-
mitashi
Hallo,
ik zit weer eens met een probleem (wat moet ik toch zonder TW:D).
Ik heb 2 harde schijven, ??n 300GB SATA. En ??n 120GB IDE schijf. Aangezien ik het vermoeden heb dat mij PC freezed dankzij de 120GB, wil ik hem er gewoon helemaal uithalen.
Zodra ik de schijf er uit heb gehaald, start de PC mijn Windows niet meer, er komt gewoon een _ te staan, die een beetje knippert(je kent het wel). Ik denk dus dat het te maken heeft met Master/slave gedoe.
19 november 2008 19:44
-
jasonpoll
Dan het zijn dat de map Windows op je 120 gb hdd staat? omdat je dan geen OS meer hebt;)
19 november 2008 19:45
-
masterwillems
Aangezien je 1 IDE hardeschijf hebt en 1 SATA hardeschijf kunnen we het master/slave verhaal van de lijst schrappen want je hebt geen master/slave met SATA.
Ik heb ook zo'n vermoede dat de Windows map op je 120gb hdd staat.
19 november 2008 19:48
-
jasonpoll
Offtopic: whaha, ik had het goed(A)
19 november 2008 19:49
-
mitashi
Zit er geen Master/slave meer op SATA?! Weer wat geleerd
Ja het klopt, op die HDD staat Vista, maar die gebruik ik niet meer, en op de andere staat XP. Echter staat de Dual-boot er nog wel in.
Kan het daar mee te maken hebben? En kan ik de Dual-boot verwijderen vanuit Vista, want de IDE freezed om de haverklap, en daarna de hele computer.
19 november 2008 19:50
-
wesley123
[quote=123537]
Ja, dan moet je via de bios instellen dat hij van die SATA boot, dan zou het moeten wrken
19 november 2008 20:17
-
mitashi
Als het goed is heb ik dat al gedaan, ik snap er niks van.
Dan ga ik naar de BIOS, en eerste prioriteit is SATA, tweede is DVD.
19 november 2008 20:18
-
masterwillems
[quote]a het klopt, op die HDD staat Vista, maar die gebruik ik niet meer, en op de andere staat XP. Echter staat de Dual-boot er nog wel in.
Kan het daar mee te maken hebben? En kan ik de Dual-boot verwijderen vanuit Vista, want de IDE freezed om de haverklap, en daarna de hele computer.[/quote]
Dat word de bootmanager van Vista gebruikt en niet van Windows XP, misschien dat je iets hebt aan dit
Artikeltje.
Het word voor jou pas interessant als hij over het tooltje "vista boot pro" begint.
19 november 2008 20:20
-
mitashi
Ok bedankt, zal het eens doorlezen, maar het maakt niet uit zeker dat ik een ander programma ervoor heb gebruikt? geloof EasyBCD.
19 november 2008 20:23
-
masterwillems
[quote=123544]
Kan je volgensmij ook gewoon gebruiken ja:) maar word niet uitgelegd in dat artikeltje dus moet je zelf weten hoe het werkt ;)
19 november 2008 20:25
-
mitashi
oo, het is dus zeg maar de bedoeling dat ik het zo doe als daar staat, dat programma installeren enzo!
19 november 2008 20:30
-
masterwillems
[quote=123546]
Nee, in dat artikeltje staat er hoe dat programmatje werkt, maar als je weet hoe EasyBCD werkt kan je die ook gewoon gebruiken zonder het artikeltje
19 november 2008 20:31
-
mitashi
Ja, dat snap ik. Maar in het artikel staat hoe ik ??n moet toevoegen, maar het gaat er bij mij toch om dat ik een moet verwijderen? of ben ik nou zo dom :P
ok, ik heb het dus gedaan volgens het artikel, maar dat was niet zo handig.
Tijdens het laden van windows loopt hij gewoon helemaal vast.
19 november 2008 20:37
-
masterwillems
Als je de 120gb hdd er uit haalt wilt hij wel Windows XP laden maar dat loopt dan verkeert? of laad hij dan Windows Vista?
