-
jasonpoll
Hallo TW
Mijn "Probleem"
Ik ben van plan om nog voor de grote vakantie (1 juli) een nieuwe desktop te gaan kopen.
Het gaat om
deze Acer Aspire M5201.
Nu weet ik niet of dit een goede Game-Computer is.
Ik zet dan ook me vraagtekens bij de Videokaart (ATI Radeon HD4650 Pro 1024 MB).
Mijn vraag
Nu wil ik graag weten of deze pc goed genoeg is om een paar jaar (ong 2 ? 3 jaar) mee te kunnen gamen.
Ik ben zelf niet bekend met ADM en ATI, alleen maar met Intel en nVidia.
Ik vraag is dus ook, is deze computer(en dan met name de videokaart) goed om te kunnen gamen.
Wat heb ik al gedaan?
Ik heb zoals het hoort google geraadpleegd.
Ik heb gezocht naar
ATI Radeon HD4650 Pro 1024 MB, alleen hier werd ik niet veel wijzer van(het enige wat ik kon vinden was hoeveel hij waard is en waar ik hem kan kopen;)).
Ook heb ik gezocht naar
upgrade ATI Radeon HD4650 Pro, ook hier wordt ik niet veel wijzer van.
Wat verwacht ik van TweakWindows
Ik verwacht van TweakWindows een antwoord op me vraag.
Mocht het antwoord zijn "Upgraden, hier kan je geen spel mee spelen", zou ik ook graag willen weten met welke kaart ik hem dan moet upgraden
Bvd Jasonpoll
22 mei 2009 13:40
-
bramt
de kaart is prima, alleen wat is je budget? Want misschien zijn er veel betere pc's voor te krijgen.
22 mei 2009 13:53
-
jasonpoll
Me budget is niet al te hoog, maximaal 950 euro, maar daar moet ik ook nog een monitor bij kopen;)
22 mei 2009 13:58
-
bramt
dus maximaal rond de 800 euries voor het systeem, excl. toetsenbord&muis,boxen,beeldscherm?, dara velt denk ik wel wat leukers voor te krijgen...
Deze pc is iets beter, maar nog niet wat ik (voor jou) zoek:
Klik
Hier nog een aantal gelijkwaardige pc's:
Klik
Klik maar
Klik
Dit zal zeker goed zijn
komen zometeen nog meer linkjes bij;)
22 mei 2009 14:00
-
stimo
22 mei 2009 14:39
-
bramt
jep, dat kan ook heb het toevallig zelf geporbeerd zostraks..
Maar Ik gok dat Jasonpoll niet zo heel veel verstand heeft van hardware & dus niet echt in staat is om zelf op deze manier zijn pc te kopen, maar het is inderdaad een (goede!) optie.
22 mei 2009 14:42
-
jasonpoll
De kennis die ik heb over hardware is gewoon, normaal:P
Ik begrijp dat een de i7-core natuurlijk beter is dan een quad enz.
maar het probleem dat ik bij alternate krijg is dat de prijs te hoog wordt (als ik een optimale pc samenstel kost dat me 1000 euro en dat gaat net iets te ver;))
22 mei 2009 15:12
-
bramt
ja met niet zo heel veel bedoelde ik ook zoiets..:P
Btw: heeft het haast, of kan het ook nog een maandje wachten.. anders kun je op een leuke aanbieding wachten waardoor je een n?t iets beter systeem hebt.
22 mei 2009 15:27
-
mzq9300
[quote]Ik begrijp dat een de i7-core natuurlijk beter is dan een quad enz.[/quote]
Een core i7 is fysiek een quad-core;)
Ik zat hier aan te denken:
[img]http://img195.imageshack.us/img195/7990/15122886.png[/img]
Dat systeem van het OP is echt prut, daar red je het nu al niet meer mee.
