Eind november is ons internet abonnement afgelopen.
Wij hebben nu ADSL (8 MB) via Solcon en we willen overstappen naar UPC Fiber Power (30 MB).
Op de website van UPC staan minimum systeemeisen:
[quote]Netwerkbekabeling: CAT5 of hoger[/quote]
Ik heb 3 vragen over glasvezel:
1) Hoe kan ik mijn netwerkbekabeling controleren?
2) Hoe kan ik de beschikbaarheid voor mijn gemeente (Sommelsdijk, gemeente Middelharnis) controleren? *
3) Als je glasvezel neemt kan je nog gewoon met gewone kabels in huis werken, je hoeft geen glasvezel kabels te trekken door je huis. Juis of onjuist?
*Antwoord weet ik al.
30 augustus 2009 15:05
leviathan
CAT5, dat staat gewoon op de kabels, dus als je er op kijkt zul je het vast wel zien staan. Een geruststelling, CAT5 is de meest gebruikte variant, dus je zult hem vast wel in huis hebben liggen. Vraag 3 is daar ook meteen mee beantwoord, want dat bedoelen ze ook op de UPC site met benodigde bekabeling, dus dat kan dan ook.
En voor 2 zul je ze moeten bellen als het niet op de site staat.
30 augustus 2009 15:21
reinout95
ok. Thanx. Ik heb nog een vraagje over die kabels, op mijn slaapkamer en de slaapkamer van mijn zus is geen internetaansluiting. Wij hebben op die 2 kamers internet via het netstroom (zie afbeelding). Is het, als we glasvezel nemen, nog steeds mogelijk om via deze manier te internetten?
Ter info: UPC Fiber power is niet via glasvezel, dus alle bekabeling die je in huis hebt voldoet
30 augustus 2009 18:09
erwin_w
Ik heb zelf het UPC-pakket met 30Mb internet en wil je wel even attenderen op het volgende:
- Glasvezel ligt alleen tot aan de wijkcentrale, vanuit de wijkcentrale gaat het gewoon via de Coax naar de woningen toe. Van de UPC krijg je een modem (wel of niet met draadloos of met een router, die keus bepaal je zelf.)
Je kan dus met een eigen router achter de modem je internet verdelen.
Ook ik maak bij mij thuis gebruik van DLAN naar de slaapkamers, dit werkt zeer goed.
-Hou er rekening mee dat, mocht je gebruik maken van P2P en/of nieuwsgroepen, dat deze tussen de tijden 12:00 en 0:00 worden gecapt door UPC (1/3 van de snelheid). De stichting COAX is hier al druk mee bezig, lees hier meer daarover.
- Mocht je gebruik maken van het programma Malwarebytes zorg er dan voor dat je IP-bescherming uit hebt staan. Ik heb ondervonden dat als je deze actief zet de snelheid van ca. 25Mb naar 10Mb gaat. Ik heb dit eerst uitgetest in de veilige modus waarbij ik 25Mb haalde, eenmaal in de normale modus had ik 10Mb. Na het uitvinken van die IP-bescherming ging de snelheid weer omhoog naar 25Mb.
Wat betreft de bekabeling, gebruik goede en degelijke CAT5 kabels dan is er in principe weinig aan de hand.
Glasvezel in de woning, daar heb je verder geen omkijken naar. Glasvezel komt niet in de woning terecht zoals ik al eerder schreef.
30 augustus 2009 18:09
louwrens
[quote=137638]
Waar staat die IP-bescherming als ik vragen mag? mss verhelpt dat mijn trage overdracht netwerk probleem.
Over bekabeling zou ik CAT5[b]e[/be], daar kun je gigabit mee halen en pak de STP (Shielded Twisted Pair) variant i.p.v. UTP (Unshielded Twisted Pair). De Shielded is zit een bescherming in tegen straling van buitenaf wat de snelheid kan laten zakken.
UPC knijpt, omdat ze te weinig capaciteit hebben, maar ze zijn bezig om dat te verhelpen (niet als flame bedoeld).