19 november 2008 21:08
-
mitashi
Hij laad niks, ik zie mijn BIOS scherm, en dan dat _ knipperen.
Nu moet ik eerst van mijn laad-probleem af, hij werkt alleen in Veilige modus. En systeemherstel wil niet.
Dat is gefixed.
Nu weer over naar het echte probleem
19 november 2008 21:14
-
masterwillems
Werk je nu via Veilige modus van Vista of van Windows XP?
En als het goed is had je eerst 1 hdd van 300gb waar windows XP op stond, daarna wou je een dualboot proberen en had je een extra HDD gepakt en had je daar vista op geinstalleerd?
19 november 2008 21:23
-
mitashi
Nee, kijk.
Ik werk nu op de gewone modus van XP. daar ben ik alweer in.
In vista kan ik niet goed komen, want de 120GB HDD lloopt vaak vast al ik die gebruik, heel soms als ik die niet gebruik.
De 120 GB is geen Externe, maar een interne IDE schijf. Daar staat Vista op. maar daar kun ik dus niet in. Op de 300GB staat XP. nu wil ik de 120 GB eruit halen, vanwege de problemen, maar als ik die eruit haal, wil die niks meer laden, de bootloader komt niet meer tevoorschijn en het _ blijft eeuwig knipperen.
Als je het nog niet helemaal snapt, vraag gerust
19 november 2008 21:29
-
masterwillems
Nee ok, dan lopen we elkaar niet mis :P
Probeer anders eens met Easybcd je bootloader te selecteren, en als dat niet lukt, heb je nog je windows XP cd? Want dan kan je ook de hele bootloader vernieuwen.
19 november 2008 21:59
-
zone
Als je geen xp cd meer zou hebben , kan je ook nog altijd Gparted live cd gebruiken (denk ik toch).
19 november 2008 22:12
-
masterwillems
[quote=123562]
Gparted is om nieuwe partities te maken en daar zijn we niet mee bezig! We willen de bootmanager weer aan de praat krijgen en geen partities maken!
19 november 2008 22:19
-
easyboarder
Misschien handig: hangt hij ook vast als je in veilige modus Vista op probeert te starten?? Of duurt het misschien net lang genoeg om een taak uit te voeren? in dat laatste geval zou je in de bootloader van Vista in kunnen stellen dat je XP eerst pakt en verder geen lijst met besturingssystemen laat zien. Dan heb je als Vista zijnde, de voorrang gegeven aan XP om te starten.
En, heb je in je BIOS je 120GB schijf helemaaluit het boot menu gegooit?
20 november 2008 09:23
-
mitashi
[quote=123580]
Dat laatste niet , hoe doe je dat?
Ik zit nu in vista! wat moet ik nu doen dan?
Opvallend: Ik heb net in de BIOS alle dingen verwijderd die bij boot prioritie stonden, behalve de SATA HDD. toen de IDE eruitgehaald en toengaf hij aan select proper boot device. toen ik de IDE er weer in deed met zelfde bootdevice instellingen, werkte het wel.
20 november 2008 13:01
-
easyboarder
als je in Vista zit ga je naar de eigenschappen van 'Deze Computer' en kies je voor het tabblad 'Geavanceerd'. Klik dat op de knop 'Instellingen' bij 'Opstart- en herstelinstellingen'. Dan zie je boven aan een roll-down menu waar je kunt instellen welk OS je als eerst gestart wil hebben (welke bovenaan in de lijst van je boot manager staat dus). Ook kun je aan of uit vinken of je de lijst met besturingssystemen ?berhaubt wilt weergeven. ben je niet helemaal zeker van je zaak? Laat dat vinkje dan nog even staan, zodat je altijd terug kunt keren naar Vista.
Veel succes, laat ff weten of het werkte!
20 november 2008 13:28
-
mitashi
Ok, doe maar een slotje erop. was er zat van. heb 3 dagen geprobeerd, nu staat Windows er opnieuw op.
Toch bedankt voor de moeite
20 november 2008 17:59