NTLdr ontbreekt
december 2009
-
superpcHallo tweakers,
ik heb een groot probleem met mijn PC.
Ik ken hem niet meer starten en krijg de volgende melding, NTRL ontbreekt.
Probleem2 ik heb geen bootdisk(opstart CD)24 december 2009 12:14 -
nickkHoi Superpc!,
[i]Namens de Staff heet ik je hartelijk welkom op TweakWindows.
Lees voor het gemak ook even de regels en help door en vul even je hardware-profiel in (normaal, met genoeg informatie, dit is haast niks h?).
Voor een goede uitleg m.b.t. het opstellen van een Openings Post (OP) verwijs ik je hier naar toe
Heb je vragen o.i.d. neem dan gerust eens contact op met ??n van de Admins of Mods. [/i]
Groot probleem, sure!
Je hebt nl. een opstartcd/dvd nodig (van Windows XP).
[quote] 1. Insert the Windows XP bootable CD into the computer.
2. When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.
3. Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.
4. Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.
5. You will then be prompted for your administrator password, enter that password.
6. Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter, which in this case is "e." This letter may be different on your computer.
copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\
7. Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.
[/quote]
Heb je niet zo'n ding (cd/dvd), je buurman of kennissen zullen vast wel wat voor je hebben ;).24 december 2009 12:19 -
superpcIK heb nog wel 3 opstart CD's van Vista liggen.24 december 2009 12:27
-
erwin_wTja, als je nu XP op je systeem hebt staan dan heb je weinig aan de opstart-cd's van Vista (3 stuks?)
Indien je systeem daarvoor geschikt is dan zou je Vista daarop kunnen installeren, keuze aan jezelf natuurlijk.
Misschien dat een kennis/familie/buren/enz. een cd van XP voor je in bruikleen heeft zodat je het systeem kan herstellen.24 december 2009 12:29 -
superpcKan ik met C:/windows/ServicePackFiles/i586/Winnt.exe of C:/windows/ServicePackFiles/i586/Winnt32.exe van Vista ook XP opstarten?24 december 2009 12:38
-
nickkWat denk je nu echt zelf?
Deze 'Winnt.exe' zit in de map van Service Pack Files, dus waarschijnlijk van Vista SP2 (niet gemaakt voor XP ...).
Met 'Winnt.exe' of 'Winnt32.exe' start je de installatie van Windows XP, dus als je die van Vista gaat gebruiken, gaat het niet werken (versienummer/bestanden nodig ...)
@Erwin, Je zou theoretisch wel wat hebben aan andere opstart-cd/dvd, bijv. als het bestand nog op de computer staat h? ;).
Jij (Superpc) mist (beschadigd/hernoemd?) de NTLDR (NTLOADER -> Opstartloader voor XP) die je moet herstellen om XP weer op te kunnen gaan starten. Sinds Windows Vista is er een nieuwe bootloader voor Windows, dus aan Vista/7 heb je niet echt veel h?.
Dat kan je doen op 2 manieren:
- Als je een backup hebt gemaakt van XP (toen hij het nog deed) kan je gewoon overheen zetten en klaar iskeesSuperpc!
- Windows XP opnieuw installeren (of een ander OS)24 december 2009 12:54 -
superpcProbleem: ik kan niet in het BIOS/boot menu komen25 december 2009 16:44
-
nickkOk er zit zeker een wachtwoord op?
Doe dan maar het volgende:
1. Computer uitzetten
2. Spanning ervan af
3. Computer kast open maken
4. CMOS batterij eruit halen
5. Even geduld hebben
6. CMOS batterij erin doen
7. Computer kast dicht maken
8. Spanning erop
9. Computer aan zetten
10. Je BIOS is gereset en je kan er weer inkomen (of met het standaard wachtwoord).
Snap je het niet? -> Plaatjes zeggen meer
[color=red]Zorg er wel voor dat er geen ESD optreed, ben je nl. verder van huis ... [/color]25 december 2009 22:42