-
lorre851
Hallo TWrz,
Ik zit met een erg gecompliceerd probleempje: ik heb op een oude computer, op een schijf van 80GB, Windows XP PRO proberen te installeren. Maar na het kopi?ren van de bestanden en de eerste reboot, zei hij "FOUT TIJDENS LADEN VAN BESTURINGSSYSTEEM". Ik heb dan ook met de Home en de Media Center Edition geprobeerd, maar dat gaf evenveel resultaat.
Nu heb ik XP opnieuw ge?nstalleerd op een 40GB schijf, en daarna werkte hij wel. Nu heb ik via de Windows op de 40GB schijf, een XP ge?nstalleerd op de 80GB schijf. Die installatie wil ik behouden.
Nu, deze 40GB schijf is bijna kapot, de S.M.A.R.T. heeft het al begeven en ik kan maar een partitie maken van 30GB: kortom, ze staat op crashen.
Ik wil dus een bootloader (om het even welke) proberen te installeren op de 80GB schijf, zodat ik de 40GB kan afkoppelen.
Op google vond ik steeds de oplossing dat je in de herstelconsole eerst BOOTCFG /REBUILD moest doen, daarna FIXBOOT en FIXMBR.
Maar bij de FIXBOOT zegt hij: "KAN DE SYSTEEMPARTITIE NIET VINDEN"
Dus: ik moet een bootloader vinden die:
- XP kan vinden
- niet 'FOUT TIJDENS LADEN VAN BESTURINGSSYSTEEM' geeft
(ps: de bios is geflasht en is nu up-to-date, maar hij kreeg nog steeds FOUT TIJDENS LADEN VAN BESTURINGSSYSTEEM)
25 september 2008 20:40
-
zone
Probeer eens een linux te installeren (ubuntu) en kijk of hij boot . En probeer dan xp erbij te installeren ..
25 september 2008 21:23
-
louwrens
"Ik heb dan ook met de Home en de Media Center Edition geprobeerd, maar dat gaf evenveel resultaat."
die 80GB is halfdood denk ik dan... zegt S.M.A.R.T daar ook wat over?
""KAN DE SYSTEEMPARTITIE NIET VINDEN" staat er wel een partitie op?
25 september 2008 21:54
-
unknown
ik heb ook wel eens zonder bootloader gezeten. Wat ik zelf altijd doe: installeer een secundair besturingssysteem ( het liefst dezelfde als de primaire ) en kopie?r de juiste bestanden die nodig zijn voor het booten naar de hardeschijf met de primaire os. Dan: systeembeheer->computerbeheer->schijfbeheer, dan ga je met de rechtermuisknop op de hd met primaire os, en klik je op actief markeren.
26 september 2008 07:05
-
lorre851
@Zone: Ja, maar dan zit ik nog eens met een linux opgescheept ook. Ik zou slechts 1 besturingssysteem willen hebben op 1 harde schijf.
@Louwrens: nee, het is enkel de 40GB die kapot is. De 80GB is net nieuw. En op beide schijven staat een partitie en het OS Windows XP. En die 40GB schijf is primair.
@Sander: ik kan niet helemaal volgen. Welke bestanden moet je dan kopi?ren naar je primaire vaste schijf?
26 september 2008 12:11
-
unknown
ik zal het even iets duidelijker uitleggen.
Je bootloader doet het niet, waarschijnlijk missen er bestanden en/of zijn ze corrupt.
Als je een nieuwe os installeert, maakt die automatisch bootbestanden aan.
Als je de bootbestanden van het nieuwe os naar het oude os kopieert, en dan de nieuwe os verwijdert. zou het in principe moeten werken. Wel moet je eerst even googelen welke bestanden bij welk os nodig zijn voor het booten, & dus welke je moet kopi?ren
26 september 2008 19:03
-
leviathan
27 september 2008 14:46