30 augustus 2009 18:35
erwin_w
@Louwrens, in de systray staat de icoon van Malware, rechtermuisklik geeft je wat opties waaronder die van IP-bescherming.
Haal daar het vinkje weg en voila.
Succes.
PS. dit helpt niet m.b.t. de lage snelheid van P2P/nieuwsgroepen.
30 augustus 2009 18:47
reinout95
Nog een vraagje, mijn vader had wat onduidelijkheden. Glasvezel is voor telefonie, internet maar nu ook televisie.
Hij wil graag weten hoe de situatie eruit gaat zien in de meterkast als we glasvezel nemen.
[img]http://img30.yfrog.com/img30/9981/tweakwindows.jpg[/img] Legenda:
1a : splitter, splitst signaal van versterker naar de woonkamer (UPC Mediabox) en naar splitter 2 (naar rest van huis)
1b : versterker
2a : Allnet (internet via het netstroom, zie eerdere post)
bvd.
30 augustus 2009 21:36
leviathan
Waarschijnlijk komt alles binnen dan via de COAX aansluiting (voorheen je TV aansluiting). Daar zet je dan een speciale, vaak bijgeleverde, splitter op die je signaal naar je tv en je modem op zal splitsen. Je tv signaal zul je later nog verder kunnen verdelen, en je modem zul je waarschijnlijk weer op een router door moeten verbinden.
30 augustus 2009 21:47
erwin_w
Je kan op de website van UPC een complete handleiding vinden waarin dit alles netjes wordt uitgelegd, ook met plaatjes.
Hier heb je de goede installatiehandleiding, laat dit je vader maar eens zien.
In principe is het zo:
1. kabelaansluiting in de muur, hierop wordt een splitter geplaatst met drie uitgangen tw. 1. TV, 2. Radio en 3. internet
2. Uitgangen 1 en 2 lijken mij overduidelijk
3. op uitgang 3 komt de modem van UPC te zitten, op deze modem zitten de aansluitingen voor de telefoon en de UTP-aansluiting.
4. Op de UTP komt dan eventueel een router of direct de pc, als je de router gebruikt kan je vanuit de router weer naar een DLAN-adapter.
5. De overige DLAN-adapters kan je dan overal in huis plaatsen.
Lees de handleiding maar eens door, brengt veel verheldering.
30 augustus 2009 21:48
davy16
Je kan beter geen UPC nemen!
UPC internet is nooit de echte download + Upload snelheid.
ik haal al 3dagen niet hoger dan de 15 mbit (heb via upc 30)
31 augustus 2009 15:15
erwin_w
Davy16, dat is wel erg kort door de bocht h?.
Internet via kabel is altijd nog stabieler dan via ADSL, bij de laatste heb je meer verlies dan kabel.
Het is bekend dat de laatste tijd UPC de verbinding aan het knijpen is (lees enkele berichten terug naar een post van mij) en dat gebeurt dus voornamelijk tussen 12:00 en 0:00 uur.
Ik had ook een lage snelheid maar dat bleek aan Malware te liggen (staat ook ergens in dit topic)
Ik haal nu ca. 25Mb download en 3Mb download (verlies heb je altijd wel iets)
Lijkt mij dat je wat verder moet gaan kijken dan alleen maar schrijven dat je beter geen UPC kan nemen.
[quote=137680]
Dan is je router niet snel genoeg....
01 september 2009 18:15
erwin_w
Het heeft natuurlijk met veel factoren te maken zoals bv.:
- Modem: boven de 30Mb van fiberpower heb je een nieuwe modem van UPC nodig, tot 30Mb kan je de bestaande modem behouden.
- Bekabeling in huis, slecht kabels geeft slechte verbinding
- Software, gebruik je bv. Malware schakel dan de IP-bescherming uit. Ik heb contact gehad met de helpdesk van Malware en dit probleem gaan ze z.s.m. verhelpen maar was bekend.