Als videokaart zou ik bij ati:
4870, 4890, 4870x2
bij nvidia:
gtx260,gtx275,gtx280,gtx285,gtx295
Als je over een anderhalfjaartje weer wilt upgraden dan zou ik van ati:
4770/4830/4850
van nvidia:
9800gt/9800GTX(+)
Als je vragen hebt zeg je het maar!
Bij zo'n pc die je in de OP staat zitten allemaal goedkope onderdelen.
1TB, 4GB RAM zegt niks;) Meestal is dit het goedkoopste van dat soort.
22 mei 2009 15:50
-
pctweaker
Als je de PC langer wilt houden, zou ik hem ongeveer om het half jaar schoonmaken. Vooral de processor. Daar komt namelijk na een tijd veel stof op. Tip: Zet de PC op een verhoging.
23 mei 2009 07:37
-
bramt
Ontopic: Ik zou voor een intel processor gaan, op de een of andere manier heb ik dat zelf toch liever, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen..
[offtopic] @ Pctweaker: wat heeft dit te maken met een nieuwe pc? [/offtopic]
[mod]Bedankt voor het aanpassen (Y)[/mod]
23 mei 2009 10:12
-
mzq9300
[quote=134988]
Ik zou zelf ook voor een intel cpu gaan.
Met de phenom 2 is amd weer helemaal back in de markt.
Kwa prijs/prestatie is amd op het moment veel beter.
In dat systeem dat ik net zelf heb samengesteld kun je wel een q9550 in zetten, maar dit zal je niet merken, omdat de graka tegenwoordig een grote bottleneck is(zelfs al zet je er een gtx295 in).
Als ik de ts'er was dan zou ik wachten op intel's core i5(en op graka's met dx11).
Zeker i.v.m. met Windows 7 enzo.
Een gtx260 zal denk ik gemakkelijk meekomen in dx11, maar na zo'n 2,5 jaar zul je de nieuwste games van dat moment op medium moeten zetten.
[offtopic]Als je huidge laptop traag begint te worden raad ik je een formatje aan, dan kun je weer even voort[/offtopic]
23 mei 2009 10:24
-
jasonpoll
Ik zal nu een pc via Alternate samenstellen, kijken wat jullie ervan vinden...
EDIT:
hier is ie dan, hopelijk is het goed genoeg voor een paar jaartjes gamen;)
[img]http://img196.imageshack.us/img196/7969/57126553.jpg[/img]
23 mei 2009 14:06
-
mzq9300
Nog een paar puntjes:
- Een ati 4890 is bijna gelijk aan de gtx275 en die is een stuk goedkoper(die van saphhire(verkeerd gespeld)
- Die voeding is zware overkill, met een 500 watter van bijv. ocz red je het makkelijk.
- Je kan ook de Antec Sonata III(case) nemen hierbij zit al een erg goede voeding
- Als harde schijf zou ik voor deze gaan:
Samsung HD103UJ (Bulk, SpinPoint F1)(ook 1tb, maar is een stuk sneller)
- Dvd drive is goed, maar voor eventuele toekomstige uitbreidingen zou ik voor een s-ata gaan.
- Ik zou niet voor die upgrade-kit gaan, want meestal zit hier niet zo heel super mobo in.
Dit kan je ook nemen:
q8200
4gb kingston 800
Asus P5Q SE/R
Veel succes!
23 mei 2009 14:53
-
kyentei
[offtopic] 2 p's en 1h, dus sapphire :)[/offtopic]
23 mei 2009 15:21
-
jasonpoll
[img]http://img195.imageshack.us/img195/2978/pc2n.jpg[/img]
Dit wordt hem waarschijnlijk, op aanbeveling van Mzq9300
Mocht er toch een kleine verandering in moeten gebeuren, meld het graag!(y)
[offtopic]dankjewel Mzq9300:D[/offtopic]
23 mei 2009 15:33
-
bramt
ik zou voor een 9xxx serie gaan van de processor;)
23 mei 2009 15:59
-
mzq9300
Ik zie dat je een dvd speler erin doet.
