Ik heb in de Bios al ingestelt pc opstarten via CD rom driver maar hij laad op 1 of andere manier de CD rom driver niet ??
Als je via een Diskette opstart kom je wel in de MS Dos maar hoekon je ook alweer windows installeren via de MS Dos modus?
14 augustus 2008 13:42
klopkoek
Heb je een illegale versie van XP? of legaal?
[mod]Daar gaat het nu toch niet om, het gaat over het installeren van XP. Hou je aan de vraagstelling graag. Deze vraag is overbodig.[/mod]
14 augustus 2008 13:45
erwin_w
Als je Windows XP wilt installeren vanuit DOS zal je dat middels boot-diskettes moeten doen.
Heb je deze niet bezoek dan eens de site http://www.bootdisk.com, daar kan je boot-diskettes downloaden voor elk OS.
Daarmee kan je de pc opstarten en Windows XP installeren.
Wordt je cd-rom wel herkend in de BIOS?
Is je installatie-CD van Windows XP wel bootable? zo nee dat gaat het principe van de bootdisk op.
14 augustus 2008 13:46
davy16
Die CD rom van Windows XP word normaal altijd opgestart als je windows wilt installeren zonder een Diskette.
Ik zal maar een DIskette maken en weer proberen
En anders is de harde schijf misschien wel kapot
14 augustus 2008 13:49
erwin_w
Beetje vreemde redenering Davy.
Is het nu zo dat de installatie-cd van Windows XP niet opstart tijdens het starten van de PC, de HD is dan nog niet eens benaderd dus aan de HD zal het niet liggen.
Of bedoel je dat Windows XP er al opstaat.
Ik vind je vraagstelling niet geheel compleet, misschien even verduidelijken.
14 augustus 2008 13:51
davy16
windows XP stond erop maar er was een fout tijdens het opstarten en dus kon Windows XP niet meer worden opgestart heb via Diskette station (A:) via msdos C: geformatteerd (via A: Fdisk) want anders werkte het niet.
Maar nu moet ik Windows XP er dus weer op krijgen
14 augustus 2008 13:54
erwin_w
Kijk, dan is je HD niet defect hoor.
Check eerst even in de BIOS of de CD herkend wordt, misschien iets met de aansluiting o.i.d.
Weet je ook of de installatie-cd bootable is?
Als deze dus niet bootable is dan zou je de bootdisks moeten downloaden (ik dacht in totaal iets van 6 x FD nodig) en daarmee de pc opstarten en de installatie-cd in de cd-rom laten zitten.
Daarmee zou je weer moeten kunnen installeren.
PS, je vorige probleem had waarschijnlijk met je MBR te maken, die had je kunnen herstellen zonder de HD te formatteren.
14 augustus 2008 13:58
davy16
Ik heb in de BIOS nog ??n en andere dingen veranderd en nu werkt de CD rom wel en kan hij geinstalleerd worden.
Instellingen welke hij eerst moest nemen stonden goed maar andere gegevens waren fout.
Nu kan Windows XP er wel op.
Kan jij misschien ook een TIP geven hoe er 2 HD in 1 pc kan??
Want bij de ene is moederbord kapot en we willen dan 2 HD in 1 pc
14 augustus 2008 14:20
erwin_w
Ik weet niet precies welke systeem je gebruikt maar er zijn IDE-controllers te krijgen die in een PCI-slot geplaatst kunnen worden.
Daardoor heb je mogelijkheid om uit te breiden.
Mocht je ruimte hebben op de IDE-kabel kan je er gemakkelijk een tweede bij plaatsen, hou wel even de jumperinstellingen in de gaten (master/slave)
14 augustus 2008 16:26
davy16
ja er zijn nog 2 aansluitingen over die in die hd kunnen.
Hoe zet je dat Master / slave neer??
En je kan toch ook tijdens het opstarten de hardeschijf kiezen op welke je wilt?
14 augustus 2008 16:44
erwin_w
Op de achterkant van de HD/CD/DVD e.d. kunnen jumpers zitten (van die kunstof brugjes die je over metalen pennetjes kan schuiven, verklaring hoe en wat staat op de HD/CD/DVD), daarmee stel je in wat de master en slave wordt.
De Master is meestal de HD waarvan je ook opstart, dus gebruik die als de HD waarop je OS geinstalleerd wordt.
In de BIOS geef je aan op welke partitie je de OS installeert, staat eigenlijk een beetje los van hoe je de master en slave instelt.
14 augustus 2008 16:48
davy16
ja maar ik kan dit dus nergens vinden om dit tekunnen instellen onder wat moet dit staan?
14 augustus 2008 17:05
erwin_w
Wat ik onderaan had geschreven in het vorige bericht klopt niet, vergeet dat maar.
In de BIOS zorg je er voor dat je de HD's zichtbaar worden, zijn deze zichtbaar dan geef je tijdens de installatie van Windows XP aan op welke partitie je deze geinstalleerd wilt hebben, deze worden vanzelf zichtbaar tijdens de installatie.
14 augustus 2008 17:21
davy16
Ja nu heb ik een klein probleempje:S
De PC kan niet meer aan want er komt geen stroom heb ik dan iets geraakt?
15 augustus 2008 14:27
arjan_sa
Misschien, probeer eens aan te zetten met zo min mogelijk hardware.
Werkt dat wel, dan moet je een nieuwe voeding kopen omdat de ene die je nu heb niet goed genoeg is
[toelichting @ hieronder]
Stel hij gaat niet meer aan, dan zou het kunnen dat hij nieuwe hardware erin heeft zitten waardoor de voeding het niet meer aan kan > niet goed genoeg is voor de hardware die hij nu (erbij) heeft;).
15 augustus 2008 14:30
blacksorcerer
[offtopic]@Arjan_sa: Beetje vreemde conclusie dat de voeding opeens niet 'goed genoeg' is als de pc niet meer aangaat? Hij geeft immers niet aan dat hij nieuwe hardware heeft geplaatst. En mocht die 2e hdd al een nieuwe zijn, dan zou dat in stroomverbruik bij het opstarten niet het probleem moeten zijn. Iets nieuws kopen is dan misschien wel het laatste wat hij moet doen, zolang hij niet weet wat er aan de hand is?[/offtopic]
Zoals Arjan al zegt, even met zo weinig mogelijk hardware aansluiten, om te testen of er iets kapot is gegaan, of dat er iets verkeerd geconfigureerd is (zoals de jumpers op een moederbord of harde schijf).
Voordat je zoiets doet met hardware, sowieso even alle stekker ook van de stroom af en het liefst ook even je pc een paar minuten laten staan, omdat er vaak nog een beetje spanning op zit ;)
15 augustus 2008 17:13
davy16
jah maar ik heb die ene HD al weggehaald maar hij gaat nog niet aan?
Kan ik misschien een draadje hebben geraakt en dat die eruit is gegaan waardoor die niet aan gaat
15 augustus 2008 19:06
arjan_sa
Dat zou heel goed kunnen;).
Kijk ff of alles er nog goed in zit, kijk ook even of er eventuele lampjes branden op je moederboard. Kijk ook of alle kabels goed aangesloten zitten.