- Draadloos, kan vele oorzaken hebben als de verbinding slecht is zoals bv. kanaal van de router, invloeden van andere apparatuur en wanden,vloeren.
- UPC zelf, ze knijpen de boel, check de site van Coax en Chelloo.com maar eens.
En zo kunnen er meerdere redenen zijn van een lage/slechte verbinding verbinding.
01 september 2009 18:35
davy16
Dat klopt en daarom zeg ik netjes dat het beter is dat je het nog niet neemt!
Zo, ik ben zover, gisteren heeft m'n vader UPC FiberPower 30 gekocht en we kregen al direct een draadloze router mee.
Mijn vraag: Hoelang duurt het voordat UPC FiberPower is aangesloten?
Want de router/modem (hoe je het wilt noemen) is ge?nstalleerd, het draadloos netwerk is ook actief, maar internet is nog niet aangesloten (internetkabel zit er wil in en is correct ge?nstalleerd).
Greetz
26 oktober 2009 15:06
erwin_w
Dit kan zeer snel gaan, als het goed is zou er op de UPC-brief vermeld moeten staan wanneer de verbinding actief zou moeten zijn.
De kans bestaat zelfs, maar dat is bij jullie niet het geval blijkt, dat de verbinding al actief is voordat je alles aan had gesloten.
Binnen ??n week zou de verbinding al actief moeten zijn.
26 oktober 2009 15:17
reinout95
Ok. Bedankt! Hierbij is mijn vraag opgelost!\
EDIT: inmiddels doet hij het, ik gebruik nu 2 routers, 1 van mn oude provider en de andere van UPC. Die van UPC heeft geen snelheid van 30 mb maar van slechts 0,5 mb. Maar ik heb geduld, ik wacht maximaal 1 week, als het dan nog niet 30 mb is (geweest) dan bel ik UPC.
26 oktober 2009 15:26
erwin_w
Je zou in principe als die 30Mb moeten hebben, heb je al gemeten via Speedtest.net
Ik had op een gegeven moment ook een te lage snelheid, dat bleek na wat uitzoekwerk aan het programma Malwarebytes te liggen. Deze heeft een IP-beschermer en deze capte de snelheid, even uitvinken en voila.
Wat je kan proberen om eens de pc op te starten in de veilige modus met netwerk, ga dan naar Speedtest.net en kijk dan eens wat de snelheid is. Als je daar de goede snelheid haalt dan ligt het niet aan de UPC maar aan je eigen pc / router.
26 oktober 2009 18:48
wesley123
Het ligt ergens anders aan, wij hebben hier sinds kort ook fiber power 60Mb, dat zou dus op 9MB/s neer meoten komen, beneden getest op 1 pc en daar kwam bij de test ruim 11MB/s uit, dus grote kans dat je het fout hebt aangesloten. Het kan net zo goed de oude router zijn die de snelheid niet aan kan.
Bij het abbonement krijg je kabels bijgeleverd, heb je die ook gebruikt?
29 oktober 2009 22:12
erwin_w
Bij een nieuw abonnement 30Mb krijg je van UPC de bijbehorende modem (type Arris TM502B of een soortgelijke kabelmodem) meegeleverd. Deze modem is geschikt om snelheden t/m 30Mb aan te kunnen. Heb je een pakket hoger krijg je van hen ook een andere modem (Cisco EPC3000 of een soortgelijke kabelmodem) die geschikt voor de hogere snelheden.
Het lijkt mij sterk dat UPC een verkeerde modem meelevert (maar ook UPC kan fouten maken)
Dan dient de router ook de snelheid aan te moeten kunnen van die 30Mb (zoals Wesley123 al beschreef), gaat hier dus om de WAN - LAN Throughput.
Dit kan je bekijken in de handleiding van de router.
Check dit alles maar eens.
Ik vermoed zelf dat het probleem niet aan de router of modem ligt, je hebt van UPC het totaalpakket gekregen voor een 30Mb (modem en router)