Ik vondt het in deze link: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=180679
Mijn vriend had dit probleem ook en hij had een illigale versie van WinXP. Ik zeg niet dat het perse daardoor is, ik zij: "Zou het misschien kunnen dat je een illigale versie hebt van Windows XP?". Hiermee vroeg ik het gewoon. Hij kan kijken of hij een sticker op z'n pc vindt met zijn product key op, zoja kan hij kijken met welke key WinXP is geactiveerd. Als deze dezelfde zijn blijkt het dus geen illigale versie te zijn. Als deze verschillen kan hij de key aanpassen en kijken of dat hielp. Als hij geen sticker vindt kan het wel zijn dat hij illigaal is.
02 januari 2009 13:49
mitashi
@Lolleflikker, er hangt een Vista sticker op, daarmee heb ik deze PC gekocht.
@Blacksorcerer Het lijkt me inderdaad ook sterk dat het door illegaliteit komt, als iemand een gewone CD upload zou die toch precies hetzelfde zijn, maar goed, laten we het eerst normaal proberen op te lossen:)
Ik heb het auto restarten uitgezet, kijken of het helpt. Als het niet helpt ga ik met dat logboek bezig:)
Dit vond ik op het net:
ik weet het al wat het was. mijn pc was te hoog ingesteld kwa geheugen. het geheugen kon het niet aan. heb het nu een stand lager gezet en alles doet het weer.
bedankt voor alles
groetjes ties
Hoe doe ik dat?
02 januari 2009 13:49
thobe
Misschien kan de cd wel het zelfde zijn, maar de manier waarop je voorbij de activatie komt kan dan het verschil maken. Veel cracks zitten (zonder dat mensen het vaak weten) vol met andere aanpassingen aan het systeem, zodat je Windows instabiel word. Daarnaast gebruik je ook een theme patcher lijkt mij. Sommige mensen hebben ook last van instabiliteit door het gebruik daarvan.
daarnaast kunnen BSOD ook worden verookzaakt door hardwarematige problemen: denk aan je hardeschijf, geheugen, moederbord of CPU.
02 januari 2009 13:57
blacksorcerer
Oftwel, het aantal oorzaken voor de BSOD is enorm groot. Zomaar wat gaan roepen zonder een duidelijke beredenering is dan ook vrij nutteloos m.i.
De TS kan het beste gewoon de BSOD code hier plaatsen (zodra de BSOD dus weer voorkomt, of de logboeken nakijken) of met de codes in de screenshot gaan zoeken.
Als het pas recent is, dan kan hij eens gaan nadenken wat er recent nog veranderd is aan de hardware/software van de pc, misschien dat daar een probleem is ontstaan.
02 januari 2009 14:02
mitashi
Maargoed, in die helpmij.nl link staat dat het met hardware te maken heeft, maar dat liep ook helemaal uit de hand, dit valt nog mee.
02 januari 2009 14:02
blacksorcerer
Als het aan de hardware zou liggen, kan je het beste beginnen met het geheugen testen.
Waarom? Omdat fouten in je RAM geheugen tot BSOD's kunnen leiden, en het enige wat ik zo 1-2-3 met 0x100000D1 vind over geheugen gaat.
Hoe? Met Memtest86 of Memtest86+. Het makkelijkst is om even de image ervan te downloaden, op cd te zetten en de pc met die cd erin te herstarten. Die tests kan je dan het best een paar uur aan laten staan, als er na een paar uur niets verschijnt aan fouten, ben je in ieder geval al zeker dat het daar niet aan ligt.
Om zeker te zijn dat je geen virus hebt opgelopen, gewoon een degelijke up-to-date virus/spywarescanner gebruiken.
Het beste is die BSOD code te hebben, vergroot de kans dat je op het internet een mogelijke, specifieke oplossing vind.
Edit: Hier nog een topic waarin het aan de onboard lan drivers lag. Misschien dat je ook die debuggertool eens moet proberen in de dump uit te lezen, of zijn 'oplossing' proberen en eens dingen op die pc te doen zonder gebruik te maken van die onboard NIC. Of even een losse NIC (usb/pci) erin doen?
02 januari 2009 14:10
lolleflikker
Wat bedoelt hij met: "Hoe doe ik dat?" terwijl hij zegt dat het probleem opgelost is? Ik ben toch al blij dat dat zo is.
02 januari 2009 16:48
blacksorcerer
Ik begrijp je niet Lolleflikker..?
Als je het hebt over die edit met de persoon die zegt dat het 'geheugen te hoog was ingesteld',
dan kan ik me daar alleen iets bij voorstellen als hij het heeft over een verkeerde frequentie of voltage insteling in de bios. Maar ik neem even aan dat de TS daar niets in veranderd heeft.
In het besturingssysteem kan je alleen je Virtueel geheugen instellen, maar als je dat hoog zet, maakt dat niet veel uit (er wordt standaard al hdd ruimte voor gereserveerd).
Dus als de TS niet in de bios geheugeninstellingen heeft getweaked, kan het wat betreft het RAM geheugen alleen nog aan errors (die niet gecorrigeerd worden) in het geheugen liggen.
02 januari 2009 16:55
lolleflikker
Oke, ik snap het al. We zullen hem dus nog verder moeten helpen terwijl een deel van zijn probleem al opgelost is. Of niet? Want hij zegt het toch letterlijk he.
02 januari 2009 17:03
blacksorcerer
[quote=125695] Ik zie nergens waar hij zegt dat zijn probeem is opgelost. Misschien moet je toch nog maar eens het hele topic opnieuw lezen?
Hij quotte alleen iemand van het internet (dat staat er ook bij), wiens probleem was opgelost op een vage manier. Mitashi had wellicht wel de quote tag kunnen gebruiken om het iets duidelijker te maken, maar over het algemeen is het zo ook wel begrijpbaar m.i.
Nu weer terug naar het probleem, want dat is dus nog steeds niet opgelost ;)
Mijn advies om bijvoorbeeld te doen:
[li]wachten op de volgende BSOD en de errorcode en -bericht opschrijven[/li]
[li]RAM geheugen testen met Memtest86+[/li]
[li]tijdelijk een andere NIC gebruiken en de onboard helemaal uitschakelen[/li]