-
xbubblegum
Hoi mensen,
Ik heb sinds kort mijn oude computer weer terug gekregen (hij stond ergens opgeslagen) Het is een heel oud ding met heel weinig geheugen. Ik ga binnenkort een nieuwe kopen, maar het liefst wil ik nu toch nog een beetje snelle computer (nouja, sneller dan dat ie nu is, haha).
Nu wil ik alles van mijn pc afhalen (formatteren toch? :' ) en windows er overnieuw opzetten.
Maar kan iemand dit even uitleggen? Ik word namelijk niet wijzer van al die uitleg op het internet. De een zegt dat je een Bootdisk moet downloaden op www.bootdisk.com, de andere weer niet. Ik snap er niks meer van.
Dus, kan iemand mij vertellen hoe ik het beste mijn C & D schijf kan formatteren en Windows er opnieuw kan installeren? Alvast bedankt!
15 juli 2009 15:11
-
nickk
Hi,
Om Windows XP opnieuw te gaan installeren heb je geen bootdisk nodig omdat Windows 'XP' zelf vanaf de dvd/cd kan booten (wel zorgen dat je boot vanaf cd/instellen in je BIOS, vaak is dit F8/F6). Je krijg als je je pc/laptop opnieuw opstart een melding van "Druk op een toets om vanaf cd/dvd te starten", dan druk je dus op een toets en je boot vanaf dvd/cd.
Windows gaat nu de bestanden laden en je krijg een scherm waar je kan kan kiezen wat je wilt gaan doen, bijv. Repair en Formateren. Dan kies je dus voor Formateren van de schijf en dan krijg je een lege schijf, maak er een nieuw partition (of dat is al gedaan) op en Windows kopieert de bestanden naar de schijf, dan start de computer opnieuw op en begint de installatie vanzelf.
Dit is voor sommigen wel heel makkelijk uitgelegt, maar hopelijk snap je het dan goed ;).
Succes
15 juli 2009 15:47
-
xbubblegum
Oke, heel erg bedankt! Ik ga het proberen.
[b]Alleen nog een vraagje, een back-up maken he? Dit hoeft toch niet perse, want ik heb hier nog een externe harde schijf staan van 500gb, daar kan ik toch ook al mijn bestanden op zetten?
[/b]
15 juli 2009 15:50
-
nickk
Je kan natuurlijk altijd je bestanden ergens elders back-up'en, bijv. externe hdd. Let er wel op dat je hem niet verwijderd als je Windows opnieuw gaat installeren.
Wel is het belangrijk, ik weet niet als je dit al goed weet, maar dat de drivers wel beschikbaar zijn voor je systeem h?. Dit kan je altijd even uitzoeken op de site van de fabrikant of elders op Google ;)
15 juli 2009 15:57
-
xbubblegum
[quote=136748]
Hoe bedoel je dat laatste? :$
15 juli 2009 16:00
-
nickk
In je computer zitten allemaal drivers om je moederbord, geluidskaart, videokaart e.d. te kunnen werken met Windows.
Vaak zijn er nog wel op het internet drivers te vinden voor je systeem, maar dan zijn ze vaak voor de laatste versie van Windows (dit is nog Vista), hier is ook de meeste support voor.
Het beste is altijd voor een herinstallatie van Windows om je drivers al te downloaden en bijv. op usb of op cd/dvd te branden om later te kunnen installeren.
Je moet er toch niet aan denken dat de drivers er straks niet zijn?
15 juli 2009 16:04
-
xbubblegum
Nogmaals, heel erg bedankt! Ik ga het allemaal zo snel mogelijk uitvoeren!
15 juli 2009 16:08
-
nickk
Graag gedaan hoor, en hou ons op de hoogte. Zo hebben anders leden en bezoekers ook nog veel informatie hier aan. ;)
15 juli 2009 16:13
-
blingking
15 juli 2009 22:00