-
matthijsk
Beste allemaal,
Ik kreeg van mijn vader de vraag of ik toevallig wist hoe het kon dat zijn laptop nog wel opstart maar nadat hij zich heeft aangemeld verder niets meer doet. Hij reageert niet meer op ctrl+alt+del en ook de iconen worden niet geladen. Mij eerste gedachte was dus dat Windows Verkenner niet wordt opgestart.
Echter heeft wat zoekwerk via google gaf ook aan dat het mogelijk een trojan kon zijn, namelijk sysu.exe, echter heeft een virus scan niet opgeleverd.
Nou mijn vraag kunnen jullie mij verder helpen, houd even in gedachten dat het een laptop van zijn werk is en ik niet alles mag doen van het Systeem beheer daar. Maar als jullie het bekend voorkomt en weet wat ik er tegen zou kunnen doen, zouden jullie dit dan mij willen delen?
Alvast bedankt,
Matthijs
03 maart 2009 20:15
-
mzq9300
Probeer hem eens in de veilige modus te starten(als dat mag van de ...).
Als dit wel kan, laat er even een virus en spyware scannertje op af en kijk of hij iets vind.
03 maart 2009 20:20
-
erwin_w
Even dit, ik werk dus ook met een laptop van het werk van een aardig groot bedrijf en als er iets niet helemaal correct is, is het gewoon beter om dit via de systeembeheerder/Helpdesk van het bedrijf o.i.d. te laten oplossen dan zelf aan de laptop te zitten sleutelen.
Mijn bedrijf ziet het niet graag dat werknemers zelf dingen gaan ondernemen en wat heel belangrijk is om te weten over de laptops/PC's van een werkgevers....het blijft gereedschap welke ter beschikking zijn gesteld door de werkgever.
Dus mijn advies, ga er mee naar de systeembeheerder of wie daar dan ook voor aangesteld is. Als je zelf loopt te sleutel loop je de kans dat op een gegeven moment het probleem bij de gebruiker wordt neergelegd en dan is je vader nog verder van huis.
Maar...ik weerhoud je niet om dit zelf op te lossen, ik geef je alleen maar dit advies mee.
03 maart 2009 20:26
-
matthijsk
Sorry ben ik vergeten te melden, ik heb wel in Safe Mode opgestart, en ik meende gezegd te hebben dat ik een virus en spyware scan al heb gedaan. Ik stel hier niet zomaar een vraag, ik kan namelijk best wel veel zelf maar met beperkingen wordt het wat latig.
Overigens kan ik wel inloggen als Admin, heeft hij WW voor gekregen, en daar doet alles het wel goed.
03 maart 2009 20:27
-
erwin_w
Je hebt kans dat zijn profiel van Windows is beschadigd door wat dan ook.
Kan hij dat niet oplossen door in te loggen op het netwerk van zijn bedrijf en dan zijn profiel te laten synchroniseren met die van de server(s) van het bedrijf?
Misschien dat hij dan het originele profiel terugkrijgt.
[offtopic]Eigendunk heb je in ieder geval genoeg, dus dat zit wel goed:P[/offtopic]
03 maart 2009 20:32
-
kyentei
[quote=130770]
Dus nu moet je gaan analyseren wat je met die informatie kan, aangezien je zoveel zelf kan ;)
Ik raad je aan dat je de bestanden van je vader back-upped en deze naar een nieuw account verplaatst, tevens een administrator account ;)
03 maart 2009 20:33
-
matthijsk
[offtopic]Eigendunk heb je in ieder geval genoeg, dus dat zit wel goed == geen eigendunk maar zelfkennis ;)[/offtopic]
Maar ter zake komend, back-up wordt elke keer gemaakt als hij de pc afsluit naar de bedrijfserver, hij heeft het admin WW echter niet opgeschreven dus als ik reboot bijvoorbeeld na een sys herstel dan kan ik niet meer inloggen.... Maar hij kan niet eerder dan donderdag naar kantoor toe, er is geen mogelijkheid om het profiel in windows te herstellen. Het is overigens Win XP Pro SP2 of 3 (denk 2).
[color=red]Mod: Voor offtopic berichten hebben we de offtopic tag[/color]
03 maart 2009 20:47
-
mzq9300
Als je via de veilige modus in het account van je vader kan komen dan ga je naar start-uitvoeren(of windows toets+r ofso)en typ je msconfig
haal bij de tab opstarten even alle vinkjes weg(behalve belangrijke dingen voor de zaak zoals netwerk of syteembeheerderproggies)ook de anti-virus enzo. even wegvinken.
Start nu je vaders accountje even op in normale-modus.