Waarom geen dvd brander(is 4 euro meer), bijv. de Samsung SH-S223B(je kan ze natuurlijk ook allebij doen).
Als je veel gebruikt maakt van sd/ms enzo. dan zou ik er er een cardreadertje bijdoen(bijv. Scythe Kama Reader 2).
Ik heb echt alle onderdelen gecheckt of ze compatibel zijn met elkaar(en dat is zo).
Als je alles zo samenstelt zoals je net deed dan krijg je allemaal losse onderdelen.
Met de pc builder van alternate(die stimo in het begin aangaf) kun je ook al deze onderdelen samenstellen en dan wordt alles voor je in elkaar gezet.
@Bramt:
Jammergenoeg zijn die een beetje duur...
En in games zal je het verschil niet echt merken, want een q8200 levert meer dan genoeg kracht voor de 4890.
Ik raad de ts'er wel aan om de cpu een beetje te oc'en naar bijv. 2.8Ghz(hiervoor hoeft de ts'er alleen de fsb naar 1600Mhz te zetten).
23 mei 2009 16:30
-
jasonpoll
Waarschijnlijk zal ik hem nog moeten aanpassen, ben vergeten om er een OS(word Vista Home Premium) in te doen, dus moet ik alsnog wat besparen.
Ik heb het al met Alternate gedaan, alles in elkaar zetten kost 55 euro extra. Verder heb ik nog 1 probleem. De Videokaart (Sapphire 4890) is niet compatibel met me monitor die ik erbij wil gaan halen...
23 mei 2009 16:37
-
mzq9300
Hoezo niet compatibel?
Waarschijnlijk bedoel je dat je monitor vga is ende graka dvi.
Bij de graka wordt een verloopplug geleverd van vga naar dvi.
Mocht dit niet zo zijn dan heeft alternate weleen losse voor je(kost iets van 1 euro).
Bijna alle nieuwe graka's hebben dvi aansluitingen.
Trouwens, welk beeldscherm ga je kopen?
Je kan bijv. bezuinigen op harde schijf(bijv. Seagate ST3500418AS, Western Digital WD5000AAKS)
En de graka(een goedkope gtx260)is ook nog erg snel
Ga niet meer bezuinigen dan dit, anders kan je beter even doorsparen(zeker niet het mobo).
Het zou handig zijn als je ons laat weten wat je aan gaat passen(miss. kan iets net iets beter).
23 mei 2009 16:43
-
bramt
ik zou inderdaad toch zeker voor een dvd-brander gaan...;)
23 mei 2009 16:45
-
jasonpoll
Ik ben van plan om een core2quad (2,333) te halen en dan overclocken;)
Ik ga bezuinigen op de graka, word waarschijnlijk GTS250 of GTX260;)
verder probeer ik op de behuizing te besparen, zal someteen ff posten hoe het er uit komt te zien.
EDIT:
Ik zie hier bij de OS iets raars staan:
Vista Home Premium voor ?199,99 en voor ?99,99.
wat is hier het verschil tussen?:S
23 mei 2009 17:36
-
mzq9300
Even tussendoor:
De q8200 heeft geen Intel VT(het is niet voor niets een budget quad-core).
Dit betekend dat je geen os in een virtuele omgeving kan draaien(vmware enzo).
Dus ook niet virtual xp in in windows 7.
23 mei 2009 17:49
-
jasonpoll
[quote=135003]
Dat hoeft ook niet, ik ben namelijk van plan om op een extrene HD een dualboot tussen Windows Vista en XP;)
EDIT:
Klaar met samenstellen, alles samen (met inbouwen en versturen) kost net iets meer dan ?950, een mooi bedrag dus:)
Ik zit nog te twijfelen tussen 32bit en 64bit, maar dat is hetzelfde bedrag;)
[img]http://img8.imageshack.us/img8/2158/pc3x.jpg[/img]
23 mei 2009 18:07
-
bramt
64-bit! &: waarom xp installeren op een externe hdd? Maak gewoon een partitie aan;) de hdd is groot zat en je hebt maar 15 GB ofzo nodig daarvoor.;)
Edit: Ik zie dat je het handeltje zelf in elkaar gaat draaien?
