat
15 augustus 2008 19:06
arjan_sa
Dat zou heel goed kunnen;).
Kijk ff of alles er nog goed in zit, kijk ook even of er eventuele lampjes branden op je moederboard. Kijk ook of alle kabels goed aangesloten zitten.