Probleem
Een tijdje terug heb ik een nieuwe 16 GB usb flash disk gekocht.
In heb begin had ik er totaal geen problemen mee. Totdat ik hem er uit haalde zonder veilig verwijderen. Het heeft bij geen enkele ander usb apparaat tot problemen geleid, maar bij deze dus wel.
Wat er gebeurd
Als ik de usb stick nu in de computer steek en wil openen krijg ik een melding dat hij nog niet geformatteerd is.
Als ik hem wil formatteren (snel of gewoon) dan krijg ik een melding dat hij het formatteren niet kan voltooien.
Wat heb ik ondernomen?
ik heb google afgestruind met zoek acties als damaged partition, usb.
overal krijg ik data recovery tools maar ik kan nergens een herstel applicatie vinden.
p.s ik heb hem uit de V.S besteld (ebay) en heb geen bonnetje, dus terug naar de winkel zit er niet in
alvast bedankt
07 september 2008 12:28
arjan_sa
waarschijnlijk is je USBtje defect geraakt(kortsluiting ofzo) toen je 'm eruit haalde waardoor hij 'm niet meer kan lezen -> zegt dat je 'm moet formatteren wat ook niet wil lukken want hij kan 'm niet meer lezen/beschrijven.
07 september 2008 12:30
masterwillems
Wat je kan proberen is om hem in een computer te stoppen waar een Linux versie op zit. Linux gebruikt een andere filesystem en kan hem daardoor misschien wel zien, als hij hem ziet dan moet je hem gewoon veilig verwijderen en misschien dat hij het dan weer doet.
Voor de volgende keer als je een USB stick koopt en je wilt veilig verwijderen niet gebruiken, klik dan met je rechter muisknop op de USB stick en ga naar eigenschappen. Ga dan naar het tabblad hardware en zoek je USB stick daar op, klik dan op geavanceerd en ga dan naar het tabblad policies (2e van links) en selecteer dat je hem wilt optimaliseren voor snelle verwijdering.
Hierdoor staat er geen stroom op de usb stick als je niks ernaartoe copieert of als je niet de folder open hebt staan en kan je hem dus veilig verwijderen.
Ook zorgt het er voor dat de cach gelijk leeg gegooit word als je hem niet meer gebruikt (waardoor je dus geen corrupted files kan krijgen door snelle verwijdering.)
07 september 2008 13:14
louwrens
Ik heb dat ook met onze XD kaart van de onze dig. cam.
XD kaart direct int slot -> format melding.
XD kaart in de cam en dan via de usb kabel -> nergens last van.
@Druipsnuit: in elke pc zo?
07 september 2008 14:20
jaspervh
misschien heb ik een oplossing: misschien ken je Ubuntu wel. dat is een gratis OS. je kan er gratis een cd van bestellen maar je kan hem ook downloaden. die heeft een hele goede partition manager in zich, en die kan de beschadigde partitie lezen en hem herstellen. werkte ook bij mijn SD kaart.
07 september 2008 14:52
druipsnuit
oke bedankt voor de reacties tot zo ver.
Ik heb geen linux dus msschien bij me stage bedrijf, maar die draaien centos.
Weet er iemand misschien een windows applicatie die dit ook kan doen ?
07 september 2008 16:01
masterwillems
[quote=120138]
Het gaat er om dat Linux een andere file system gebruikt en hierdoor mogelijk de stick wel ziet.
Oftewel op een Windows pc zal je niet veel vinden.
07 september 2008 16:24
kaboomski
Ik heb zelf een U3 usb stick, en als ik hem aansluit op mijn laptop doet hij het, en als ik dan data overzet doet hij het voor de eerst 30 ? 40 mb, daarna stop 'ie. Als ik het op een andere pc probeert, dan werkt het allemaal naar behoren. Misschien lukt het als je het probeert op een andere pc? Of had je dit al geprobeerd?
07 september 2008 16:47
arjan_sa
@Druipsnuit
Zoals Jaspervh al zei, Linux = gratis (aan te vragen).
Die kan je zelfs gebruiken zonder 'm te installeren (dmv een live CD/DVD).
Probeer linux als laatste reddingsmiddel.
Maar doe 'm eerst op een windows pc. Dan weet je iig of het aan jouw pc ligt of niet
07 september 2008 19:11
druipsnuit
Ik heb het geprobeerd met mandriva (linux distro). Deze heeft een ook partition manager.
Deze zag maar 8mb op de usb stick staan :S
het enige wat ik kan bedenken is dat hij hardware-matig kapot is.
Als iemand nog een idee heb hoor ik het graag
08 september 2008 12:19
erwin_w
Had je software bij deze stick zitten?
Ik had een dergelijk probleem en was dus alle opslag kwijt, nadat ik deze middels de bijbehorende software had geformatteerd heb ik alle opslagruimte weer terug incl. een te beveiligde map.
Ik weet niet welk merk en type stick je hebt anders kan je eens op hun site kijken voor speciale software.
08 september 2008 12:34
druipsnuit
@ erwin_w
Nee er zat geen software of belangrijke data op.
Er stond geen merk op o.i.d (was geloof ik iets japans, de verpakking heb ik al weggegooid)