-
easyboarder
Beste Tweakers,
Ik zit hier bij een vriendin van me en de bedoeling is om haar PC opnieuw te installeren (formatteren en installeren).
Wat is nu het probleem; elke keer als ik de pc opstart vanaf cd, kom hij tot het punt waar ik de partitie moet kiezen. De fout is dat ik geen enkele schijf/partitie zie, en als ik een willekeurige toets indruk krijg ik een bluescreen. Er staat echter geen fout in de bluescreen, alleen dat Windows is afgesloten.
Ik heb al in de BIOS gekeken of er schijf instellingen zijn die ik aan kan passen, dit is niet het geval. De schijf bevatte wel een recovery partitie (die overigens niet werkt) dus deze heb ik verwijderd, en ook hierna kom ik niet verder in de installatie..
Is er iemand die dit probleem herkend en er hopelijk een oplossing voor heeft?? Ik heb geen idee hoe ik deze fout moet 'Google-en'.
Gr's
EasyBoarder
EDIT:
Ik heb de installatie met verschillende cd's en cd-rom spelers geprobeerd (ook DVD-ROM) maar niets werkte. Ook de originele Windows XP Home SP2 cd niet.
18 oktober 2008 13:32
-
bj farmore
Misschien moet je iets in de bios over SATA anders instellen. Dat hij nu op SATA staat ingesteld en dat herkent XP van zichzelf niet.
Kun je ook ergens een optie in de bios vinden die SATA in IDE zet? Of dat je iets als AHCI op disable kunt zetten?
18 oktober 2008 14:07
-
easyboarder
Daar heb ik inderdaad ook naar ziten zoeken, maar zulke opties zitten er niet in (Minder uitgebreide MSI BIOS).
IK kreeg net van een vriend het idee om het eens met een apparte SATA-Driver vanaf floppy te proberen, dus dat ga ik nu even doen. Alvast bedankt!
18 oktober 2008 14:51
-
stephan90
Kan het kloppen dat er eerst Vista op de pc stond en je er nu XP op wilt zetten? Zo ja, dan heb je eens kans dat het niet gaat lukken.
Vista gebruikt namelijk SATA hardeschijven en deze worden niet herkend door XP, dat zou de verklaring kunnen zijn dat je in het partitie-menu geen schijven ziet.
18 oktober 2008 23:01
-
easyboarder
@ Stephan90
Bijna goed. Er zat standaard Windows XP Home op de pc.
Ook zit er inderdaad een SATA schijf in. Ik ben er achter gekomen dat de installatie inderdaad apparte SATA drivers vereiste, het is me nu dan ook gelukt
Maar wat jij zegt is niet helemaal waar; in de standaard (non-SP) versie van Windows XP zitten z.h.a. geen SATA drivers. in de SP1-2 versie van deze software echter wel! maar aangezien dit een merk pc was met een anders dan normaal moederbord, had ik hiervoor andere drivers nodig.
Bedankt allemaal!!
EDIT:
In Vista zitten inderdaad meer sata drivers, die had ik er wel zonder problemen opgekregen als ik had gewild
20 oktober 2008 11:54
-
kyentei
Netjes gedaan Easyboarder, ik wilde je alleen nog even de hint geven zelf een XP installatie cd te maken voor deze vriend(in) waar de drivers al bij inbegrepen zitten, zodat het de volgende keer wat soepeler verloopt.
20 oktober 2008 11:57
-
easyboarder
Thnx Kyentei,
Dat is inderdaad een goed plan. ik wilde al een recover image op hun pc zetten, maar dit is misschien een iets praktischer idee.
20 oktober 2008 12:03
-
stino
Je moet je Bios miss flashen of het kan gewoon zijn dat de schijf aan het begeven is... heb ik laatst ook gehad. dus....
21 oktober 2008 07:09
-
masterwillems
[quote=121553]
Flash van de BIOS kan het probleem oplossen maar is niet 100% effectief.
met het programmatje
Nlite kan je drivers, service packs, updates, en nog meer in de Windows installatie CD stoppen.
21 oktober 2008 10:04
-
easyboarder
klopt, Nlite is ene handig progje, heb er al ooit mee gewerkt. maar ik denk niet dat het nut heeft. Ze hebben 6 jaar gewerkt met hun vorige install, over 6 jaar is er vast wel iets stuk aan die pc :p zo niet, weet ik wat ik moet doen.
Bedankt allemaal!
21 oktober 2008 17:22