Ik ben bezig een printserver te maken van mijn oude pentium 3 computer. (Zie HW-profiel)
Als ik de Windows XP cd in de dvdspeler doe, gaat hij de hdd formatteren en bestanden kopieren voor setup. Dan doet hij met het kopieren van die bestanden heel lang over de 53ste procent. Als hij uiteindelijk klaar is met het kopieren, start hij opnieuw op. Na een tijdje begint hij met het installeren van de hardware. Als het groene balkje ongeveer 3/4 gevuld is, krijg ik een BSOD met de volgende fout: irql_not_less_or_equal.
Hoe kan dit? Want de pc heeft een hele tijd uit gestaan, met windows 2000 er op. Er heeft daarvoor ook al een keer windows xp opgestaan en toen werkte het allemaal perfect. Het gaat om Windows XP Home Edition.
Uiterraard heb ik al gezocht op internet. Maar daaruit kan ik niet duidelijk iets vinden wat op mijn computer van toepassing is. Nu is mijn vraag: Weet iemand wat het kan zijn? En of er een oplossing voor is?
23 augustus 2009 12:51
zone
23 augustus 2009 12:57
nickk
Hoi Jasper,
Ik neem aan dat je bij deze fout 'irql_not_less_or_equal' de stopcode begint met '0x0000000A'.
Op de support page van Microsoft kom ik het volgende tegen:
[quote]Dit Stop-foutbericht treedt meestal op tijdens de installatie als in de kernel-modus is geprobeerd op een te hoog proces-IRQL (internal request level) wisselbaar geheugen aan te spreken. Deze fout treedt over het algemeen op wanneer er een onjuist geheugenadres wordt gebruikt door een stuurprogramma. Andere mogelijke oorzaken van deze fout zijn een incompatibel stuurprogramma, een algemeen hardwareprobleem en incompatibele software.[/quote]Bron
Ook nog wat andere informatie die ik heb gevonden op Google:
[quote]To stop getting IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL error:
Check connection of IDE drives to the cable - master drive MUST be connected to the end of cable and slave - to the middle connector. If you have DVD writer, it should be at second IDE, and if it's not alone there it should be slave. [/quote]Bron
[quote]Er is een hele grote kans dat je geheugen defect is. Haal de reepjes eruit en probeer het met anderen.
[..]
Hmm, dat is wel maf. Het is bijna altijd de volgende zaken, in volgorde van belangrijkheid:
Met stip op 1) Processor te warm door versleten koeler in oude krakken
2) Voeding naar z'n grootje
3) Geheugen stuk
4) Conflicterende hardware
5) Brakke, brakke, brakke drivers.
Je vertelt ook dat eerder Windows XP er ook op heeft gestaan, dus dan denk ik dat er iets kapot is gegaan (voeding, geheugen e.d.)
Succes (Y)
23 augustus 2009 13:02
jaspervh
[quote=137499] Ik ben er achter gekomen dat het misschien wel aan mijn geheugen ligt. Ik heb er 512 MB SDRAM in zitten, maar hij zegt dat er maar 128 mb in zit. Ik heb 2X 128 mb en 1 x 265 mb. Als ik de 265 mb er alleen inzet zonder de andere 2, wil hij niet opstarten. Met 1 van de 2 128 mb kaartjes ook niet. Maar met het andere 128 mb-kaartje wil hij wel opstarten. Kan dit betekenen dat mijn Ram geheugen gewoon kapot is? Ik ben nu met het ene werkende kaartje een geheugentest aan het doen met Memtest86+ V2.11
EDIT: Memtest86+ heeft geen fouten gevonden. Ik heb gekeken naar de dvdspeler, en die zat op ide2 slave terwijl er verder niks op ide2 aangesloten zat. Ik heb hem op Master gezet, en ik ga nu weer proberen om Windows er op te krijgen. Kan dit ook de oorzaak zijn waarom ik geen beeld kreeg met die andere geheugenkaartjes?
EDIT: Ik krijg nu ook beeld met het 265 mb kaartje. Ik ben nu bezig met de installatie van xp.
23 augustus 2009 13:05
pctweaker
@Jaspervh: Heb je ooit problemen gehad met je geheugen? Herkent de computer het geheugen wel? Windows XP heeft minimaal 265 MB RAM nodig om te draaien maar aangezien je dat al dik hebt, denk ik dat je even een reepje van 512 MB erin moet laten zitten. De rest er even uit. Kijk of dit helpt.
23 augustus 2009 17:23
jaspervh
[quote=137502] Ik heb Windows xp nu wel kunnen installeren met 265 mb ram. Ik laat hem zo draaien. Aan 265 mb heb ik in principe ook genoeg aan.
Maar bedankt voor de info
23 augustus 2009 18:27
zone
[quote=137503]Mooi zo.
23 augustus 2009 20:14
timenting
Met minder dan een Pentium II/Celeron/AMD K6-2 en 128 MB Ram is Windows XP niet tevreden. Om comfortabel te kunnen werken zal men een Pentium III, Celeron II of AMD Duron/Athlon moeten hebben met minstens 128 MB Ram en zelfs 256 MB Ram is geen overbodige luxe.
Uw computer moet minimaal aan onderstaande vereisten voldoen als u een Windows XP op een soepele manier wilt laten draaien.
Systeemeisen:
Computer met een processor van 300 megahertz (MHz) of sneller.
128MB RAM-geheugen
1.5 GB vrije harde schijf ruimte voor volledige installatie.
(De benodigde schijfruimte hangt af van de configuratie; afhankelijk van de opties die tijdens een aangepaste installatie worden gekozen kan er meer of minder ruimte op de vaste schijf nodig zijn. )
Super VGA-monitor met een resolutie van 800 ? 600 of hoger en 256 kleuren
Cd-rom-station
Muis en toetsenbord of compatibel aanwijsapparaat
23 augustus 2009 22:26
jaspervh
[quote=137508] Daar kom ik makkelijk aan :P Kijk maar in mijn hardwareprofiel
23 augustus 2009 22:41
timenting
Hm als ik jou was zou ik toch een gekeugenkaart erbij doen,
zeg maar 512 of 1 Gb totoaal, dan werk je ook zonder problemen verder.