-
revolution
Hallo mensen,
Wilde even de experts hiero een vraagje stellen.
Bij het formatteren van mijn laptop heb ik de harddisk van 80gb ingedeeld in lokaal station C en station D.
Nu gebruik ik 40gb in C en derest bij D. Maar al die tijd heb ik D niet gebruikt. En begint station C een beetje vol te raken. Kan ik extra geheugen van D bij C zetten of is dit onmogelijk??
Verder kan ik D niet gebruiken als ik op de station klik vraagtie of ik t wil formatteren.. moet ik gewoon ok drukken of speciale handelingen verrichten?
Graag instructies en of tips alvast bedankt!!!...........
07 oktober 2008 18:29
-
erwin_w
Je hebt de partities wel gewijzigd maar de D-schijf waarschijnlijk nooit geformateerd, daarom dat je die niet kan benaderen.
Is niet erg als je deze ruimte bij C wilt krijgen.
Maak gebruik van ??n van de partitie-programma's die hier met regelmaat genoemd worden om partities opnieuw in te delen.
Voorbeelde zijn:
- Paragon Partition Manager
- Partition Magic.
ZIjn beide betaal programma's maar hier op TW staat ook GParted, is een live-cd waarmee je de boel kan indelen.
07 oktober 2008 18:48
-
revolution
Ja maar voordat ik ze opnieuw indeel met Gparted moet ik dan D formatteren of niet..?
En hoeveel van de 80gb stel je voor dat ik dan bij doe bij C wat is het handigst?
En wat bedoel je met live-cd?
Sorry als ik domme vragen stel maar uhhmm ik ben niet echt ervaren op dit gebied.
07 oktober 2008 18:51
-
erwin_w
Domme vragen ken ik niet, domme antwoorden wel.
D hoef je niet eerste te formatteren, weinig nut want je voegt de partities samen.
Hoeveel je wilt gaan gebruiken ligt helemaal aan wat je op de D wilt gaan zetten, zijn het alleen maar documentjes dan kan je gerust 20Gb overhouden voor D, die andere 20Gb zet je dan bij C.
Een live-cd is een cd waarmee je de pc mee kan booten vanaf die cd, je kan de applicaties dan direct gebruiken zonder dat je Windows hebt gestart, je doet zeg maar alles voordat Windows wordt gestart.
PS, je C-schijf zit vol maar heb je al eens een volledige schijfopruiming gedaan m.b.v. bv CCleaner en dan, mits je systeem verder goed werkt, de systeemherstelbestanden verwijderd, dit scheel namelijk enorm m.b.t. de schijfruimte.
07 oktober 2008 19:08
-
revolution
Ja ok, dus je zegt eerst dus wat geheugen van D naar C overzetten en dan dus D formatteren neem ik aan?
O ok dus het is noodzakelijk een startup/live cd te maken? Pff haha met mijn magere kennis gaat dat zeker mis. Maar goed heel erg bedankt en ik ga het proberen met Gparted.
(en jah mij pc is helemaal in orde doe wekelijks defragmenteren en CCleaner draai ik altijd. Schijfopruiming altijd dus wat dat betreft is mij laptop wel netjes. Maar toch wil ik wat geheugen bij de C zetten.)
Even tussendoor nog een ander vraagje :P ! Ik maak gebruik van een router en wou dus in mijn instellingen komen door in mijn adresbalk ''http://192.168.123.254'' te typen, maar dan krijg ik dus een blanco pagina met de tekst ''busy'' echt heel weird. Weet iemand misschien hoe dit komt?
07 oktober 2008 19:35
-
erwin_w
Eerst even dit, niet twee vraagstellingen door elkaar doen, open desnoods voor je andere vraag een nieuw topic, zo blijft het overzichtelijk.
We gaan nu gewoon verder met je eerste vraag.
Laten we niet praten over geheugen maar schijfruimte, zijn twee verschillende dingen.
Je zet dmv de live-cd 20Gb data van de D naar de C, eventueel formatteer je toch eerst even de D-schijf (om niet voor verrassingen komen te staan)
Je houd dan 20Gb over voor de D-schijf.
07 oktober 2008 19:42