Meestal heb ik tussen de 42 en 55 processen draaien. Nu vertelde iemand mij dat de computer sneller en efficienter draait wanneer er zo weinig mogelijk processen draaien. De praktijk leert dat een redelijk deel van de lopende processen niet nodig zijn. Ik zou eens willen weten welke processen ik uit zou kunnen schakelen en hoe ik dat op een goede manier doe. (Heeft iets met boot.ini the maken dacht ik, maar wil niks beschadigen)
Hierbij 2 screenies van mijn processen. Wie kan mij vertellen welke er uit kunnen en hoe dat moet.
Hiernaast heb ik in de taakbald rechtsonder twee programma's draaien die ik nooit nodig heb. Het gaat om:
- Synchronisatie Mediamap/Acer E-Console (blauw rondje met lichtblauw en geel pijltje)
- Aspire Wizard (Blauw viekrantje met witte A)
Wie kan mij vertellen hoe ik die uitzet? Heb het gevoel dat het ??n met het ander te maken heeft.
27 oktober 2008 17:08
bytewolf
Aan het feit dat de processen aanstaan kun je in ieder geval al ??n ding afleiden: ze zijn opgestart ;)
De volgende stap: zorgen dat ze niet meer worden opgestart...
De eenvoudigste oplossing die ik kan bedenken (en de veiligste): Download het programma TuneUp Startup Manager, waarmee je kunt voorkomen dat onnodige programma's worden opgestart (het is wel een trial, maar gelukkig blijven je wijzigingen wel gewoon werken na de trial... )
In vista zit hier overigens standaard een programma voor bij (XP weet ik niet) maar TuneUp is qua gebruiksvriendelijkheid toch iets beter (dan staat er ook bij of wordt aangeraden het programma uit te zetten en belangrijke processen kun je niet uitzetten)
Ps. en dit hangt inderdaad samen met de icoontjes in je taakbalk, dus die kun je zo ook uitzetten
Het zou enorm helpen als je gewone stijlen gebruikt, je uxtheme.dll gewoon laat en gewoon WinXP theme gebruikt.
27 oktober 2008 19:40
bytewolf
[quote=121812]
Hmm... dat had ik niet eens gezien van de screenies :P
Ik weet niet zo heel veel van XP, maar ik denk toch dat als je computer traag werkt dat eerder door een theme komt (helemaal een aero-style theme, lijkt me) dan door een paar kleine overbodige processen...
27 oktober 2008 20:06
mattnl
[quote=121813]Hij heeft een neppe vista look a like visual style, wat scheelt et nou als je je uxtheme.dll normaal houd? Je hebt mooie officiele microsoft stijlen (o.a Royal Noir en Official Embedded te vinden op deze site) die ik gebruik en die vreten geen RAM of snelheid o.i.d.
27 oktober 2008 20:28
unltd
Maakt helemaal niets uit, een gepatched uxtheme staat gewoon toe om unsigned visual styles te gebruiken, meer niet.
Gebruikt ook geen extra RAM o.i.d.
XP laad die uxtheme.dll, patched of niet.
Om (beetje) RAM winst te hebben moet je gewoon de service uitschakelen
Start -> Uitvoeren -> services.msc -> Themes -> Uitschakelen.
Wil je minder processen?
Start -> Uitvoeren -> msconfig -> Services, vink Verberg alle microsoft-services, alles uitschakelen.
Start -> Uitvoeren -> msconfig -> Opstarten, alles uitschakelen
En ziedaar, minder processen.
27 oktober 2008 21:22
maverick
Ik heb TuneUp geprobeerd, en ik moet zeggen: Wat een cool programma! Visueel en functioneel heel erg mooi. Heb een stuk of tien processen stopgezet zonder problemen. Heb daarbij gewoon de aanwijzingen van de StartUp Manager gevolgd. Computer start nu duidelijk sneller op, en hij loopt ook niet meer continu te koelen. Bovendien loopt de cpu ook niet meer zo hard, ongeveer 3 a 4% bij stationair op bureaublad. Was om en nabij 15%.
Dus het is er zeker niet minder van geworden. Iedereen bedankt voor de tips!
27 oktober 2008 21:22
bytewolf
@Unltd
Is dat niet alleen voor Vista? En zo nee, dan niet alleen voor XP Pro & Vista? Ik kan me namelijk herinneren dat ik daar een keer vrij lang naar op zoek ben geweest toen ik nog XP gebruikte...
En dan nog iets: een normale gepatchete uxtheme zal niet meer RAM gebruiken, dat geloof ik best, maar het lijkt me dat als je bijv. Vista-style probeert in te stellen er wel degelijk meer RAM gebruikt wordt... (Ik weet niet precies hoeveel van de vista-effecten erbij zitten, maar met bijv. transparency en animated buttons moet dat toch haast wel...? Ik kan me niet voorstellen dat Windows zo'n inefficient Visual Theming syteem heeft... :P ) En daar komt nog eens bij dat de uxtheme toch ?cht niet geladen wordt bij classic style, dus die is zeker sneller... (Mjah...vooral als je gewoon een trage PC hebt :P)
@Maverick
Graag gedaanIk vind het zelf ook een geniaal programma ^^
27 oktober 2008 21:58
unltd
uxtheme.dll/XP heeft geen transparantie ,'vista-effecten' of 'animated buttons'.
Gewoon zelfde resources als Luna theme, alleen dan bewerkt.
27 oktober 2008 22:14
bytewolf
[quote=121824]
In dat geval heb ik niets gezegd ;)
Ik heb ook wel eens ?cht bijna identieke aero-styles gezien op XP... Maar dat zal hier dan wel niets mee te maken hebben.