Ik heb al een tijdje een Windows XP x64 op een 80GB harde schijf staan, met daarnaast een Windows Vista Ultimate x86 op een aparte 500GB schijf. Beide besturingssystemen zijn NIET in elkaars bootloader opgenomen, en moeten dus handmatig gestart worden via een bootmenu in de BIOS.
Beide besturingssystemen zouden dus van elkaars bestaan niets kunnen afweten, maar toch, om de een of andere reden, werkt de XP enorm traag vanaf ik de 500GB met Vista erop aansluit op mijn moederbord. Als ik XP boot zonder die schijf werkt hij weer naar behoren. Vista boot en werkt zeer snel, dus daar is niets mis mee.
Wat ik gedaan heb:
- CHKDSK uitgevoerd op beide schijven
- Windows XP geherinstalleerd en de 80GB schijf geformatteerd
- Vista malwarevrij gemaakt
- XP laten opnemen in Vista's bootloader (mislukte, heb daarvoor een apart programma gebruikt, maar XP kreeg steeds een configuratiefout tijdens het opstarten)
Op Vista draait momenteel SP1, op XP draait SP2.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van dit probleem?
09 oktober 2009 19:52
pctweaker
* Hoeveel RAM (Random Access Memory) geheugen heb je? Is het ?berhaupt wel voldoende? (Is voldoende heb ik net gezien.)
* Is het een legale versie van Windows XP?
* Windows XP ook vrijgemaakt van andere virussen?
* Updates installeren die je nog niet hebt.
* Schijf even "verlossen" van programma's die je nooit gebruikt. (Zal niet het geval zijn.)
[quote]* Welke Windows XP versie? (Professional, Home Edition e.d.) [/quote]
Windows XP x64 = Professional
[quote]* Misschien een idee om Windows XP Service Pack 3 te installeren?[/quote]Die is er niet en komt er niet voor x64.
[quote]* Windows XP opnieuw installeren, dit pas doen als er niks lukt.[/quote]Windows XP heeft hij al opnieuw geinstalleerd ...
"- Windows XP geherinstalleerd en de 80GB schijf geformatteerd"
09 oktober 2009 21:01
mzq9300
Drivers in orde?
Windows legaal?
Ik draai zelf ook windows xp 64 en die draait zeer soepel, in multi-boot met w7 en windows vista.
Zal morgen wel ff posten hoe ik die bootloader heb gefixt(in een minuutje al uitgevonden).
09 oktober 2009 21:18
zone
Ik ben bijna honderd procent zeker dat die XP X64 niet legaal is op zijn computer.
Anyway, probeer eens een RAM check te doen.
Is de 80GB s-ata of IDE ?
[mod]Als je dergelijk zaken niet kan onderbouwen dan graag deze achterwege laten, valse beschuldigingen maken staat niet echt netjes h?[/mod]
10 oktober 2009 16:14
vixsta
XP x64 is bijna nergens compaitible mee, ik zou em gewoon op x32 houden!
10 oktober 2009 18:09
lorre851
Dus,
- de 80GB is SATA
- de XP is w?l legaal, in juli dit jaar gekocht op http://www.nextag.com/
- dit brengt mij ook op WAAROM ik een x64 XP heb, Vixsta, omdat ik dit OS nodig heb om emulators zoals Dolphin en PCSX2 op te runnen. (deze geven veel betere performance op XP¨x64 dan op Vista), daarmee heb ik me ook een x64 besturingssysteem aangeschaft
- Updates zijn ge?nstalleerd, maar helpte niet...
- XP is net ge?nstalleerd, het zou me verwonderen als er al meteen een virus op zou zitten :S
- De meeste drivers kwamen van de DVD zelf, en hadden ondersteuning voor het x64 besturingssysteem. Enkel de nVidia driver kwam van de site.
- M'n RAM werkt perfect op Vista, en ook op XP als de Vista - HDD niet aangesloten is. Zou het daar echt aan kunnen liggen?
Ik zou die RAM check ook tot het einde bewaren omdat dat altijd zoveel tijd in beslag neemt...
10 oktober 2009 18:22
leviathan
Heb je al een harde schijf check uitgevoerd? (chkdsk controleert alleen op datafouten). Kun je wat specifiekere details over je schijf geven (Merk, model, snelheid). Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat de harde schijf gewoon een beetje dood aan het gaan is, dan willen ze ook niet meer.
[quote=138445]Onderbouwing? Op het moment van schrijven is de compatibiliteit met XP x64 ruim boven voldoende.
10 oktober 2009 18:46
mzq9300
Deze drivers kun je beter gebruiken: klik
Installeer audio, chipset!, en lan, en herstart de computer.
10 oktober 2009 19:23
nick1boot
als je nou die 80gb HDD uit je computer haalt,
en die 500GB verkleind met Windows vista naar iets van 440gb
en dan de ruimte die je eraf gehaald hebt (60GB in dit geval)
weer een nieuwe partitie van maken en daar windows xp op installeren
veel succes.
10 oktober 2009 19:38
lorre851
Het installeren van nieuwe chipset drivers heeft gewerkt! Bedankt!!