[size=18]
Review - Windows 7 M3 pre-b?ta build 6801[/size]
Door Casper Mansveld
De installatie
De installatie van Windows 7 is qua werking exact hetzelfde. Het eerste wat mij opviel was dat je de licentie code niet tijdens de installatie kan invullen. De installatie verliep zeer snel, sneller dan die van Vista, en volgens mij zelfs sneller dan die van Windows XP. Microsoft heeft echter niet echt iets veranderd aan de installatie.
De eerste start
In tegenstelling tot Vista kreeg ik niet het MS-DOS-achtige scherm te zien met daarop de mededeling dat Windows voor de eerste keer wordt gestart. Er stonden verschillende mededelingen, een aan de scherpte van het beeld te zien kon ik daar uit opmaken dat mijn video-kaart drivers gereed waren. Na een tijdje kreeg ik de "setup" te zien waarin ik een gebruikersnaam en wachtwoord kies. Deze is gelijk aan die van Vista, op ??n ding na; dit is het moment waarop je de licentie code invoert. Nadat ik mijn Vista RC1 code had ingevoerd (deze werken met Windows 7) kon ik verder. Ik kreeg geen test te zien over mijn hardware. Tijdens deze setup moest ik wel alvast een draadloos netwerk bij mij in de buurt kiezen.
Drivers
Tot mijn grote verbazing hoefte ik geen drivers te installeren. Toen ik Windows opstarte had ik geluid, draadloos Internet, scherp beeld, Aero, SD kaart ondersteuning en webcam ondersteuning! Bij Windows Vista moest ik zeker een stuk of 10 drivers installeren (videokaart, geluidskaart, etc.), hetzelfde geld voor Windows XP. Maar voor Windows 7 hoefte ik niks te installeren, alle drivers stonden er al op. Natuurlijk zijn er ondersteunende tools beschikbaar (hardware setup, eigen wifi client, etc). Ik kon bij Windows Update kiezen om deze te installeren, of niet. Kortom: alles ging vanzelf.
De activatie
Zoals ik al eerder vermeld had: Windows Vista RC1 code's zijn compatible met Windows 7, en Microsoft's activatie-systeem laat dit ook gewoon toe. De activatie zelf is gelijk aan die van Windows Vista. Ik heb via telefoon geactiveerd, en dit werkte gewoon. Nadat ik de lange code had ingevoerd was mijn Windows 7 legaal.
Stabiel
Opvallend aan Windows 7 is dat het heel erg stabiel is. Ik heb nog geen echte fouten gehad, en Windows 7 is erg snel. Windows Vista compatible software is trouwens gewoon compatible met Windows 7. Dit alles is erg bijzonder omdat we hier over een b?ta spreken. De Windows Vista b?ta was helemaal niet stabiel namelijk.
SuperBar
??n van de nieuwe functies in Windows 7 is SuperBar, dit is een vernieuwde taskbar, met meer mogelijkheden en die veel prettiger werkt. Deze is niet standaard geactiveerd, en is alleen te gebruiken als je een hack toepast. Maar het is het allemaal waard. De nieuwe taskbaar ziet er bijzonder uit, en heeft een praktisch systeem voor het systeemvak. Systeemiconen worden standaard neer gezet in het systeemvak zelf (dus volledig zichtbaar). En iconen van bijvoorbeeld Windows Update, een virusscanner of Windows Live Messenger komen achter een pijltje te staan. Als je op dat pijltje klikt breid het systeemvak zich niet uit, maar opent er een apart venstertje, wat toegang tot de andere iconen bied. Je kan zelf instellen welken iconen er staan.
Ook het taakbalk-gedeelte is erg praktisch. Er staan standaard drie iconen (IE8, WMP, Windows verkenner), en als je op ??n van die iconen klikt verdwijnt hij en gaat hij over in een venster. Voor welke programma's dit geld kan je zelf instellen. Meerdere vensters van hetzelfde programma (Word, Excel, IE, MSN) worden op een slimme manier bij elkaar gezet, zodat je er met je muis overheen kan gaan en je een miniatuur overzicht krijgt (zoals in Windows Vista). Van daaruit kan je venster wegklikken. Verder heb je nog een klein pijltje rechts van ??n groep waarmee je bijv. veel gebruikte commando's kan uitvoeren.
Oudere software
Wat mij heel erg verbaasde was dat oude software volledig compatible is. En dan heb ik het hier niet alleen over Word, WLM en je favoriete simpele software. Maar over dingen als virusscanners. Kaspersky Internet Security 2009 is volledig compatible met Windows 7 en werkt perfect.
Bugs
Tot nu toe heb ik nog geen echte bugs kunnen ontdekken. Wel zit er een hele kleine glitch in de animatie van de startknop. Tot nu toe heb ik verder nog niks kunnen ontdekken.
Overige nieuwe functies
Aero shake en de stabieliteitsmeter zijn 2 van de nieuwe functies van Windows 7. Met Aero shake kun je door met een venster te "schudden" alle overige venster minimaliseren. Dit is handig als je p*rno kijkt en ondertussen in calculator bezig bent (wanneer je dat doet ben je wel erg vreemd:P); even shaken je je houd calculator over. Als je daarna nog een keer het venster laat schudden kan komen de vensters weer terug in hun vorige staat en volgorde. Een andere functie is de stabieliteitsmeter. Hiermee kan je op basis van computergegevens opmeten met een cijfer (1-10) hoe stabiel je computer is. Dit op basis van gegevens uit uren, dagen, weken, maanden en zelfs jaren.
[b]Dit was mijn review over Windows 7, hieronder staan nog enkele screenshots, om je een beeld te geven van hoe Windows 7 er uit ziet.
[size=14]
Einde[/size][/b]
[IMG]http://img206.imageshack.us/img206/8539/97484508fe3.th.jpg[/IMG]
[IMG]http://img206.imageshack.us/img206/5871/31531380rj0.th.jpg[/IMG]
[IMG]http://img206.imageshack.us/img206/8052/14823051kp5.th.jpg[/IMG]
[IMG]http://img206.imageshack.us/img206/128/16926140hl5.th.jpg[/IMG]
[IMG]http://img206.imageshack.us/img206/7061/67463184jx5.th.jpg[/IMG]
--------------------------------------------------
Ik heb dit gemaakt om mijn ervaring met Windows 7 aan jullie te delen. En de screenshots omdat iemand er om vroeg.
Vragen over Windows 7 beantwoord ik graag;)