Het is natuurlijk altijd handig om alles wat je geprobeerd hebt even te vermelden in het OP;)
[offtopic]Jij zal wel een aantal dingen weten, maar uiteraard nog lang niet zoveel als mij, want ik dis altijd systeembeheerdertjes[/offtopic]
03 maart 2009 21:10
-
matthijsk
In veilige modus lukt het ook niet om mijn pa's account te komen, alleen maar in de admin.
En sorry voor het niet gebruiken van de tag, maar nick het was een reactie op een reactie die ik heb gekregen.
[mod]Is geen excuse, offtopic is offtopic en daarbij behoren de offtopics-tags[/mod]
03 maart 2009 21:12
-
kyentei
Met die zelfkennis zou je moeten weten dat er ontzettend veel tools zijn waarmee je je wachtwoord kan clearen. (Bootable CD)
[offtopic]Reactie of geen reactie, het is een off-topic reactie die je plaatst, dus gaat die tussen de tags. Waarom probeer je een discussie over de beslissing van een mod aan te gaan?[/offtopic]
03 maart 2009 21:16
-
matthijsk
Zoals ik al zij, dan krijg ik echt ruzie met het systeem beheer daar, ik wou alleen weten van jullie of het jullie bekend voorkwam maar ander wacht hij tot donderdag.
Dus als niemand zo een oplossing weet, in elk geval bedankt voor de moeite.
03 maart 2009 21:18
-
erwin_w
Laat even weten of het donderdag is gelukt met het synchroniseren van zijn profiel op het netwerk.
Misschien dat andere er straks ook wat aan hebben.
We wachten geduldig af.....
03 maart 2009 21:20
-
matthijsk
Ga ik doen, toch bedankt.
03 maart 2009 21:21
-
daniel
Hmmm, dit kan verschillende oorzaken hebben... komt vaak voor dat de Winlogon beschadigd is. Zat ook te denken aan de AppInit_DLLs. Maar ik meende dat die lokaal (HKLM) werd geregeld.
Je kon toch op het Administrator account? Vanuit daar het account van je vader verwijderen en dan vervolgens opnieuw aanmaken. Dat lijkt me het beste.
Anders wel eens gedacht aan systeemherstel?
04 maart 2009 15:03
-
matthijsk
Beste,
Het account verwijderen lijkt mij niet zo'n strak plan hij weet namelijk niet of in de backup software ook zijn outlook PST bestand wordt meegenomen.
Maar ik zal het tegen hem zeggen en laat jullie ook de uitkomst weten.
04 maart 2009 15:40
-
jensen
Heb dit ook eens gehad toen ik een superbar wou installeeren, je hebt waarschijnlijk geen taakbalk meer :s.
maar als je door een of andere manier taakbeheer kon openen dan doe je nieuwe taak en doe je ofterwel "windows explorer" ofterwel direct systeemherstel, als ik het goed voorheb staat dat in C:\windows of C:\Windows\system 32. Systeemherstel zou daar instaan als rstuiof iets dat erop trekt.
04 maart 2009 16:07
-
matthijsk
Ik heb echt helemaal niets meer, dus geen taakbalk geen taakbeheer, niets meer.
04 maart 2009 17:20
-
kyentei
Wel een cursor? Het niet tonen van desktop iconen en een taakbalk zou kunnen duiden op het niet werken van explorer.exe
04 maart 2009 19:04
-
matthijsk
Zo ver was ik inderdaad al gekomen, maar dan de volgende vraag hoe krijg ik explorer.exe weer aangefietst?
04 maart 2009 21:36
-
thobe
Via ctrl-alt-del normaal. DAn naar bestand-> uitvoeren, dan typ je in explorer en dan op enter drukken...
maar jij zegt dat taakbeheer niet te voorschijn komt...
[color=red]Mod: Dan is dit bericht toch ook niet handig voor de TS'er?[/color]
04 maart 2009 21:38
-
zone
Probeer eens Windows toets + R, dan kom je in uitvoeren en kan je eens explorer.exe intypen , misschien start hij het dan wel op.
Probeer anders ook eens Windows toets + En, dan kom je in Deze Computer en kan je in x:\windows explorer.exe opstarten.
04 maart 2009 21:42
-
nickk
Misschien is het programma
hijackthis iets, als je dit programma laat draaien op het Administrator account, kunnen wij naar de log kijken. Zo kan je ook kijken als er een rundll meedraaid tijdens het inloggen/starten account.
04 maart 2009 21:50
-
matthijsk
Hij is vandaag op kantoor dus ICT zal het daar vast wel oplossing ik laat de uitkomst nog even weten.
05 maart 2009 15:44