Beste mensen. Ik heb zojuist een nieuwe laptop aangeschaft met daar standaard windows vista home die zich automatisch er op geinstalleerd heeft. Nu heb ik zelf een CD met windows XP. En wat ik al gemerkt heb is dat windows vista zo traag is als een slak. Graag wil ik windows xp installeren op deze laptop. Nu heb ik via het bootscherm geprobeerd de opstartmodus te veranderen naar dat vanaf de CD rom zodat ik direct windows XP kan installeren. Helaas vermeld mijn computer dan een blauw scherm met een kritieke fout. Heeft iemand ooit dit probleem ondervonden, en wat zou je er tegen kunnen doen? Is het uberhaupt wel mogelijk om windows xp te installeren op een computer waar van te voren al vista op is gezet door de fabrikant?
Ik hoor het graag van julle.
27 maart 2009 22:29
leviathan
Wat is precies de foutmelding die je in het blauwe scherm te zien krijgt? En wanneer komt deze melding, zodra je de installatie start?
27 maart 2009 22:31
sirmike
De windows xp installatie cd laad zich zelf op in het blauwe scherm waarin je ziet WINDOWS SETUP. dan wilt het DLL bestanden initialiseren, en iedere keer op hetzelfde punt gaat het fout.. zou het aan de installatie CD kunnen liggen?
27 maart 2009 22:39
nickk
Is het een legale cd van Windows XP? Bij welk dll bestand gaat het precies fout? Of standaard voordat hij de dll bestanden wil initialiseren?
27 maart 2009 22:51
sirmike
het gebeurd gewoon bij de installatie in het blauwe scherm. Ik krijg een kritieke fout en dan stopt hij er helemaal mee. ER verschijnt een scherm met wat technische informatie. En dan staat er dat ik me computer moet checken op virussen en dergelijke. Ik zie ook iets raars, want als ik nu me installatie cd van xp er in doet, kom ik in het XP welkomstscherm, maar is de optie om XP te installeren donkergekleurd, dus die kan ik niet selecteren, maar de rest wel...:S
27 maart 2009 22:58
easyboarder
De installatie starten vanuit Vista zal helaas niet gaan, simpelweg omdat Vista nieuwer is dan XP. Zit er misschien een kras op je cd? Probeer de cd eens te kopieeren in de hoop dat hij nog wel op die manier te lezen valt, en dan met de nieuwe de installatie opnieuw te starten.
Let us know
28 maart 2009 07:58
bramt
het is toch zo dat je van oud naar nieuw moet gaan? dus: eerst vista verwijderen,xp erop zetten en dan vista opnieuw installeren?
Maar zou kunnen dat ik het fout heb natuurlijk...
28 maart 2009 11:10
sparkey
Is het niet gewoon slim om te DualBooten met XP en Vista?
Dit kun je doen door een nieuwe partitie aan te maken door naar Start -> (Deze) Computer -> Beheren en dan maak je hier een partitie aan voor Windows XP, en installeerd je XP hierop ;)
28 maart 2009 11:17
sirmike
Ok heren, hier even een update wat eerder een downgrade lijkt.
Ik heb vista weten er compleet af te gooien. Dit door in de bios het opstarttype te veranderen. Dit was een instelling in de SATA nog iets. Die heb ik veranderd naar IDE. Toen kon ik dus wel XP zonder problemen installeren. Nu ik VISTA er compleet heb afgehaald, en windows XP er op heb gezet leken dingen makkelijker, maar totaal niet.
MEt windows XP nu op me laptop kan ik niks doen. Zelfs geen internet verbinding configureren. De laptop zegt dat er geen netwerkkaart te detecteren is. En dat ik dit niet kan instellen, en ja zonder internet kan je bar weinig.
Dus hier komt het.
Ik wil dus VISTA er weer op terug? Hoe kan ik dit nu doen... VISTA werd er standaard opgeleverd, en die heb ik dus eraf gehaald... Zou ik de computer helemaal moeten leeggooien? zoals ik hem aankocht?
Ik weet al dat format c: niet lukt. MS DOS zeurt dan over een volume die in gebruik is, en na het drukken van de J(ja) lukt het nog niet..
Ik zit hier een beetje vast...
@ Sparkey
hoezo dualbooten. Gooi ik me computer daar niet alleen maar vol mee, als ik het op 2besturingsystemen laat draaien...
28 maart 2009 13:09
jaspervh
[quote=131848] zat er een cd bij? of moest je een recovery dvd/cd maken bij de eerste keer opstarten?