23 mei 2009 18:26
-
nickk
Windows XP heeft dan wel niet zoveel schijfruimte nodig als Windows Vista, maar 15GB vindt ik wel weinig hoor. Je moet ook rekening houden met Service Pack's, programma's e.d.. Dan moet je altijd ook nog 15% overhouden van je schijf om Windows goed te kunnen draaien, het is maar dat je het even weet ;).
Klopt er zit geen dvd-brander in, maar als ik je een tip mag geven: Neem Pioneer DVR-215D Zilver als DVD-brander, makkelijk, snel en is maar ?15 duurder.
Succes (Y)
23 mei 2009 18:39
-
bramt
@ wesleysneijder: werp nog eens een blik hij zit er wel degelijk in.;) (ik had hem ook over het hoofd gezien.) (8ste van boven.)
Je hebt wel gelijk over die windows xp, maar ik heb het over het minimum he, hij kan ook ( wat ik zou doen): 100GB nemen.
Btw: die Antec Tricool lijkt me echt megastrak..:| Ik wil hem ook.
[color=red]Wesley: A ja, nu zie ik het ook. Kan gebeuren, had op de laaste gelet ;)[/color]
23 mei 2009 18:45
-
jasonpoll
(miss een beetje offtopic, maaru) Ik ga die extrene HDD gebruiken voor school. Aangezien ze bij ons op school alleen XP accepteren zal ik die dus ook op de extrene zetten. Vista zal ik dan gebruiken voor de hoofd-desktop die bij ons beneden draait op XP;)
23 mei 2009 18:50
-
bramt
[offtopic]Ik vind het irritant dat die vacatures niet automatisch op soort geordend worden, ik zie/heb hier vaker problemen mee..[/offtopic]
Waar bestel je het eigenlijk,Alternate ofzo?
23 mei 2009 18:56
-
mzq9300
De allerlaatste puntjes:
- Maak van het os
vista hp nl 64 bit(evenduur)
- Maak van de dvd brander en lezer allebei s-ata(evenduur)
- Maak van het geheugen kingston 4gb ddr2-800 cl5(evenduur, maar stuk sneller)
- Maak van de graka: XFX GTS250 1GB(10 euro goedkoper dan die van Asus en is beter)
23 mei 2009 19:34
-
jasonpoll
Okee, gedaan, alleen wat is het verschil tussen een IDE en S-ATA?
en je zegt dus dat er een speciale kabel voor de monitor (VGA) is?
23 mei 2009 19:42
-
pctweaker
De IDE schijf is oud en de SATA is nieuw. SATA is tegenwoordig standaard in de computers. Vroeger dus IDE.
Kijk hier ook
eens
[mod]Linkfix, leden als jullie niet meer de UBB codes weten, kijk dan
hier[/mod]
23 mei 2009 19:48
-
mzq9300
De kabels van s-ata zijn heel dun dus minder rommel in je kast(die van ide zijn superbreed).
Een nieuw mobo heeft bijna alleen nog maar s-ata aansluitingen(meestal nog een ide voor verouderde apparaten).
En het is evenduur dus waarom niet?
Edit: pctweaker was me voor
Ik zou zelf nog even 20 euro door sparen(of bijv. dvd lezer weg laten)en
deze kopen.
Dan kan je pc nog echt een hele tijd mee.
Het verschil tussen de 250 en 260 is best wel groot(de 260 is high-end de 250 is mid/high-end).
23 mei 2009 19:49
-
pctweaker
De IDE schijf is oud en zat in de vroegere computers. Tegenwoordig zit er SATA schijf er standaard in.
[mod]Je moet niet haast precies hetzelfde antwoord weer te posten!![/mod]
23 mei 2009 19:51