-
lorre851
Hallo TWrzz,
Ik heb een vervelend probleempje:
Op mijn vorig moederbord had ik altijd 2 besturingssystemen ge?nstalleerd: Windows Vista en Windows XP MCE. Ik heb de XP na de Vista ge?nstalleerd, zodat ze elkaar niet in de bootloader kunnen zien.
Nu, ik heb nu hetzelfde geprobeerd, maar dan met Windows XP x64. Na het kopi?ren van de eerste bestanden in DOS - mode moet hij zoals gewoonlijk herstarten. Maar zodra ik probeer te booten, krijg ik deze melding:
A disk read error occurred. Press CTRL + ALT + DEL to reboot.
Zo ziet het geheel van mijn schijven eruit: (de letters tussen de haakjes zijn mijn schijfletters, hetgeen dat erachter staat is de naam van de schijf)
Schijf 1 (afgekoppeld tijdens XP installatie)
[c] Windows Vista
Schijf 2 (afgekoppeld tijdens XP installatie)
[e] Documenten
Schijf 3 (afgekoppeld tijdens XP installatie)
[d] Junk (ISO's, grote bestanden en andere zooi :p)
Schijf 4
[f] Recorded (daar staat muziek, films enzo op, wil ik dus NIET formatteren)
[g] Lokaal station (hier moet XP op komen)
Wat ik al geprobeerd heb: (oplossingen van google)
- Formatteren als FAT32
- CHKDSK uitvoeren op de beide partities
- Eerst formatteren via Vista en dan gewoon installeren
- Connectiekabel vervangen
Op sommige sites staat dat dit probleem alleen maar kan voorkomen op IDE - schijven, maar dit is een sata - schijf :s
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
11 februari 2009 18:27
-
zone
Krasjes op cd (illegaal?)
gaf hij fouten tijdens kopi?ren bestanden ?
11 februari 2009 22:05
-
thobe
Ik denk dat de computer gewend is om te starten van je hardeschijf die nu los gekoppeld is. Stel in je BIOS in dat je huidige XP harde schijf voor de harde schijf van je Vista start.
EDIT: hier staat hoe dat moet:
http://www.vistabits.nl/howto/bootvolgorde_veranderen_in_BIOS.html
Sluit dus je Vista schijf aan, start je bios op, en stel in dat XP schijf eerst moet booten. Dan saven en herstarten, dan zal XP setup verder gaan.
11 februari 2009 22:20
-
lorre851
Als ik dat doe, kan ik Vista niet meer starten, want dan zal XP de MBR van Vista gaan vervangen.
12 februari 2009 16:34
-
thobe
12 februari 2009 17:44
-
bucktoros
Ja, en misschien kan ik je verder op weg helpen met
dit tooltje.
12 februari 2009 17:56
-
lorre851
Ik heb nu XP x64 proberen installeren, met de vista - schijf erin, met als gevolg dat:
- Mijn vista onopstartbaar is (intussen opgelost met de Vista DVD)
- Ik nog st??ds die melding krijg.
12 februari 2009 18:09
-
erwin_w
[quote=129279]
[mod]Op verzoek van Lorre851 deze omhoog gehaald,
andere topic i.o.m. Lorre851 gesloten[/mod]
15 februari 2009 22:16
-
thobe
Even voor de duidelijkheid, je hebt 4 hardeschijven, met in totaal 5 partities. In je OP van dit topic zeg je dat je XP op schijf 4 wilt hebben. Nu zeg je dat je XP op je eerste schijf wilt hebben.
Wat ik zelf als oplossing in mijn hoofd heb zitten, maar wel erg veel tijd kost is doormiddel van een externe schijf je data veilig te stellen. Je zet al je data, dus als je muziek, films en ISO's naar een externe schijf/ven. Dan formatteer je al je hardeschijven en installeer je XP eerst op schijf 1 (partitie C). Vervolgens installeer je Vista op schijf1 partitie D. Dan gebruik je de andere schijven voor je persoonlijke bestanden.
Je zou ook nog Vista op schijf 2 kunnen zetten, en dan je persoonlijke bestanden op schijf 3 en 4. Gebruik daar dan wel de grootste schijven voor. Deze oplossing jkost veel tijd, maar levert wel alles keurig 'schoon'.
15 februari 2009 23:33
-
lorre851
Ik heb geen externe harde schijf en ik heb GEEN zin om mijn Vista te gaan verplaatsen/herinstalleren of om van al mn bestanden backups te zitten maken.
Ik wil enkel die partitie kunnen verplaatsen. Er moet toch ergens wel een programma bestaan waar je dat mee kan doen.
EDIT: en ze moet nog st??ds op schijf 4 komen, maar in dat vorige topic heb ik al men andere schijven weggelaten!
16 februari 2009 12:55